نوروز نویدبخش «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا»
کد خبر: 3886579
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰

نوروز نویدبخش «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا»

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه معارف والای قرآن کریم گواه آمدن آسانی‌ها پس از سختی‌ها است، گفت: در این ایام مقارن شدن بهار طبیعت با بهار معنوی را فرصتی برای زنده شدن دل و پالایش روح قرار دهیم.

نوروز نویدبخش «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا»حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: در معارف والای قرآن کریم به یک اصل مهم اشاره شده که «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» سختی‌ها گذرا هستند و به دنبال هر سختی آسانی می‌آید. در تفسیر این آیه آمده عسر معروف و مشخص است در حالی که یسر به شکل نکره آمده و آسانی‌ها متنوع است و برای برون‌رفت از مشکلات مسیرهای زیادی وجود دارد.

وی با اشاره به آیه 140 سوره آل عمران «إنْ‌ يَمْسَسْکُمْ‌ قَرْحٌ‌ فَقَدْ مَسَ‌ الْقَوْمَ‌ قَرْحٌ‌ مِثْلُهُ‌ وَ تِلْکَ‌ الْأَيَّامُ‌ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ‌ النَّاسِ‌ وَ لِيَعْلَمَ‌ اللَّهُ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنْکُمْ‌ شُهَدَاءَ وَ اللَّهُ‌ لاَ يُحِبُ‌ الظَّالِمِينَ‌ اگر به شما جراحتی رسید به آن جمعیّت نیز جراحتی همانند آن وارد شد و ما این روزهای پیروزی و شکست را در میان مردم می‌گردانیم؛ تا خدا، افرادی را که ایمان آورده‌اند، بداند و خداوند از میان شما، شاهدانی بگیرد و خدا ظالمان را دوست نمی‌دارد»، گفت: این آیات نشان می‌دهد سختی‌ها می‌گذرد و آسانی‌ها فرا می‌رسد.

این کارشناس دینی گذر ماه‌ها و فصل‌ها را نیز نمود ظاهری گردش سختی‌ها و آسانی‌ها در طبیعت دانست و گفت: زمستان نیز با همه مشقات می‌گذرد و درختانی که در خواب زمستانی فرو رفته بودند، با وزش نسیمی، زندگی جدید را آغاز می‌کنند و می‌توانیم این آیات را بر گردش طبیعت نیز تطبیق دهیم و روییدن و نو شدن پس از سختی و سردی فرا می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه نشانه‌های امید را می‌توان از گردش ایام و آیات الهی دریافت کرد، ادامه داد: انسان بدون امید نمی‌تواند زنده بماند و با توکل به خدا و درایت انسان، سختی‌ها آسان می‌شود و روسیاهی به زغال می‌ماند و نوروز این نوید را با دعای «یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبرالیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال» به خوبی روشن می‌سازد.

زنده شدن دل‌ها در بهار معنویت

حاج‌ابوالقاسم دولابی با بیان اینکه طبیعت از ابعاد مختلفی می‌تواند مایه آرامش انسان باشد، تصریح کرد: وقتی خداوند در فصل بهار به زمین حیات دوباره می‌بخشد، پس می‌تواندعالم مرده را نیز زنده کند، همچنان که در سوره حدید می‌خوانیم: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ بدانید که خداست که زمین را پس از مرگ (خزان) زنده می‌گرداند. ما آیات و ادلّه (قدرت خود) را برای شما بیان کردیم تا مگر فکر و عقل به کار بندید.»

وی افزود: در این سوره همچنین آمده است: «أَ لَمْ‌ يَأْنِ‌ لِلَّذِينَ‌ آمَنُوا أَنْ‌ تَخْشَعَ‌ قُلُوبُهُمْ‌ لِذِکْرِ اللَّهِ‌ وَ مَا نَزَلَ‌ مِنَ‌ الْحَقِ‌ وَ لاَ يَکُونُوا کَالَّذِينَ‌ أُوتُوا الْکِتَابَ‌ مِنْ‌ قَبْلُ‌ فَطَالَ‌ عَلَيْهِمُ‌ الْأَمَدُ فَقَسَتْ‌ قُلُوبُهُمْ‌ وَ کَثِيرٌ مِنْهُمْ‌ فَاسِقُونَ»‌ آیا وقت آن نرسیده است که دل‌های مؤمنان در برابر ذکر خدا و آنچه از حقّ نازل کرده است خاشع گردد؟! و مانند کسانی نباشند که در گذشته به آنها کتاب آسمانی داده شد، سپس زمانی طولانی بر آنها گذشت و قلب‌هایشان قساوت پیدا کرد؛ و بسیاری از آنها گنهکارند!

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: بر اساس این آیات و مقارن شدن بهار طبیعت با بهار معنوی و ماه‌های پرفیض و برکت رجب و شعبان، ما نیز همچون شکوفه‌ها که در معرض بادهای بهاری قرار می‌گیرند، خود را در معرض نسیم الهی قرار دهیم و به پالایش روح و روان پبردازیم و بدانیم حیات دوباره طبیعت نشانه‌ای است تا دل‌های خود را نیز زنده کنیم.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا بیان کرد: فاصله گرفتن از افراد در زندگی اجتماعی در عین اینکه ناراحت‌کننده است اما فرصت خوبی را برای ارتباط با خالق فراهم کرده و مردم می‌توانند با قرائت مفاتیح‌الجنان به خدا نزدیک شوند. در شرایطی که دنیا از یک ویروس تحت تأثیر قرار گرفته از یک سو بیانگر ضعف ما و از سوی دیگر نشان‌دهنده نیاز ما به یک تکیه‌گاه قوی و پروردگار جهانیان است.

دولابی عمل به توصیه‌های مسئولان وزارت بهداشت و شعار در خانه بمانیم نیز تأکید کرد و افزود: افراد از تجمع در مراکز مختلف و حضور در اجتماعات پرهیز کنند تا جلوی انتشار این ویروس گرفته شود و ان‌شاءالله به زودی این بیماری ریشه‌کن شود.

انتهای پیام
captcha