گونه‌های طبیعی زنجان در خطر نابودی است / زنجان دارای پاک‌ترین هوای مراکز استان‌ها
کد خبر: 3948523
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵

گونه‌های طبیعی زنجان در خطر نابودی است / زنجان دارای پاک‌ترین هوای مراکز استان‌ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه هوای زنجان فقط 3 روز ناسالم را تجربه کرده و زنجان جزو پاک‌ترین استان‌ها است، گفت: در عین حال، متأسفانه به دلیل تخریب مراتع و منابع طبیعی، گونه‌های گیاهی و جانوری در خطر نابودی هستند.

زنجان جزو پاک‌ترین مراکز استان‌ها / گونه‌های طبیعی زنجان در خطر نابودیبه گزارش ایکنا از زنجان، حسین آبسالان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، عصر امروز، 29 دی‌ماه در نشست خبری به مناسبت روز هوای پاک با اشاره به اینکه عوامل مختلفی مانند تجمیع جمعیت انسانی، میزان ترددها، موقعیت جغرافیایی و وجود واحدهای تولیدی در آلودگی هوا موثر هستند، اظهار کرد: 3 ایستگاه سنجش آلایندگی هوا در استان زنجان وجود دارد و زنجان، جزء پاک‌ترین مراکز استان کشور است.

وی با بیان اینکه همه اجزای طبیعت به هم مرتبط هستند و در آلودگی محیط زیست، چیزی به نام مرز معنا ندارد، ابراز کرد: وجود ریزگردها در هوای زنجان مربوط به استان‌ها یا حتی کشورهای دیگر بوده که وارد کشور و استان زنجان می‌شوند. علاوه بر این، فعالیت‌های موجود در اطراف شهر نیز بر آلودگی هوا موثرند.

وی با اشاره به اینکه زمانی، اطراف شهر زنجان مرتع و جنگل بوده و فرسایش خاک نداشتیم، یادآور شد: از بین رفتن مراتع سبب فرسایش خاک و در نتیجه آلودگی هوا بر اثر گرد و غبار ناشی از وزش باد می‌شود. اگر از مداخلات انسانی در طبیعت پیشگیری شود، با وضعیت بارش برف و باران زنجان، مشکلات حل خواهد شد و اگر بتوانیم آب و خاک استان را سالم نگه داریم، بیماری‌ها نیز کاهش می‌یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان تصریح کرد: امسال هوای این استان فقط 3 روز ناسالم و میزان آلایندگی هوا بیش از حد استاندارد بوده که یک روز در اردیبهشت و 2 روز دیگر در مهرماه گزارش شده است، در حالی که هوای ناسالم در سال گذشته 4 روز ثبت شده که در آبان‌ماه 2 روز و مهر و آذرماه نیز هرکدام یک روز بود.

وی به تلاش کارکنان حفاظت محیط زیست برای کنترل هوای استان با فعالیت و پایش گشت‌های شبانه‌روزی، بیان کرد: در 9 ماهه سال جاری، 1903 فقره پایش هوا، 633 مورد صدور اخطاریه زیست‌محیطی به واحدهای آلاینده، 88 مورد بازدید و کنترل فنی آزمایشگاه معتمد، 64 مورد پایش و نمونه‌برداری منابع آب‌های سطحی و 16 مورد منابع آب‌های زیرزمینی انجام شده و همچنین 51 مورد شکایت علیه واحدهای تولیدی آلاینده نیز به اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان واصل شده است.

آبسالان ادامه داد: این استان، طبیعت متنوعی دارد، اما متأسفانه گونه‌های گیاهی و جانوری آن رو به نابودی است، زیرا تخریب مراتع اثراتی مانند سیل، گرد و غبار، گرسنگی دام و متعاقب آن گرسنگی روستاییان و مهاجرت آن‌ها را به دنبال دارد. همچنین با توجه به اینکه محل درآمد روستاییان از منابع خود روستا تعریف شده است، متاسفانه مشاهده می‌شود که علی‌رغم خدمات بسیار دولت در روستاها، روستاییان به دلیل کمبود درآمد، امکان زندگی در روستا را ندارند و مهاجرت می‌کنند.

وی همچنین در مورد سوخت نیروگاه‌ها تصریح کرد: هیچگونه سوخت مازوت در این استان استفاده نمی‌شود و در نیروگاه‌ها از سوخت گازوئیل استفاده شده و سیستم کارخانجات سیمان نیز طوری است که از سوخت مازوت استفاده نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha