اجرای طرح «نذر طبیعت» در زنجان
کد خبر: 3916662
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶

اجرای طرح «نذر طبیعت» در زنجان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان بر اجرای طرح «نذر طبیعت» در راستای احیای مناطق حفاظت شده و حفظ گونه‌های جانوری نادر تأکید کرد.

اجرای طرح «نذر طبیعت» در زنجانبه  گزارش ایکنا از زنجان، حسین آبسالان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، 25 مردادماه در نشست صمیمی با خبرنگاران در حاشیه بازدید از دشت سهرین اظهار کرد: یکی از پیشنهادات محیط زیست برای نجات و حفظ آهوان منطقه که جزو ذخایر ژنتیکی به‌شمار می‌رود، اجرای طرح «نذر طبیعت» است.

وی با اشاره به اینکه دشت سهرین در 100 سال پیش، مرتع بوده و قنات داشته و کشاورزی و باغ‌ها به  شکل امروزی در آن وجود نداشت، بیان کرد: اکنون زمین‌های این منطقه را شخم زدند و تبدیل به دیم‌زار کردند. بارش باران در این دشت 300 تا 400 میلی‌متر است اما استفاده نادرست آن را شبیه به آفریقا کرده است.

این مسئول با اشاره به اینکه درآمد اهالی این منطقه وابسته به دام بوده و مرتع علوفه رایگان دام‌ها را تامین می‌کرد، تصریح کرد: ۱۰۰ تا ۱۵۰ گونه گیاهی و گل در منطقه حفاظت‌ شده سرخ‌آباد می‌روید اما اکنون مدیریت ناردست، هم این گونه‌های گیاهی را به نابودی می‌کشاند و هم زیستگاه آهوان را تهدید می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با مقایسه اقتصاد وابسته به نفت و اقتصاد سبز و بومی ــ محلی ابراز کرد: متاسفانه به منابع طبیعی، آب و خاک که هزاران بار ارزش بیشتری نسبت به انرژی‌های تجدیدناپذیر دارند، توجه نمی‌کنیم و در نتیجه سیاست‌های غلط، هزاران روستا تخلیه می‌شود و حاشیه نشینی و آلودگی به‌بار می‌آید.

وی به اجرای نذر طبیعت برای احیای آب و دشت‌های مناطق حفاظت شده تاکید کرد و گفت: آهوها از دست کشاورزان همیشه در حال فرار هستند در حالی که اگر محلی برای زیستگاه آهوان باز شود و دیم‌کاری انجام نشود و رفت و آمد نباشد می‌توانیم به حفظ ذخایر ژنتیکی امیدوار باشیم و صحبت‌هایی با تشکل‌های زیست محیطی برای تشکیل مجمع خیران محیط زیست شده است.

آبسالان با بیان اینکه دشت جای درختکاری نیست و جای مرتع‌داری است، یادآور شد: مناطق حفاظت شده می‌توانند به محلی برای گردشگری تبدیل شوند و مردم در آن به تماشای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری بپردازند.

به گزارش ایکنا، منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد ۱۲۲ هزار هکتار است  و منطقه شکار ممنون فیله‌خاصه نیز مساحتی به وسعت 110 هزار هکتار دارد که از 3 قسمت کوهستانی، تپه‌ماهور و دشتی تشکیل شده است. اکنون ۹۰ درصد منطقه دشتی تحت کشاورزی قرار گرفته که تقریبا جزو مستثنیات مردم محسوب می‌شود. سرخ‌آباد یکی از غنی‌تری مناطق از لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی است.

گونه شاخص جانوری در منطقه سهرین آهو است. آهو حیوانی مهاجر بوده که در گذشته به دشت مغان مهاجرت می‌کرد و در هر فصل، آب و هوایی را که برای خود را سازگار می دانست در آن منطقه ساکن می‌شد. اما اکنون با توجه به ساخت شهرک‌ها و جاده‌ها، آهو هنگام جابه‌جایی به مجموعه گاوازنگ می‌خورند و امکان مهاجرت ندارند، از سمت دیگر اتوبان زنجان ــ تبریز محدود شده و با صنعتی شدن کشاورزی، تغییر الگوی کشت و رفت و آمد کشاورزان آهوان در امان نیستند و شاید با این شرایط زیاد طاقت نیاورند.

از دیگر گونه‌های جانوری این منطقه می‌توان به گراز، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ و انواع پرنده‌های شکاری و مهاجر اشاره کرد و برای ادامه حیات این جانوران باید الگوی کشت و طرح‌های هادی مدیریت شود و از طرف دیگر نبود هماهنگی سازمان‌ها برای صدور مجوز فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی و پراکندگی قوانین، حفر چاه‌های غیرمجاز نیز تهدیدی برای محیط زیست به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام
captcha