لزوم تبیین اهداف شهادت‌طلبی در جامعه
کد خبر: 3956602
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱

لزوم تبیین اهداف شهادت‌طلبی در جامعه

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با اشاره به نقش روشنگری حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا گفت: تبیین اهداف والای شهادت‌طلبی و پیام‌رسانی در خصوص میراث شهیدان ضروری است.

لزوم تبیین اهداف شهادت‌طلبی در جامعهبه گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان، شب گذشته، ۹ اسفندماه در آیین اختتامیه پنجمین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان اظهار کرد: شهادت دو چهره دارد، یک چهره آن خون و چهره دیگرش پیام است. شهادت در اسلام هدف نیست، هدف ارزش‌هایی است که شهادت به خاطر آن اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه بالاتر از هر خوبی یک خوبی دیگر متصور است، بیان کرد: مقدس‌ترین قداست‌ها در اسلام شهادت است؛ چراکه که اهداف والایی را در پیش‌زمینه خود دارد و انسان از جان خود که شیرین‌تر از هر چیز برای او است، در راه حق و حقیقت می‌گذرد و این مسیر را برای دیگران روشن می‌سازد.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه بزرگانی همچون امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) جان خود را فدای اسلام کردند، یادآور شد: در دوران دفاع مقدس نیز شاهد صحنه‌های زیبایی بودیم که قاب تصویر نمی‌توانست روح و عاطفه حاکم بر فداکاری رزمندگان و شهادت را نشان دهد و رزمندگان با اشک از امام(ره) می‌خواستند برای آن‌ها طلب شهادت کند.

وی به تبیین اهداف والای شهادت‌طلبی و پیام‌رسانی در خصوص میراث شهیدان تاکید کرد و افزود: در این زمینه نقش حضرت زینب(س) بیشتر نمایان می‌شود که در شرایط 1400 سال پیش برای اطلاع‌رسانی، پیام حادثه عاشورا را جهانی کرد و این موضوع به خوبی در این عبارت مشخص شده که «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود».

خاتمی ابراز کرد: 1400 سال پیش چیزی به نام شبکه‌های ارتباط جمعی نبود و هرجایی یک جهان بسته برای خود داشت و هر حادثه‌ای اتفاق می‌افتاد در دل زمان پنهان می‌ماند. در حادثه کربلا نیز حکام نادان طوری برنامه‌ریزی کرده بودند که واقعه عاشورا در کربلا بماند اما روشنگری حضرت زینب(س) توطئه‌های آن‌ها را نقش برآب کرد.

وی ادامه داد: در آن زمان چند شهر مرکز تصمیم‌گیری‌ها بود. مکه و مدینه در مراسم حج و به عنوان محل ظهور اسلام و نزول قرآن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود. شام مرکز قدرت، زر و زور محسوب می‌شد و کوفه نیز جزو مراکز راهبردی به حساب می‌آمد که همواره ملتهب بود. روزی که سیدالشهدا(ع) به شهادت رسید از ۴۲ سال پیش مردم بدون اینکه پیامبر(ص) را ببینند مسلمان شده و آن‌ها اسلام را از زبان فرزندان ابوسفیان شناخته بودند و شاید این موضوع در ناآگاهی آن‌ها تاثیر داشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه فرماندهی لشکر اسرای کربلا را حضرت زینب(س) برعهده داشت، تصریح کرد: در مقابل کاخ یزید بزم بزرگی به راه انداخته و تا با گرداندن اسرای کربلا خود را پیروز میدان دهند اما پنج روز بعد یزید با روشگری‌های این بانوی بزرگ عالم موضع خود را تغییر داد. حضرت زینب(س) در خطبه‌های خود خطاب به یزید گفت: «می‌توانی عزیزان ما را به شهادت برسانی و زنان و فرزندان را به اسارت بگیری اما نام ما را نمی‌توانی از بین ببری».

انتهای پیام
captcha