کسب معرفت؛ لازمه عزاداری سید‌الشهدا(ع)
کد خبر: 3991298
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸

کسب معرفت؛ لازمه عزاداری سید‌الشهدا(ع)

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در مجالس محرم باید معرفت‌افزایی جریان کربلا مد نظر قرار گیرد و در عزاداری شأن و شخصیت امام حسین(ع) به خوبی بیان شود.

کسب معرفت؛ لازمه عزاداری سید‌الشهدا(ع)به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام دیرباز، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته، 25 مردادماه در جمع عزاداران حسینی در محل حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه ۶۰۰ آیه در قرآن در مورد جنگ و جهاد است، اظهار کرد: از این تعداد ۱۰۰ مورد تنها در مورد جنگ و دعوا است اما حتی در جنگ نیز باید اخلاق و حق و حقوق رعایت شود.

وی با بیان اینکه اشک برای امام حسین(ع) ثواب بسیاری دارد، اضافه کرد: اشک یکی از نعمت‌های است که خداوند به هر کسی عنایت نکرده است. اشک برای امام حسین(ع) و یاران باوفایش سلامتی بدن را به همراه دارد و نوعی معرفت‌افزایی افراد را نشان می‌دهد و ما باید قدر این اشک‌ها که برای سیدالشهدا ریخته‌ایم را بدانیم.

این کارشناس دینی با بیان اینکه قدر عزاداری‌ها، محرم‌ها و یوم‌العباس‌ها را ندانستیم، گفت: دو سال است که ویروس منحوس کرونا تمام دنیا را فرا گرفته است و آن‌طور که باید و شاید قدر شب‌های محرم و دور هم بودن‌ها را ندانستیم و اکنون حسرت می‌خوریم که چرا از این مجالس معرفت بیشتری کسب نکردیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام حسین(ع) به عزاداری ما نیازی ندارد، یادآور شد: هیچ کسی مثل حضرت زهرا(س) و امام زمان(عج) نمی‌تواند برای مصیبت امام حسین(ع) گریه کند، بنابراین ما به نگاه و عنایت امام حسین(ع) و یاران باوفایش نیاز داریم.

وی با بیان اینکه عزاداری باید با معرفت همراه باشد، تصریح کرد: باید قدر ماه محرم را بدانیم و با خلوص نیت و معرفت برای امام حسین(ع) عزاداری کنیم و دینداری و اخلاص در بندگی را از امام حسین(ع) یاد بگیریم. در عزاداری‌ها باید مفهوم شور و شعور مورد تأکید قرار گیرد.

دیرباز به فرایضی از نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: هر چیز زنده از آب خلق شده است و در این میان آب از اهمیت زیادی در زندگی بشر برخوردار بوده و مایه زندگی و آغاز خلقت انسان با آب است، یک هزار و ۴۰۰ سال پیش دشمن آب را به روی سیدالشهدا(ع) و یارانش بست و امروز شاهد هستیم در یک سازمان بین‌المللی هم کسی حق ندارد آب را به روی مردم ببندد.

وی با بیان اینکه بدترین محاصره این است که بیشترین نیاز مردم را از آنها قطع کنند، اظهار کرد: در روز کربلا آب را به روی امام حسین(ع) بستند تا ایشان به خاطر تشنه بودن اهل بیت(ع) تسلیم شود. محاصره سیاسی و اقتصادی یک ملت و فرد، از ابزارهای وادار کردن آن‌ها برای تسلیم شدن است، آنچه امروز ملت ایران در آن قرار دارد محاصره اقتصای است و دشمن می‌خواهد با تمام ابزار بر علیه بزرگ ایران توطئه کتد تا ملت ایران تسلیم آنها شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در محاصره و کودتای سیاسی هم عمر بن سعد و ابن زیاد تلاش کردند افراد خاص که وجهه خوبی دارند را در لشکر خود جذب کند، افزود: در مقطع کنونی نیز دشمنان برخی افراد را که دارای وجهه و جایگاه سیاسی هستند را در مقابل نظام قرار می‌دهد و این مکر مردم را به خطا وا می‌دارد.

وی بیان کرد: کسانی که امام حسین(ع) را الگوی زندگی خود قرار می‌دهند نباید در مقابل مشکلات اقتصادی، سیاسی و نظامی کم بیاورند. هر چه معرفت انسان به عالم زیاد باشد هر چیز را کوچک می‌بیند، در مجالس محرم باید معرفت‌افزایی جریان کربلا مدنظر قرار گیرد و در عزاداری شأن و شخصیت امام حسین (ع) به خوبی بیان شود.

دیرباز با بیان اینکه ماه محرم باعث تقویت ایمان و تقوا می‌شود، گفت: مجالس حسینی باعث معرفت به معارف اسلامی می‌شود و گریه برای امام حسین(ع) و مصایب دشت کربلا باید با حضور قلب و معرفت باشد.

انتهای پیام
captcha