300 زندانی زنجانی جزء 30 قرآن را حفظ کردند
کد خبر: 3981294
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴

300 زندانی زنجانی جزء 30 قرآن را حفظ کردند

سرپرست اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان زنجان از اجرای طرح «رحمت» خبر داد و گفت: بر اساس این طرح تا کنون 300 زندانی جزء 30 قرآن را حفظ کردند.

300 زندانی زنجانی جزء 30 قرآن را حفظ کردندحجت‌الاسلام حسین بنیادی، سرپرست اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: اجرای طرح «رحمت» در راستای تربیت 600 حافظ قرآن در زندان‌های استان از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و تا کنون 300 نفر جزء 30 را حفظ کردند و این آموزش‌ها ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی تأثیر معنوی در بین زندانیان داشته و سبب توبه و انابه آن‌ها می‌شود، ابراز کرد: مسئولان قضائی و مسئولان زندان وقتی تأثیر مثبت را در زندانیان مشاهده می‌کنند برای جلب رضایت شاکیان پیشقدم می‌شوند اما حفظ قرآن نمی‌تواند سبب آزادی یا تخفیف مجازات فردی شود که شاکی خصوصی دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه می‌توان از کارهای فرهنگی خروجی گرفت و اثربخشی آن را مشاهد کرد، ادامه داد: درصد بازگشت به جرم در زندانیانی که در کارهای فرهنگی شرکت کردند، کمتر از سایرین است. برای آرامش خاطر زندانیان برای حضور در فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی نیز حمایت از خانواده زندانیان دستور کار قرار دارد تا این افراد دغدغه کمتری داشته باشند.

سرپرست اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان زنجان وجود چرخه اصلاح و تربیت در زندان را مهم خواند و گفت: قرآن، نماز جماعت و آموزش هر کدام به تنهایی نمی‌تواند در این فرآیند تأثیرگذار باشد. در واقع چرخه اصلاح و تربیت از زمانی که فرد وارد زندان شد، آغار می‌شود و مسئولان زندان در ملاقات با زندانی او را از لحاظ شخصیتی بررسی و سلامت جسمی و روانی او را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و حتی استعدادهای او نیز شناسایی و بر مبنای آن کارهای اصلاحی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زندانیان ابتدا وارد آموزش‌های کلاسیک و سپس وارد آموزش‌های غیرکلاسیک می‌شوند، بیان کرد: 2 هزار و 780 نفر در رشته‌های مختلف مثل روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، تفسیر و درک مفاهیم قرآن آموزش دیدند و این تعداد مربوط به بازه‌های زمانی مختلف است که افراد از آموزش بهره‌مند و از چرخه خارج و افراد دیگر جایگزین آن‌ها شدند.

بنیادی ادامه داد: سال گذشته 66 دوره احکام و کلاس‌های عقیدتی ــ سیاسی برگزار شد که 4 هزار و 727 نفر در آن‌ها شرکت کردند. همین‌طور با توجه به اینکه بسیاری از اختلافات خانوادگی ناشی از کمرنگ بودن آگاهی از مهارت‌های زندگی است، بنابراین قصد داریم کلاس‌ مهارت‌های زندگی را توسعه دهیم و تقویت کنیم البته این دوره‌ها برای افراد عادی و بیرون از زندان نیز ضروری است.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌های روان‌شناختی و روان‌درمانی در زندان‌های استان آغاز شده و ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: بر اساس مشاهدات، شایع‌ترین بیماری برای زنان افسردگی است که به آن سرماخوردگی روانی می‌گویند. زمینه ایجاد افسردگی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است اما در زندان بر اثر سلب آزادی و دوری از خانواده زمینه بیماری‌های روانی قوت می‌گیرد و بحث آموزش‌های روان‌شناختی اقدامی برای رفع این چالش‌ها است.

انتهای پیام
captcha