جلوه‌های رحمت خاص و عام پیامبر(ص) برای عالمیان
کد خبر: 4003831
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
حجت‌الاسلام دولابی تشریح کرد:

جلوه‌های رحمت خاص و عام پیامبر(ص) برای عالمیان

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خداوند مهربانی خود را در قالب‌های مختلف به ما نشان داده است، گفت: یکی از جلوه‌های رحمت و مهربانی پروردگار وجود مقدس خاتم‌الانبیاء، حضرت محمد(ص) است.

جلوه‌های رحمت خاص و عام پیامبر(ص) برای عالم هستیبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام محمد حاج‌ ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته، 18 مهرماه در جلسه تفسیر قرآن برنامه نسیم وحی اظهار کرد: در آیه سوم سوره حمد «الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» خدای متعال را به رحمانیت و رحیمیت او یاد می‌کنیم‌. این عبارت در اغلب منابع خداوند بخشاینده و مهربان ترجمه شده که خیلی ترجمه صحیحی نیست. الرَّحْمَنِ و الرَّحِيمِ هر دو از ماده رحم و به معنای مهربانی گرفته شده است و حتماً تفاوتی بین این دو کلمه وجود دارد که با دو ترکیب و ساختار مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه یک جلوه رحمت پروردگار جنبه عمومی دارد و یک جلوه دیگر آن مختص بندگان خوب خدا و مؤمنان است، ابراز کرد: خداوند مهربانی خود را در قالب‌های مختلفی به ما نشان داده و یکی از جلوه‌های رحمت و مهربانی پروردگار وجود مقدس خاتم‌الانبیاء، حضرت محمد(ص) است.

این مفسر قرآن کریم در مورد آیه 107 سوره انبیاء «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ» بیان کرد: پیغمبر اکرم(ص) تجلی رحمت پروردگار است و مشمول هر دو جنبه خاص و عام می‌شود. رسول اکرم(ص) نه فقط برای مؤمنان حتی برای غیرمؤمنان هم مایه رحمت است و در این آیه بیان شده که رحمتی برای جهانیان است و اگر پیامبر(ص) نبود، خداوند عالم را خلق نمی‌کرد؛ همچنان که می‌بینیم خداوند حتی به گنهکاران هم روزی می‌دهد و مهربانی خود را شامل حال آن‌ها می‌کند.

دولابی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن فرموده است که ای پیامبر(ص) تا مادامی که تو در میان اینها هستی از عذاب در امان هستند، ادامه داد: خداوند به واسطه پیامبر(ص) عذاب را از انسان برمی‌دارد. استغفار راه دیگری برای بخشش خداوند از عقوبت انسان است و امیرمؤمنان علی(ع) نیز فرمود خداوند پیامبر(ص) را از ما گرفت اما استغفار در دست ما است. از طرف دیگر پیغمبر(ص) مثل یک پزشک مهربان که دارو را در اختیار بیمار قرار می‌دهد، نسخه و راه نجات از سختی‌ها را به بشر ارائه کرده و این نسخه، کتاب قرآن و تمسک جستن به عترت او است. قرآن بهترین کتابی است که بر قلب مبارک نبی مکرم اسلام(ص) برای هدایت انسان نازل شده است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در مورد مهربانی پیامبر(ص) حکایات بسیاری نقل شده است و ایشان در مقابل توهین‌ها و آزارهای کفار نیز مهربانی فراوانی به خرج می‌دادند. حتی در آیه «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ» خداوند می‌فرماید: پیامبر به مؤمنان از خودشان مهربان‌تر است و او خودش را برای هدایت انسان‌ها و نجات از آسیب‌ها به آب و آتش زد.

وی در پایان با اشاره به اینکه پیامبر(ص) فرمود: «من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را در بین شما ترویج کنم»، ادامه داد: حتی در روایات نیز داریم که ایشان فرمودند من همان رحمت الهی هستم که خدای متعال من را به شما هدیه کرده است.

انتهای پیام
captcha