افزایش معرفت علمی؛ افضل اعمال شب قدر
کد خبر: 3968597
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵

افزایش معرفت علمی؛ افضل اعمال شب قدر

مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان گفت: تدبر در قرآن و افزایش معرفت علمی در اسلام بسیار سفارش شده و از افضل اعمال شب قدر است.

افزایش معرفت علمی؛ افضل اعمال شب قدرحجت‌الاسلام جواد جعفری، مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد نقش انسان در تغییر تقدیر اظهار کرد: شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان، شب‌هایی است که تقدیر امورات و مقدرات جامعه در آن نوشته می‌شود و این تقدیر به عوامل زیادی بستگی دارد که انسان نقش محوری در آن ایفا می‌کند.

وی دعای دیگران به‌ویژه دعای پدر و مادر در سرنوشت انسان را موثر خواند و گفت: در این بین رفتار و اعمال انسان در شب قدر نیز در تغییر مقدرات تاثیر فراوانی دارد و درک این شب‌ها و آماده‌سازی فرد برای بهره‌مندی از عظمت این موقعیت دارای اهمیت است.

این کارشناس دینی ابراز کرد: البته انسان نباید از استغفار و توبه غفلت کند؛ چراکه محرومیت‌های ما از نعمات، عطایا و فضائل الهی به دلیل گناهان و معصیت‌ها است و راه خیرات را مسدود می‌کند و ما با گناهان، خود را از بهره‌مندی خیرات دور می‌کنیم اما توبه واقعی که فرد با خداوند عهد ببندد که از گناه پرهیز کند، در مقدرات انسان برای یک سال آینده موثر است.

وی با اشاره به اینکه دعا کردن برای دیگران، مؤمنان و کسانی که بر گردنش حق دارند، فیض چند برابری برای خود انسان دارد، بیان کرد: در شب قدر همه موجوداتی که مدیریت عالم را بر عهده دارند به محضر امام عصر(عج) می‌رسند و هرچه او بخواهد برای انسان مقدر می‌کنند، بنابراین توسل به امام زمان(عج) و دعا برای سلامتی از اعمال شب قدر است. همچنین توسل به امام حسین(ع) نیز در نیکو رقم خوردن سرنوشت انسان تأثیر دارد.

جعفری با اشاره به اینکه نباید گمان کنیم که سرنوشت انسان فقط به دعای شب قدر وابسته است، تأکید کرد: ما برای اینکه در مقدراتمان تغییر ایجاد شود، باید اعمال خود را در طول سال نیز کنترل کنیم و مراقب باشیم که رفتار و کردار ما متناسب با دستورات الهی باشد و با مراقبه به آنچه در شب قدر خواستیم، توجه کنیم.

وی واسطه قرار دادن خداوند و پناه بردن به ذات اقدس الهی را دیگر شروط تغییر تقدیر برشمرد و گفت: ما در شب قدر به عظمت و جلال پروردگار متوسل می‌شویم تا عفو الهی مشمول حال ما شود و پرونده یک سال آینده ما به نیکویی نوشته شود. از طرف خداوند هیچ محدودیتی برای عطا کردن خیرات وجود ندارد و خداوند بیشتر از بنده به بخشیدن مشتاق است و همه محرومیت‌ها از جانب خود انسان است.

مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان به نقش خودسازی فردی در ماه مبارک رمضان در رقم خوردن سرنوشت برای یک سال آینده اشاره و ابراز کرد: در ماه رمضان باید علاوه بر روزه خوراکی‌ها، خود را از معصیت نیز دور بداریم و با پالایش روح را برای دریافت فیض و برکات شب قدر آماده کنیم.

در پایان یادآور شد: در کتاب مفاتیح، شیخ عباس قمی بهترین عمل در شب قدر را بحث علمی می‌داند. در کنار نماز، دعا، توسل و گریه بهترین اعمال بالا بردن معرفت علمی است و در اسلام ارتقای معرفت و شناخت بسیار سفارش شده است و تدبر در قرآن و دریافت معانی و مفاهیم کلام وحی بیش از هر چیزی اهمیت دارد.

انتهای پیام
captcha