تبیین نیت واقفان؛ راهکاری برای تبلیغ وقف در جامعه
کد خبر: 3917269
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
حجت‌الاسلام خاموشی بیان کرد:

تبیین نیت واقفان؛ راهکاری برای تبلیغ وقف در جامعه

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه میزان وقف مردم در ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی در مقایسه با ۴۰ سال پیش از انقلاب ۳.۵ برابر شده است، بیان کرد: اگر وقف را به نیت واقف سوق دهید، بهترین تبلیغ است.

تبیین نیت واقفان؛ راهکاری برای تبلیغ وقف در جامعهبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، شب گذشته، 27 مرداد ماه در نشست هم‌اندیشی با مجمع نمایندگان استان زنجان در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان اظهار کرد: احیای حقوق موقوفات و ارتقای بهره‌وری یکی از اقدامات مهم این سازمان را تشکیل می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه برای ارتقای بهره‌وری موقوفات باید آن‌ را تبدیل به احسن کرد، ادامه داد: در یکی از مناطق 120 موقوفه وجود دارد که برای اجاره آن تنها 18 میلیون تومان پرداخت می‌کنند، باید بازنگری در اجاره موقوفات صورت گیرد و حقوق موقوفات برای اجرای نیت واقف تضمین شود.

خاموشی با اشاره به اینکه 42 هزار پرونده حقوقی مربوط به سازمان اوقاف در مراجع قضایی موجود است، تصریح کرد: وقف در کشور سابقه 800 ساله دارد و موقوفات بیت‌المال خاص است و ما به دنبال تملک آن نیستیم بلکه قصد بهینه‌سازی داریم تا نیت واقف در کمال امانت اجرا شود.

وی با بیان اینکه وقف امر مفیدی برای جامعه است، تصریح کرد: میزان وقف مردم در 40 سال بعد از انقلاب اسلامی در مقایسه با 40 سال پیش از انقلاب 3.5 برابر شده و اگر وقف را به نیت واقف سوق دهید، بهترین تبلیغ است.

خاموشی با اشاره به اینکه باورهای دینی مردم نقش مهمی در مسئله وقف داشته است، ابراز کرد: بیش از 50 درصد موقوفات در راه امام حسین(ع) وقف شده است و این موضوع اهمیت مکتب حسینی و حفظ ارزش‌های عاشورا و حماسه کربلا را نمایان می‌سازد.

وی به تکیه بر توان داخلی برای از بین بردن اثر تحریم‌ها تأکید کرد و افزود: استفاده از دانش بومی راهکار توسعه کشور است و در این راستا سازمان اوقاف و امور خیریه با حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی این طرح‌ها گام موثری در این زمینه برداشته است.

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجام و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست به ظرفیت‌های کشاورزی موجود در استان اشاره کرد و افزود: برای افزایش بهره‌وری موقوفات می‌توان از طرح‌های نوین بخش کشاورزی استفاده کرد تا هم تولید و اشتغال رونق گیرد و هم درآمد موقوفات بهینه شود.

وی با اشاره به یکی از طرح‌های حوزه کشاورزی و چندقلوزایی دام یادآور شد: سپاه استان در این راستا اقدامات خوبی انجام داده است و با تکثیر ژن چندقلوزایی به افزایش بهره‌وری در زمینه دام‌پروری کمک کرده است که می‌توان این طرح‌ها را الگو قرار داد.

حجت‌الاسلام حسن شجاعی، نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: بهره‌گیری بهینه از توانمندی‌های اوقاف نشئت گرفته از باورهای دینی است که می‌تواند منجر به توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شود.

وی با اشاره به اینکه عملکرد اوقاف باید به گونه‌ای باشد که مردم فکر نکنند این امر برای آن‌ها مشکل‌ساز شده است، ادامه داد: به عنوان مثال یکی از مشکلات مربوط به روستای عمیدآباد است که زمین‌هایی در مدرسه سپهسالار واقع شده که مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود آورده است.

حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز در این نشست تصریح کرد: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در سال گدشته 7 میلیارد تومان اجرای نیت در بخش‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، کمک به فقرا، اجتماعی و قرآنی داشته و در حوزه سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده است.

انتهای پیام
captcha