زنجان؛ میزبان جشنواره فرهنگی، هنری روستا و عشایر شمال‌غرب
کد خبر: 3947144
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰

زنجان؛ میزبان جشنواره فرهنگی، هنری روستا و عشایر شمال‌غرب

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از برگزاری جشنواره فرهنگی، هنری روستا و عشایر شمال‌غرب خبر داد و گفت: این جشنواره در محورهای مختلف از جمله عکس موبایلی از ظرفیت‌های روستا، تجلیل از سرمایه‌های فرهنگی و کتابخوانی برگزار می‌شود.

زنجان؛ میزبان جشنواره فرهنگی، هنری روستا و عشایر شمال‌غرببه گزارش ایکنا از زنجان، محمدربیع احمدخانی، سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، 22 دی‌ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جشنواره فرهنگی، هنری روستا و عشایر شمال‌غرب با همکاری همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های زنجان، اردبیل و آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد تعامل فرهنگی در بین اقوام مختلف ایرانی، پرداختن به اشتراکات و تقویت وحدت، آشنایی با نقاط قوت و ضعف فرهنگ و هنر روستا و عشایر، تقویت نقاط قوت و برطرف کردن کاستی‌ها، ارائه دستاوردها و عملکرد هنرمندان و معرفی آثار و تولیدات و ایده‌های برتر فرهنگی برشمرد.

وی با اشاره به اینکه محورهای مختلفی برای این جشنواره پیش‌بینی شده است، بیان کرد: پاسداشت سرمایه‌های فرهنگی اجتماعی روستا و عشایر نخستین محور این جشنواره است که شامل ارسال عکس از تکریم و تجلیل سرمایه‌های فرهنگی اجتماعی روستا مثل کارآفرینان، خیران، فعالان فرهنگی هنری و معتمدان است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان کتاب و کتاب‌خوانی را دومین محور این جشنواره خواند و گفت: در محور کتابخوانی، آثار ارسالی باید شامل معرفی یک کتاب حداکثر به مدت سه دقیقه در قالب فایل تصویری باشد و علاقه‌مندان کلیپی تهیه می‌کنند که در آن توضیحاتی در مورد یک کتاب ارائه می‌دهند. همچنین در بخش مسابقه علاقه‌مندان می‌توانند به سئوالات مطروحه از کتاب «انسان 250 ساله» مقام معظم رهبری پاسخ داده و در جشنواره شرکت کنند.

وی با بیان اشاره به اینکه سومین محور جشنواره نیز عکس موبایلی با محوریت شعار سال (جهش تولید) در مناطق روستایی و عشایری است، ابراز کرد: هنرمندان برای شرکت در این بخش، می‌توانند عکس‌های خود را در قالب موضوعاتی شامل همدلی و مواسات مومنانه در روستای من، فرهنگ کار و سخت‌کوشی در روستای من، شعار سال «جهش تولید» در مناطق روستایی و عشایری، طبیعت روستای من به دبیرخانه ارسال کنند.

احمدخانی ادامه داد: طراحی و نقاشی با موضوعات فرهنگ بومی روستا و عشایر دیگر محور این جشنواره است و علاقمندان می‌توانند، آثار خود را در در موضوعات فرهنگ بومی روستا و عشایر، طبیعت روستای من، بافت قدیمی و سنتی روستای من در برگه A4 و با مداد رنگی آماده و به دبیرخانه ارسال کنند که این بخش در دو رده سنی نوجوانان 5 تا 16 سال و 16 سال به بالا برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در بخش خوشنویسی نیز آثار ارسالی باید در قالب خط نستعلیق برای آیه مبارکه 28 سوره رعد «الا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، آیه مبارکه 195 سوره بقره «انّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ‌» و سوره مبارکه کوثر یا خط تحریر در حد یک بند از منظومه حیدربابای استاد شهریار باشد.

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه ارسال آثار از 18 دی‌ماه آغاز شده و تا 18 اسفندماه ادامه‌دارد، اظهار کرد: داوری آثار رسیده به جشنواره از 19 تا 23 اسفندماه 99 انجام خواهد شد و اعلام اسامی برگزیدگان 25 اسفندماه و ارسال جوایز برگزیدگان 27 اسفندماه 99 همزمان با ولادت حضرت امام حسین(ع) خواهد بود.

انتهای پیام
captcha