راهیابی «اژدهاتو» از زنجان به مرحله کشوری روستای قرآنی ایران
کد خبر: 3967997
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲

راهیابی «اژدهاتو» از زنجان به مرحله کشوری روستای قرآنی ایران

در طرح انتخاب روستای قرآنی روستای «اژدهاتو» از زنجان به عنوان روستای اول، روستای «توزلو» از شهرستان خدابنده روستای دوم و روستای «دیزج‌آباد» زنجان به عنوان روستای سوم انتخاب شد که روستای اژدهاتو به کشور معرفی شده است.

راهیابی «اژدهاتو» از زنجان به مرحله کشوری روستای قرآنی ایرانبه گزارش ایکنا از زنجان، طرح ملی انتخاب روستای قرآنی با هدف الگوسازی و جهت‌دهی فعالیت‌های قرآن و عترت در روستاها در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت که از استان زنجان 10 روستا در این طرح نام‌نویسی و اطلاعات فعالیت‌های قرآنی انجام شده را در سامانه ثبت کردند.

در نهایت با پالایش و راستی‌آزمایی اطلاعات، روستای «اژدهاتو» از زنجان به عنوان روستای اول، روستای «توزلو» از شهرستان خدابنده روستای دوم و روستای «دیزج‌آباد» زنجان به عنوان روستای سوم انتخاب شد که روستای اژدهاتو برای انتخاب روستای قرآنی ایران به کشور معرفی شده است.

روستای اژدهاتو در 10 کیلوکتری شهر زنجان واقع است که با ایجاد کانون‌های فرهنگی و هنری و استفاده از ظرفیت مسجد جامع روستا توانسته مخاطبان بسیاری در سنین مختلف از کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی افراد مسن را در فعالیت‌های قرآنی جذب کند و حافظان و قاریان قرآن را تربیت کند.

روستای توزلو نیز از توابع شهرستان خدابنده است که با وجود محروم بودن از بسیاری امکانات توانسته با فعالیت مراکزی مثل موسسه قرآنی امام جواد(ع)، کلاس‌های مختلف حفظ، روخوانی و روان‌خوانی دایر کند و علاوه بر آموزش کودکان و نوجوانان، بانوان بی‌سواد را نیز تحت پوشش قرار دهد و حتی در مناسبت‌های مذهبی با دعوت از اساتید برجسته کشوری محافل انس با قرآن را رونق بخشد.

روستای دیزج‌آباد نیز در بخش مرکزی زنجان قرار دارد و تربیت شاگردان قرآن در آن سرآمد است و برنامه‌های مختلفی را در ترویج سبک زندگی ایرانی ــ اسلامی و مناسبت‌های مذهبی اجرا می‌کنند.

برای انتخاب روستای قرآنی شاخص‌هایی همچون برخورداری از مؤسسه و مرکز فرهنگی و قرآنی فعال، جلسه خانگی و هیأت قرآنی فعال، دوره و کارگاه آموزشی قرآن‏، قرآن‌آموز(دوره‌های آموزش قرآن)، حافظ و قاری قرآن، معلم و مربی قرآنی فعال، نشست و کرسی پژوهشی و آثار علمی و آموزشی قرآنی منتشر شده توسط اهالی روستا مورد نظر قرار گرفت.

برگزاری محفل و کرسی تلاوت قرآن‏، محصول قرآنی تولید شده توسط اهالی روستا، برگزیده در مسابقات و جشنواره‌های قرآنی(شهرستانی، استانی و ملی)، گروه فعال تواشیح، همخوانی و سرود، خادم، پیشکسوت و فعال قرآنی، رویداد قرآنی، موقوفه قرآنی، مسجد مجری طرح تلاوت نور، ضریب اثربخشی فعالیت‌های قرآنی در روستا(سبک زندگی، کاهش جرائم اجتماعی و بزهکاری) و برنامه‌های قرآنی روستا در سال ۱۴۰۰(مصوب شورای اسلامی روستا) از دیگر شاخص‌های سنجش روستای قرآنی تعیین شده است.

شاخص‌های کیفی نیز شامل ضریب اثربخشی مفاهیم و آموزه‌های قرآن در فضای عمومی روستا(سبک زندگی اسلامی، کاهش جرائم اجتماعی، بزهکاری و ...)، برنامه‌های قرآنی روستا در سال ۱۴۰۰ و فضاسازی قرآنی روستا و استقرار المان‌های محیطی مرتبط است. شهدا و ایثارگران روستا‏، علما و نخبگان فرهنگی و دینی، مساجد و حسینیه فعال، کتابخانه فعال و آثار علمی منتشر شده توسط اهالی روستا نیز مد نظر قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha