یک جهان اراده؛ از معلولیت تا کتابت قرآن
کد خبر: 3929769
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴

یک جهان اراده؛ از معلولیت تا کتابت قرآن

هنرمند معلول زنجانی با دستانی خالی، اراده‌ای خاموش‌نشدنی و ذوقی افزون، سومین اثر کتابت قرآن خود را به دنیای هنر ایرانی ـ اسلامی تقدیم کرد.

یک جهان کوچک اراده؛ از معلولیت تا کتابت قرآندر روزگاری که هنر و هنرمندان به واسطه بی‌مهری زمانه و شیوع کرونا خریدارشان کم شده است، سیدعیسی شبیری، معلول و هنرمند زنجانی سومین اثر خود را تقدیم دنیای هنر ایرانی ـ اسلامی کرد تا هم معادلات ضرورت وجود امکانات برای خلق آثار ماندگار را برهم زند و هم چشم خود و دیگران را به روی نابینایی و کم‌بینایی ببندد.

این هنرمند 40 ساله در کودکی بر اثر یک حادثه بینایی چشم راست خود را از دست داد، اما این موضوع محدودیتی برای کارهای هنری‌اش ایجاد نکرد. از کلاس چهارم دبستان به خوشنویسی علاقه‌مند شد، امکانات بسیار برای این کار نداشت و حتی تحت نظر استادان زبردست نیز کار نکرد، اما ذوق و قریحه او را تا جایی پیش برد که از سال 87 به طور جدی به فکر کار حرفه‌ای افتاد.

هر بیننده‌ای با نگاه به آثار هنری او تصور می‌کند این آثار از یک استاد چیره‌دست که در یک اتاق کار که پنجره آن رو به یک منظره زیبا باز می‌شود، با یک میز خطاطی و هزاران قلم و دوات خلق شده است، اما او سال‌ها به همراه خانواده‌اش در اتاقی کوچک که برای نگهبانی از یک شرکت در اختیارش گذاشته بوند، زندگی کرده و شب‌ها قلم بر کاغذ نهاده و اکنون هم سرایدار یک شرکت است و با همان سادگی هنر خود را ثبت و ماندگار می‌کند.

شبیری در گفت‌وگو با ایکنا زنجان، خبر از اتمام سومین قرآن کتابت‌شده داد و گفت: خوشنویسی این قرآن را از سال 97 آغاز کردم و در تابستان امسال آن را به پایان رساندم. این قرآن به خط نسخ ترکی و به صورت پشت و رو کتابت و در آن از اندازه‌های مختلف قلم استفاده شده و حالت تابلویی دارد یعنی طرح هر صفحه از آن منحصربه‌‌فرد است.

یک جهان کوچک اراده؛ از معلولیت تا کتابت قرآن

وی ادامه داد: برای کتابت این قرآن از مرکب‌های رنگی و سنتی و نیز ورق طلا استفاده شده و در آن کاغذ گلاسه، رنگی شبستری و گلاسه رنگی به کار رفته است و حدود 15 میلیون تومان از مبالغ شخصی خود برای این کار هزینه کردم و تا کنون از کار خطاطی درآمد چندانی نداشتم.

این هنرمند زنجانی پیش از این نیز نخستین قرآن کتابت شده خود را را به مقام معظم رهبری تقدیم کرد و ایشان نیز آن را به آستان قدس رضوی اهدا کردند. اثر دوم نیز از سال 95 آغاز شد و در سال 97 به اتمام رسید که به سبک نسخ عربی و به شکل تابلویی کتابت شده است و هر صفحه طرح خاص خود را دارد. همچنین کارهایی روی چرم نیز ارائه داده است.

یک جهان کوچک اراده؛ از معلولیت تا کتابت قرآن

شبیری زیبایی آثار هنری را در جذب مخاطبان به سمت قرآن مؤثر دانست و افزود: نگاه به آیات قرآن که به شکلی زیبا نگارش شده است در کنار تلاوت آیات،‌ آرامش فکری و روحی در زندگی افراد ایجاد می‌کند چراکه قرآن سراسر نور و خیر و برکت است.

وی به هزینه‌های کتابت قرآن اشاره و اظهار کرد: برای نخستین کار کتابت قرآن از طرف اداره بهزیستی بخشی از هزینه‌ها پرداخت شد، اما برای دومین و سومین کار قرآنی با وجود مراجعه به مسئولان رده‌بالای استان هیچ کمکی دریافت نکردم و از هزینه شخصی استفاده کردم البته یکی از دوستانم که او نیز از قشر زحمتکش جامعه است، در این راه حمایتم کرد. البته اداره بهزیستی برخی از کارهایم را خریداری کرده است.

یک جهان کوچک اراده؛ از معلولیت تا کتابت قرآن

این هنرمند زنجانی ادامه داد: خطی که در کارهایم به کار می‌برم سبک قابل قبولی بوده و حتی مثل خط عثمان‌طه در عرصه بین‌المللی نیز قابل ارائه است و اگر مسئولان همت به خرج دهند و از آثار هنری حمایت کنند به لطف الهی می‌توانیم سبکی از نگارش قرآن را به چاپ رسانده و به کشورهای مسلمان و همه دنیا عرضه کنیم.

شبیری در حوزه نسخ آیات قرآن و احادیث تا کنون در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده و حائز مقام شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به جشنواره بین‌المللی دوسالانه قزوین، جشنواره بین‌المللی آیات در مشهد، جشنواره استانی وقف و حضور در نمایشگاه بین‌المللی گرجستان و نمایشگاه گروهی کارخانه کبریت زنجان اشاره کرد.

جهان عیسی شبیری گرچه کوچک و بینایی‌اش کمتر از دیگران است، اما اراده و دیده‌اش بزرگ است و با دلی سرشار از سادگی و اخلاص با هنری ماندگار معجزه جاویدان بشریت را به قاب نگاه‌ها تقدیم کرده و با آرزوی دیدی جهانی همچنان به هنر خود ادامه می‌دهد.

گزارش از فاطمه تاج‌بخش

انتهای پیام
captcha