حسینیه اعظم زنجان در مراسم اربعین امسال موکب ندارد
کد خبر: 3996250
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶

حسینیه اعظم زنجان در مراسم اربعین امسال موکب ندارد

مسئول روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا، محدودیت‌های سفر زمینی و افزایش هزینه‌ها، موکبی در مراسم اربعین برپا نخواهیم کرد.

حسینیه اعظم زنجان در مراسم اربعین امسال موکب نداردبه گزارش ایکنا از زنجان، مجتبی شهامی، مسئول روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان، ۱۸ شهریورماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیش از شیوع کرونا حسینیه اعظم زنجان در راهپیمایی باشکوه اربعین با برپایی موکب، هزاران پرس غذای گرم توزیع می‌کرد که امسال به دلیل شیوع کرونا، محدودیت‌های سفر زمینی و بالا رفتن هزینه‌ها موکبی در کشور عراق نخواهد داشت.

وی در مورد نذورات امسال به‌ویژه در ایام عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) ابراز کرد: در مجموع با احتساب نذورات نقدی و قربانی ۴۵ میلیارد و ۹۰۱ میلیون ریال در محرم امسال به حسینیه اعظم زنجان اهدا شده است. خیران ۱۸۴ گرم و ۶۸۰ سوت طلا و ۲۷ گرم و ۲۵۰ سوت نفره به حسینیه اهدا کردند.

شهامی تعداد قربانی‌های نیابتی و تحویلی به حسینیه اعظم زنجان در محرم ۱۴۰۰ را یک هزار و ۲۳ رأس برشمرد و گفت: از این تعداد ۱۶ رأس دام بزرگ و مابقی گوسفند و بز هستند. ۲ هزار و ۳۹۷ رأس گوسفند و بز به شکل زنده به این حسینیه تحویل داده شده است.

این مسئول ادامه داد: رقم پرداختی برای یک هزار و ۵۷۴ رأس قربانی به شکل نقدی بیش از ۱۴ میلیارد و ۱۰۲ میلیون ریال بود و ۱۰ میلیارد و۵۴۷ میلیون ریال نیز مربوط به نذورات نقدی مردم است که در پایگاه‌های جمع‌آوری نذورات دریافت شده است.

مسئول روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه مبلغ حاصل از فروش ۲ هزار و ۱۱۱ رأس دام ۱۹ میلیارد و ۱۶ میلیون ریال برآورد شده است، بیان کرد: مبلغ حاصل از فروش آلایش و طیور زنده نیز ۲ میلیارد و ۲۳۵ میلیون ریال است.

وی در مورد هزینه‌کرد نذورات و درآمدهای حسینیه عنوان کرد: حسینیه اعظم زنجان به شکل ‌هیئت‌ امنایی اداره و نذورات آن زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه هزینه می‌شود اما علی‌رغم تصورات مردم این درآمدها رقم قابل توجهی نیست و در طول سال برای امور فرهنگی، اجتماعی و عمرانی مختلف هزینه می‌شود.

شهامی با اشاره به اینکه برای برگزاری مراسم دهه نخست محرم در مسجد و فضای باز حسینیه بیش از ۴۰ میلیون تومان برای سیستم صوتی هزینه شده است، تصریح کرد: ۴۰ هزار گوشت تبرک بسته‌بندی و توزیع شد که کشتارگاه و بسته‌بندی ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دربرداشت.

وی با اشاره به اینکه در ایام غدیر و جشن‌های مذهبی در ۴۰ منطقه سطح شهر پایگاه‌های شور و نشاط برپا و با همکاری مساجد و هیئت‌های مذهبی بسته‌های فرهنگی در اختیار مردم قرار گرفته است، ادامه داد: سال گذشته در یوم‌العباس ۱۱۰ هزار بسته کمک مومنانه تهیه و توزیع شد که ۲۰ هزار بسته به ارزش ۲ میلیارد تومان سهم حسینیه اعظم زنجان بود.

وی صندوق قرض‌الحسنه، دارالشفا، کتابخانه، داروخانه و دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی را از جمله خدمات حسینیه اعظم زنجان برشمرد و گفت: تا کنون ۸۰ باب منزل برای طرح توسعه حسینیه خریداری و در یک سال گذشته یک هزار فقره وام به مبلغ ۶ میلیارد تومان از طریق صندوق قرض‌الحسنه اعطا شده است.

مسئول روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان در مورد احداث زائرسرا در مشهد مقدس یادآور شد: قرار بود این محل مهمانسرایی برای مردم زنجان و برگزاری برنامه‌های فرهنگی باشد که حدود یک میلیارد تومان برای آن هزینه شد اما به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها، بروکراسی‌های اداری و قول‌هایی که عملی نشد، نیم‌کاره مانده است.

وی همچنین به ارائه خدمات اجتماعی مختلف و اقدامات درمانی اشاره کرد و افزود: در دارالشفای حسینیه اعظم زنجان از یک ماه گذشته مرکز واکسیناسیون کرونا راه‌اندازی شده و افراد بر اساس گروه‌های سنی اعلامی از طرف مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی برای تزریق واکسن مراجعه می‌کنند.

شهامی ابراز کرد: این حسینیه با خدماتی که در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ارائه می‌دهد، برای حدود ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است و در ایام مختلف سال به بیش از ۳۰۰ خانواده نیازمند در ایام مختلف سال بسته‌های معیشتی ارائه می‌دهد.

انتهای پیام
captcha