وجود حقیقت بندگی در نفس انسان / خلع مالکیت از خود راه دستیابی به معرفت
کد خبر: 3913559
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳

وجود حقیقت بندگی در نفس انسان / خلع مالکیت از خود راه دستیابی به معرفت

معاون آموزشی حوزه علمیه امام صادق(ع) استان زنجان راز حقیقت بندگی را در نفس انسان دانست و گفت: برای شناخت پروردگار انسان ابتدا باید از مالکیت خود خلع شود و خدا را مالک هستی بداند.

وجود حقیقت بندگی در نفس انسان / خلع مالکیت از خود راه دستیابی به معرفتحجت‌الاسلام حبیب ولی‌خانی، معاون آموزشی حوزه علمیه امام صادق(ع) استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: روز عرفه جزو اعیاد نیست اما فضیلت آن به اندازه اعیاد عظیم است. عرفه روزی است که خدا را به عبادت و اطاعت خوانده و بینی شیطان از دیدن خضوع بندگان به خاک مالیده می‌شود.

وی بیان کرد: عرفه نشان می‌دهد که وقتی انسان دست از همه چیز کشید و به سوی خدا آمد، از دنیا بی‌نیاز می‌شود. این روز یکی از بهترین زمان‌ها برای استجابت دعا است و خداوند فرموده که «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» یعنی بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را. کسانی که در شب‌های قدر این توفیق نصیشان نشد، بهترین فرصت برای طلب مغفرت و دعا به درگاه پروردگار، روز عرفه است.

این کارشناس دینی به بعد معرفتی، عبادی و توحیدی عرفه اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث مهم دین اسلام، توحید عملی است، یعنی اعتقاد انسان به توحید تنها نباید به زبان محدود شود که من در قلبم خدا را پرستش می‌کنم، بلکه در عمل نیز با رفتارهای خود این اعتقاد را به اثبات برساند.

معاون آموزشی حوزه علمیه امام صادق(ع) استان زنجان ادامه داد: آیه شریفه «قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ؛ بگو: همانا نماز و طاعت و تمام اعمال من و حیات و ممات من همه برای خداست که پروردگار جهانیان است.» نشان می‌دهد که انسان باید توحید را در همه ابعاد زندگی جاری و ساری کند.

وی تصریح کرد: مراحل شناخت خدا از مسیر شناخت خود و شناخت ائمه عبور می‌کند و راه دستیابی به انوار الهی در عبودیت و اطاعت خداوند است و زمانی که انسان خدا را مالک هستی دانست و به فقر ذاتی خویش پی برد و تقوا پیشه کرد، از فساد دور می‌ماند و نور هدایت و معرفت در او تجلی می‌کند.

ولی‌خانی با اشاره به اینکه برگزاری مناسک و آیین‌های دینی و مذهبی جلوه‌ای ظاهری از عبودیت است، ابراز کرد: حقیقت عبودیت و بندگی در نفس انسان نهفته است و شرط رسیدن به معرفت، خلع مالکیت از خود و درک فقیر بودن محض بنده در برابر پروردگار است.

وی رها شدن از بند دنیا را از دیگر مراحل عبودیت توحیدی دانست و افزود: مشغول شدن به دنیا و امور مادی انسان را از اصل و حقیقت هستی دور می‌کند. معنایش اینکه انسان خود را به خدا واگذار کند، این است که کار خدا را به خدا واگذار کن، تو خدایی نکن و بنده باش.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه روز عرفه با شعائر دینی گره خورده و منتسب به امام حسین(ع) اظهار کرد: شناخت امام یکی از راه‌های شناخت پروردگار است؛ چراکه امام راه و مسیر بندگی را به انسان نشان می‌دهد و اگر کسی در صراط مستقیم قرار گیرد، لحظه به لحظه به معرفتش اضافه می‌شود.

انتهای پیام
captcha