ضعیف بودن ارتباط جامعه قرآنی با مساجد در زنجان
کد خبر: 3969204
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶

ضعیف بودن ارتباط جامعه قرآنی با مساجد در زنجان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه مساجد می‌تواند جریان‌ساز فعالیت‌های فرهنگی باشد، گفت: متاسفانه ارتباط جامعه قرآنی با مساجد ضعیف است و از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شود.

ضعیف بودن ارتباط جامعه قرآنی با مساجد در زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، شب گذشته، 13 اردیبهشت‌ماه در جلسه اطلاع رسانی و تبلیغات ثبت‌نام چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف در استان زنجان اظهار کرد: زنجان ظرفیت خوبی در فعالیت‌های قرآنی دارد و قاریان و حافظان شاخص بسیاری در این استان تربیت شدند و باید با توسعه فعالیت‌های کمی و کیفی این جایگاه را ارتقا داد.

وی با تأکید بر اینکه باید با هم‌افزایی موسسات و نهادهای قرآنی و اطلاع‌رسانی به جامعه تعداد ثبت‌نام‌کنندگان نسبت به سال گذشته افزایش یابد، ابراز کرد: ترویج فعالیت‌های قرآنی یکی از اولویت‌های سازمان اوقاف است و با برگزاری نشست‌ها باید زمینه تحقق این رویکرد را فراهم کرد. البته بیماری کرونا یکی از عوامل کاهش این تعاملات است و باید به نحوی جبران شود و انتظار می‌رود جامعه قرانی همکاری خوبی در طرح‌ها داشته باشند.

این مسئول بر افزایش مطالبه‌گری جامعه قرآنی تأکید کرد و گفت: متاسفانه صدای بسیاری از کانون‌ها و تشکل‌های دیگر بلندتر از صدای جامعه قرآنی است و باید چاره‌ای برای این مسئله اندیشیده شود. این جامعه باید از دیگر تشکل‌ها مثلا حوزه ورزشی در امر مطالبه‌گری الگو بگیرد و عدم پیگیری مطالبات سبب مغفول ماندن فعالیت‌های قرآنی و تبدیل نشدن ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل می‌شود و نباید مظلومیت در جامعه قرآنی موج بزند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه حضور آقایان در فعالیت‌های قرآنی نسبت به بانوان کم است و این مسئله باید آسیب‌شناسی شود، تصریح کرد: همچنین چالش دیگر ارتباط ضعیف جامعه قرآنی با مساجد است درحالی که مسجد محل تجمع و فعالیت‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی است و می‌تواند بسترساز جریان‌های فرهنگی باشد.

وی هدف‌گذاری درآمدزایی برای جامعه قرآنی را از دیگر آسیب‌ها برشمرد و افزود: همچنین شان و جایگاه مربی و معلم قرآن نیز در دید جامعه نیاز به ارتقا دارد. یکی از دلایل عدم اقبال به قرآن روش آموزش و تدریس مباحث قرآنی مثل سنگینی فضای آموزش قرآن یا تذکر اشتباهات قرآنی در میان جمع و سختگیری در امر آموزش قرآن است؛ چراکه شیوه غلط تدریس گاهی باعث کدورت و روی‌گردانی از مباحث قرآن می‌شود. البته امروزه این موضوع خیلی بهتر شده اما هنوز نیاز به کار و تلاش بسیار دارد.

کرمی ادامه داد: کمبود جوایز و محدودیت پوشش تعداد نفرات برای اهدای جوایز در مسابقات نیز باید آسیب‌شناسی شود. تشویق‌های قرآنی باید فراگیر باشد حتی نفری که ضعیف هم است باید از او تقدیر شود. برای اینکه استقبال از جلسات و کلاس‌های قرآنی ادامه‌دار باشد نیاز به تقدیرهای ویژه و دنباله‌دار و فراگیر است.

حجت‌الاسلام سید موسی موسوی، معاون فرهنگی، اجتماعی و قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: ثبت‌نام مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قران اوقاف و امور خیریه از ۱۳ اردیبهشت آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه دارد. نام‌نویسی صرفا از طریق سایت www.quraniran.ir  در حال انجام است که از همه داوطلبان بالای ۱۸ سال دعوت می‌کنیم در این رویداد مهم قرآنی شرکت کنند.

انتهای پیام
captcha