«اژدهاتو» جزو ۱۷ روستای برتر قرآنی کشور شد
کد خبر: 3977806
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸

«اژدهاتو» جزو ۱۷ روستای برتر قرآنی کشور شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: با بررسی و ارزیابی فعالیت روستا‌ها با توجه به شاخص‌های عمومی و تخصصی، روستای «اژدهاتو» از زنجان در فهرست ۱۷ روستای برتر قرآنی کشور قرار گرفت.

قرارگیری «اژدهاتو» زنجان در فهرست 17 روستای برتر قرآنیبه گزارش ایکنا از زنجان، محمدربیع احمدحانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، شب گذشته، 25 خردادماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح ملی انتخاب روستای قرآنی با هدف الگوسازی و جهت‌دهی فعالیت‌های قرآن و عترت در روستاها، انجام شد و در مرحله نخست 12 روستا از استان زنجان ثبت‌نام کردند که سه مورد به مرحله کشوری راه یافت.

وی از قرارگیری روستای «اژدهاتو» از استان زنجان در بین 17 روستای برتر قرآنی کشور خبر داد و گفت: معیار سنجش این طرح در دو بخش عمومی و تخصصی انجام شد و اولویت با روستاهایی بود که در مباحث آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویج قرآن کریم و شاخص‌های کیفی فعال‌تر بودند.

این مسئول با اشاره به اینکه شاخص‌های تخصصی سه دسته و شامل شاخص آموزشی و پژوهشی، شاخص تبلیغی و ترویجی و شاخص‌های کیفی هستند، ابراز کرد: در شاخص آموزشی و پژوهشی، برخورداری از مؤسسه و مرکز فرهنگی و قرآنی فعال، جلسه خانگی و هیئت قرآنی فعال، دوره و کارگاه آموزشی قرآن‏، قرآن‌آموز(دوره‌های آموزش قرآن)، حافظ و قاری قرآن، معلم و مربی قرآنی فعال، نشست و کرسی پژوهشی و آثار علمی و آموزشی قرآنی منتشر شده توسط اهالی روستا مورد نظر است.

احمدخانی با اشاره به اینکه در شاخص تبلیغی و ترویجی، مواردی چون برگزاری محفل و کرسی تلاوت قرآن‏، محصول قرآنی تولید شده توسط اهالی روستا، برگزیده در مسابقات و جشنواره‌های قرآنی(شهرستانی، استانی و ملی)، گروه فعال تواشیح، همخوانی و سرود، خادم، پیشکسوت و فعال قرآنی مورد نظر است، ادامه داد: همچنین در این طرح رویداد قرآنی، موقوفه قرآنی، مسجد مجری طرح تلاوت نور، ضریب اثربخشی فعالیت‌های قرآنی در روستا(سبک زندگی، کاهش جرائم اجتماعی و بزهکاری) و برنامه‌های قرآنی روستا در سال ۱۴۰۰(مصوب شورای اسلامی روستا) بررسی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: شاخص‌های کیفی نیز شامل ضریب اثربخشی مفاهیم و آموزه‌های قرآن در فضای عمومی روستا(سبک زندگی اسلامی، کاهش جرائم اجتماعی، بزهکاری و سایر موارد)، برنامه‌های قرآنی روستا در سال ۱۴۰۰ و فضاسازی قرآنی روستا و استقرار المان‌های محیطی مرتبط بود.

وی با اشاره به اهداف وزارت ارشاد در راستای عدم تمرکزگرایی و ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی در سراسر کشور بیان کرد: وزارت ارشاد نقش اصلی تامین هدایت فرهنگی در سراسر کشور را در اولویت قرار داده است. همچنین استعدادهای بسیاری در مناطق مختلف هستند که با شناسایی و تقویت آن‌ها می‌توان گام‌های مهمی در ترویج فرهنگ قرآنی برداشت.

انتهای پیام
captcha