روسیاهی بازار چادر مشکی / مشکل تولید در داخل کشور چیست
کد خبر: 3910616
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴

روسیاهی بازار چادر مشکی / مشکل تولید در داخل کشور چیست

زنجان جزو ۵ استان نخست در صنعت نساجی است و کم و بیش در تولید پوشاک نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد، اما هنوز نتوانسته فناوری تولید پارچه چادر مشکی را وارد استان کند تا مانع واردات بی‌رویه این محصول و قیمت‌های سرسام‌آور در عرضه نهایی شود.

روی سیاه قیمت پارچه چادر مشکی در بازار/ مشکل تولید چادر مشکی در داخل کشور چیست؟این روزها پاسا‌ژها و مغازه‌ها نه‌ تنها از کاهش حضور مردم به دلیل شیوع کرونا و پایین آمدن قدرت خرید، بلکه از بالا رفتن سرسام‌آور قیمت‌ها هم رنج می‌برند. آن‌ها که چادر را به عنوان حجاب برتر برای پوشش خود در نظر گرفته‌اند، چشم‌هایشان فقط به ویترین مغازه‌ها دوخته شده و مدام صفرهای پشت قیمت‌ها را می‌شمارند که شاید اشتباهی صورت گرفته باشد و برخی هم که چشمشان به ویترین می‌افتد، با دیدن برچسب قیمت به سرعت از خرید منصرف می‌شوند.

افزایش قیمت پارچه چادر مشکی دهک‌های پایین و متوسط جامعه را از خرید و حفظ پوشش مورد نظرشان ناکام گذاشته و چادر را در ردیف کالاهای لوکس قرار داده است. به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از این کالای مصرفی از طریق واردات تأمین می‌شود، بالا رفتن نرخ ارز نیز روزبه‌روز، خرید را برای مصرف‌کنندگان دست‌نیافتنی‌تر می‌کند.

ایران در تولید برخی از پارچه‌ها چیزی کم از رقبای خارجی خود نداشته، اما هنوز نتوانسته بازار تولید پارچه مشکی را، که مصرف‌کنندگان قابل توجهی دارد، به دست بگیرد. استان زنجان هم یکی از سرآمدان صنعت نساجی در کشور است و در تولیداتی همچون پوشاک جین گوی سبقت را از خارجی‌ها ربوده، اما چرا خط تولید پارچه چادر مشکی شانسی برای راه‌اندازی در این استان نداشته است؟

در همین رابطه ایکنا زنجان، گفت‌وگویی با رحیم بیگلی،‌ رئیس سابق اتحادیه قماش‌فروشان؛ محمود عتیق‌زاده، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، داشته است که در ادامه می‌خوانید:


بیشتر بخوانید:


رحیم بیگلی، فعال صنف قماش‌فروشان و رئیس سابق اتحادیه قماش‌فروشان استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: در حال حاضر پارچه‌های چادر مشکی موجود در بازار وارداتی بوده و تولید کشورهای ژاپن، کره، اندونزی و سایر موارد است. کف قیمت پارچه چادر مشکی از 200 هزار تا 600 هزار تومان است و چادرهای مجلسی در قیمت‌های یک میلیون و 500 هزار تومان و بالاتر عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با بالا رفتن قیمت‌ها و پایین آمدن قدرت خرید، مردم بیشتر پشت ویترین‌ها تماشاچی هستند، ابراز کرد: قیمت پارچه چادر مشکی افزایش 3 برابری پیدا کرده و فروش در بازار منفی است و کمبود تولید داخل در این عرصه، واردات و بالا رفتن نرخ ارز همه دست به دست هم داده تا دست مشتری از چادر مشکی کوتاه بماند.

بیگلی با اشاره به اینکه زنجیره‌های تولید با قرارگیری در کنار هم یک مجموعه کامل را شکل می‌دهند، تصریح کرد: پارچه چادر مشکی دارای بافت حساس و ظریفی بوده و برای تولید نیاز به نخ مناسب دارد و تهیه ماشین‌آلات سرمایه بالایی می‌خواهد.

مشکل صنعت نساجی

محمود عتیق‌زاده، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک استان زنجان نیز با اشاره به اینکه از اواخر سال 97 تا کنون شاهد افزایش 300 تا 400 درصدی قیمت پوشاک هستیم، بیان کرد: کمبود مواد اولیه کار را برای تولیدکنندگان داخلی دشوار کرده است.

وی با بیان اینکه صنعت نساجی و پوشاک مشتقاتی دارد، تأکید کرد: به عنوان مثال برای تولید یک لباس مشتقاتی نظیر نخ، مواد رنگی، دکمه، لایه، پارچه و سایر موارد باید تأمین شود تا یک لباس با کیفیت با قیمت مناسب به دست مشتری برسد. یک نوع نخ ممکن است زود پاره شود و کارهای دیگر را لنگ بگذارد، اما نخ باکیفیت چرخ تولید را به گردش درمی‌آورد. کسانی که صاحب فکر و ایده هستند باید بدانند مشکلات ارزی و محدودیت واردات و عدم  تأمین مواد اولیه برخلاف تولید و جهش تولید است،‌ در حالی که اگر مواد اولیه مناسب در چرخه تولید کالا به‌ کار گرفته شود علاوه بر تأمین نیاز داخل، می‌توان به صادرات هم اندیشید.

عتیق‌زاده در مورد تولید کالاهای ایرانی ـ اسلامی یادآور شد: برای کسی که به دنبال پوشاک اسلامی باشد در البسه مختلف مانند مانتو، روسری، شلوار و چادر موجود است و کسی که دنبال مدل‌های دیگر باشد در پوشش دیگری ظاهر می‌شود.

زنجان جزو 5 استان نخست کشور در صنعت نساجی است و واحدهایی نظیر تولید نخ پنبه، پارچه کش‌بافت و تار و پودی، انواع منسوج نبافته و تولید الیاف و نخ فرش ماشینی را در خود جای داده و کم و بیش در تولید پوشاک نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد. این در حالی است که موفقیت‌های استان زنجان در صنعت نساجی، هنوز نتوانسته فناوری تولید پارچه چادر مشکی را وارد استان کند تا مانع واردات بی‌رویه این محصول و قیمت‌های سرسام‌آور در عرضه نهایی شود.

استقبال از سرمایه‌گذاران برای تولید چادرمشکی

علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: بیش از 80 واحد تولیدی صنعتی در زمینه نساجی در استان زنجان مجوز دریافت کردند و بیشترین تولید واحدها به حوزه ریسندگی نخ پنبه، پارچه و رنگرزی اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان سالانه ظرفیت تولید بیش از 30 هزار تن نخ پنبه دارد، ابراز کرد: این در حالی است که این استان قابلیت تولید پارچه، رنگرزی و تکمیل زنجیره تولید را دارد و شاهد تنوع منسوجات نبافته از مصارف نساجی تا صنعتی هستیم.

این مسئول زنجان را جزو 3 استان نخست در برخورداری از فناوری روز صنعت نساجی دانست و اظهار کرد: ماشین‌آلات پیشرفته در صنایع استان کاربرد دارد و فرصت خوبی برای توسعه سرمایه‌گذاری این بخش برای تکمیل زنجیره تولید با کیفیت بالا فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه 5 هزار نفر در صنایع نساجی استان مشغول به کار هستند، تصریح کرد: صنعت نساجی صنعتی کاربر است یعنی به نیروی انسانی زیادی نیاز دارد و در عین حال ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کند و ثروت‌آفرین است. در مقایسه با صنایعی مثل فولاد، صنعت نساجی با حجم سرمایه‌گذاری کمتر، ظرفیت اشتغال بیشتری ایجاد می‌کند و در حال حاضر طرح‌هایی را برای تولید پوشاک صنعتی در استان در دستور کار داریم که اگر به سرانجام برسد، تحول اقتصادی خوبی به همراه می‌آورد.

کلانتری در مورد تولید پارچه مشکی اظهار کرد: در حال حاضر تکنولوژی تولید این محصول را در استان نداریم و باید ماشین‌آلات و تکنولوژی وارد شود و سازمان صنعت، معدن و تجارت از سرمایه‌گذاران در این بخش استقبال و مسیر سرمایه‌گذاری را برای آن‌ها تسهیل می‌کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه 10 تا 20 درصد پارچه چادر مشکی در کشور تولید می‌شود و مابقی وارداتی است، یادآور شد: با توجه به بالا رفتن نرخ ارز، قدرت خرید مردم برای استفاده از کالاهای وارداتی پایین آمده و مردم به استفاده از تولیدات داخلی روی آورند.

انتهای پیام
captcha