آغاز نهضت فرهنگی ـ اعتقادی از دوران امامت امام باقر(ع)
کد خبر: 3984440
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰

آغاز نهضت فرهنگی ـ اعتقادی از دوران امامت امام باقر(ع)

امام‌جمعه زنجان با بیان اینکه یک نهضت بزرگ فرهنگی و اعتقادی در زمان امامت امام محمدباقر(ع) آغاز شد، گفت: آن امام معصوم، بزرگترین، بالاترین و کامل‌ترین آکادمی علمی دنیا را پایه‌گذاری کرد که مشابه آن تاکنون نیامده است.

آغاز نهضت بزرگ فرهنگی ــ اعتقادی از زمان امام باقر(ع)به گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، امام‌جمعه زنجان، امروز، 25 تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه شهر زنجان اظهار کرد: ذی‌الحجه، ماه امامت، ولایت، کمال دین و رضایت پروردگار از مسلمانان است و تداوم دین و سیره‌های عملی را مدیون امر ولایت هستیم.

وی با اشاره به در پیش بودن سالروز شهادت حضرت امام محمدباقر(ع) یادآور شد: دوران امامت این امام معصوم به مدت 20 سال و با 5 خلیفه اموی، هم‌عصر بوده که غیر از یکی از آن‌ها بقیه، عناد خاصی اهل بیت(ع) داشته و فاصله آن‌ها در عمل با دین مقدس اسلام، خیلی زیاد بود.

خطیب نماز جمعه زنجان با بیان اینکه امام، نمونه عینی و عملی یک مکتب است، ابراز کرد: تمام خصوصیات خلقی و خُلقی که یک انسان از نظر فضیلت و امتیاز می‌تواند به آن مرحله برسد در امامان معصوم وجود دارد و امام، مبین و مفسر شریعت بوده و خودش بنا به اقتضای شرایط، الگوی جامعه است.

وی با بیان اینکه یک نهضت بزرگ فرهنگی و اعتقادی در زمان امامت امام محمدباقر(ع) آغاز شد، گفت: آن امام معصوم، بزرگترین، بالاترین و کامل‌ترین آکادمی علمی دنیا را پایه‌گذاری کرد که مشابه آن تاکنون نیامده است. امام باقر(ع) با استفاده از فرصت دوران افول بنی‌امیه و مطرح شدن ضعف‌های بنی‌امیه در گوشه و کنار، بستر وسیعی برای ایجاد دانشگاه بزرگ را فراهم و پایه‌گذاری کرد که احکام و مسائل دینی در آن بیان شود.

خاتمی با بیان اینکه امام صادق(ع) تکمیل‌کننده این اقدام پدر بزرگوارشان بودند، عنوان کرد: افرادی از گوشه و کنار دنیا و جهان اسلام که تشنه معارف ناب دین مقدس اسلام بودند در این دانشگاه جذب و به تحصیل پرداختند. پایه 24 کتاب فقهی، غنی و به‌روز مکتب شیعه، امامان باقر و صادق(ع) هستند و نهضت بزرگ علمی که امام باقر(ع) پایه‌گذاری کرده بود را امام صادق(ع) تکمیل کرد و 4 هزار دانشمند و استاد فقیه، دین‌شناس، دین‌باور و مدافع همه‌جانبه در مکتب امام صادق(ع) تحویل جامعه شد.

وی با بیان اینکه بنا به فرمایش امام باقر(ع) هر که دارای 3 ویژگی باشد، ایمانش نسبت به خدا کامل است، گفت: ویژگی اول این است که آرامش، شادی و خوشحالی فرد سبب ورود وی به مسیر غلط نشود، ویژگی دوم این است که وقتی غضبناک و عصبانی شد و خواست عکس‌العمل نشان دهد از حق به کنار نرفته و ظلم نکند و ویژگی سوم این است که وقتی به قدرت مال و مقام رسید به حرام، دست‌درازی نکند.

امام‌جمعه زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرار گرفتن در هفته بهزیستی و تأمین اجتماعی اظهار کرد: خدمات حمایتی ارزنده‌ای توسط این 2 نهاد به جامعه ارائه می‌شود و افتخارشان این است که به قشر محروم، خدمت می‌کنند.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 6 ذی‌الحجه سال 66 در مکه خاطرنشان کرد: این روز به عنوان برائت مشرکان است که حجاج هر سال به دستور دین و قرآن، تجمع کرده و بیانیه امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن قرائت شده و سپس جهت اقامه نماز به سمت حرم امن الهی حرکت می‌کردند که با بستن ورودی و خروجی، حجاج را با رگبار زدند که تعدادی شهید و تعدادی نیز مجروح شدند.

خطیب نماز جمعه زنجان با اشاره به سالروز تأسیس نیروی انتظامی در 27 تیر سال 1369 گفت: تأمین نظم و امنیت در داخل کشور بر عهده این نهاد است که از 3 بخش ژاندارمری، شهربانی و کمیته انقلاب تشکیل شد و خوشبختانه نیروی انتظامی امروز ملجا، امید و امیدآفرین است. اعتماد عمومی بزرگترین سرمایه نیروی انتظامی است.

وی با اشاره به روز عرفه بیان کرد: اگر امکان داشت در مجامع و در غیر این صورت در منازل و در کنار خانواده به قرائت دعای روزعرفه بپردازید.

انتهای پیام
captcha