ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به کودکان کار در زنجان
کد خبر: 4006441
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲

ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به کودکان کار در زنجان

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان گفت: در راستای توانمندسازی کودکان کار با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های ناشی از حضور آن‌ها در خیابان، آموزش فنی و حرفه‌ای برای کودکان کار و خانواده‌های آن‌ها که به فعالیت‌های فنی‌ و حرفه‌ای علاقه‌مند هستند، در نظر گرفته شده است.

ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به کودکان کار در زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، سلمان حسینی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان، 27 مهرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمع‌آوری و سامان‌دهی کودکان کار برعهده‌ سازمان‌های مختلف، از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، بهزیستی، مراجع قضایی و سایر ارگان‌ها است و برای رفع این مشکل ضروری است همه دستگاه‌ها با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند تا فردایی بهتر برای این کودکان ساخته شود.

وی افزود: بهزیستی در حال حاضر به کودکان شناسایی شده و تحت پوشش مرکز روزانه حمایتی ـ آموزشی کودک و خانواده شهرستان زنجان خدمات مورد نیاز، طبق مواردی که در دستورالعمل‌های مربوطه تعیین شده است، ارائه می‌دهد و بدون شک، مساعدت و مشارکت جمعی دستگاه‌های همکار بهزیستی نیز طبق وظایف تعیین شده در آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوبه هیئت وزیران، بهزیستی را در ارایة خدمات لازم و بهینه به این کودکان و خانواده‌هایشان یاری کرده و زمینه را برای برداشتن گام‌های بلندی در خصوص فقرزدایی اقتصادی و فرهنگی در میان  این خانواده‌ها فراهم می‌کند.

این مسئول یادآور شد: بهزیستی با هدف اصلی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از کار و زندگی کودکان در خیابان با ارائه خدمات تخصصی روان‌شناسی، مددکاری، پزشکی و حقوقی در راستای ارتقای کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی این کودکان گام بر می‌دارد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان ادامه داد: گشت شبانه‌روزی تیم شناسایی در سطح شهر به‌منظور شناسایی کودکان کار و خیابانی، هماهنگی با اتحادیه صنایع‌دستی برای شناسایی کودکان کار مشغول به کار در مشاغل خانگی و سایر موارد از جمله فعالیت‌های انجام شده در زمینه کودکان کار است.

وی با بیان اینکه همه کودکان خیابانی شناسایی شده صاحب خانواده بوده و عموماً بعد از پایان کار روزانه نزد خانواده برمی‌گردند، تصریح کرد: بهزیستی در تلاش است تا این کودکان از آسیب‌های اجتماعی به دور باشند و از موقعیت‌ها و افراد آسیب‌زننده دوری کنند. علاوه بر برگزاری کارگاه‌های مشاوره‌ای برای کودکان و خانواده‌ها به خصوص مادرانشان خدمات بهداشتی و درمانی نیز به آن‌ها ارائه می‌شود.

حسینی ابراز کرد: در راستای توانمندسازی کودکان کار با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های ناشی از حضور آن‌ها در خیابان، آموزش فنی و حرفه‌ای برای کودکان کار و خانواده‌های آن‌ها که به فعالیت‌های فنی‌ و حرفه‌ای علاقه‌مند هستند در نظر گرفته شده است تا همزمان با تحصیل به اشتغال‌زایی آن‌ها در خانه‌ نیز کمک شود.

وی به برخی از موارد توانمندسازی کودکان اشاره کرد و گفت: تعدادی از کودکان کار در استان توانمند شده و توانسته‌اند با اتکا به خود و کمک‌های بهزیستی فروشگاهی راه‌اندازی کنند و برخی با همکاری خانواده و با تشکیل گروه دو یا سه نفری در زمینه پرورش دام فعالیت می‌کنند.

این مسئول یادآور شد: در سال‌های اخیر با تمرکز بر موفقیت و استقلال کودکان و فراگیری مهارت‌های جدید از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کودکان کار موفقیت‌های بسیاری کسب کرده‌اند که از آن جمله کودک کار زنجانی است که در زمینه قلم‌زنی روی مس رتبه دوم کشوری را دارد.

انتهای پیام
captcha