زنجان جزو استان‌های پیشرو در جمع‌آوری زکات است
کد خبر: 3896528
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲

زنجان جزو استان‌های پیشرو در جمع‌آوری زکات است

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد گندمکاران زکات خود را پرداخت کردند، گفت: زنجان جزو استان‌های پیشرو در جمع‌آوری زکات است.

پرداخت ۱۰۰ درصدی زکات توسط گندم‌کاران قیداریبه گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان، عصر دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ ماه در جلسه شورای اظهار کرد: در دین اسلام برنامه زندگی انسان در همه ابعاد تبیین شده و زکات یکی از بخش‌های مهم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن است که مبلغان باید برای روشن ساختن اهمیت موضوع و ترویج این فریضه دینی تلاش کنند.

وی با تأکید بر اینکه اهمیت زکات به قدری است که خدای متعال آن را در قرآن کنار نماز آورده است، تصریح کرد: پرداخت زکات برکت مال را به همراه دارد و خوشبختانه زنجان جزو استان‌های پیش‌رو در جمع‌آوری زکات است.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان ضمن قدردانی از همکاری خوب بانک‌ها و صدا و سیما در امر ترویج فریضه مهم زکات بیان کرد: با توجه به در پیش بودن عید فطر، باید مردم را از پرداخت صحیح زکات فطره و لزوم تمرکزگرایی برای جمع‌آوری زکات آگاه گرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصدگندم‌کاران زکات فطره خود را پرداخت می‌کنند، ابراز کرد: میزان پرداخت زکات در قیدار 100 درصد است و با توجه به بارندگی نیز خوب امسال امیدواریم شاهد افزایش بیش از پیش پرداخت زکات باشیم.

خاتمی با اشاره به اینکه فقرا در اولویت مصرف زکات قرار دارند، تصریح کرد: در توزیع بسته‌های معیشتی باید دقت لازم به عمل آید که علاوه بر کمک به نیازمندان، عزت نفس آنها خدشه‌دار نشود.

هزینه‌کرد مبلغ زکات جمع‌آوری شده در استان

هدایت صفری، مدیرکل کمیته امداد استان زنجان نیز در ادامه جلسه اظهار کرد: در سال ۹۸، 18 میلیارد و 500 میلیون تومان زکات واجب جمع‌آوری شد 32 درصدی نسبت به سال ۹۷ رشد داشت. امسال هم 33 میلیارد و 400 میلیون تومان در شورای عالی زکات مصوب شده و البته پیشنهاد جهاد کشاورزی 50 میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد روستاهای مشمول زکات، این مبالغ را پرداخت کردند، ابراز کرد: در شورای زکات تأکید شده 80 درصدی این مبالغ برای محرومان و 20 درصد برای امور عام‌المنفعه هزینه شود که این درصد در زنجان 85 به 15 است.

این مسئول در مورد هزینه‌کرد مبلغ زکات جمع‌آوری شده در استان گفت: 280 مسکن تعمیر، تکمیل و تحویل نیازمندان شد که مبلغ آن 2 میلیارد و 400 میلیون تومان بود. همچنین در حوزه سرویس بهداشتی و حمام نیازمندان و کمک به تهیه جهیزیه، معیشت تحصیل و درمان 11 میلیارد و 600 میلیون تومان هزینه شد.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در ادامه از تکمیل و مرمت 38 پروژه در استان هم خبر داد و گفت: همچنین در حوزه تبلیغی نیز یک هزار و 750 دقیقه خبر و گزارش در حوزه ترویج فرهنگ زکات پخش شد. 53 مبلغ ویژه زکات در استان جذب شدند و همچنین 2 هزار و 421 عامل افتخاری زکات در استان فعالیت دارد.

صفری همچنین به موضوع زکات فطره اشاره کرد و گفت: همچنین درباره ساماندهی زکات فطره باید اینگونه باشد که هر مسجدی اقدام به جمع‌آوری زکات کرده و در بین نیازمندان همان محل توزیع شود.

انتهای پیام
captcha