راه‌اندازی سامانه پیشگیری از آسیب‌های روانی ـ اجتماعی کرونا در زنجان
کد خبر: 3889446
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸

راه‌اندازی سامانه پیشگیری از آسیب‌های روانی ـ اجتماعی کرونا در زنجان

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از راه‌اندازی سامانه پیشگیری از آسیب‌های روانی ـ اجتماعی ناشی از بحران کووید ۱۹ خبر داد و گفت: افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه و پاسخ به سؤالات، خودارزیابی انجام دهند و ضمن غربالگری سیستمی از مشاوره‌های مربوط بهره‌مند شوند.

راه‌اندازی سامانه پیشگیری از آسیب‌های روانی ــ اجتماعی کووید 19به گزارش ایکنا از زنجان، محمد محمدی قیداری، مدیرکل بهزیستی استان زنجان، شب گذشته، 17 فروردین‌ماه در نشست خبری که به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: از آغاز شیوع ویروس کرونا در 5 اسفندماه کمیته‌های مربوطه طبق دستورالعمل‌های ابلاغی در استان تشکیل شد.

وی تعداد خانوارهای زیر پوشش بهزیستی در استان زنجان را 28 هزار مورد و تعداد معلولان را 21 هزار نفر برشمرد و گفت: تعطیلی مهد‌های کودک، مراکز توانبخشی روزانه، فعالیت‌های مددکاری، دورکاری همکارانی که بیماری زمینه‌ای دارند و اشتغال یک سوم کارمندان از جمله اقدامات برای پیشگیری از بیماری کرونا در این دستگاه است.

این مسئول به تهیه مواد ضدعفونی‌کننده و لوازم بهداشتی برای همکاران و مراکز زیرپوشش بهزیستی اشاره کرد و افزود: برای این کار 2 میلیارد ریال هزینه شده است. ضمن اینکه مسئله آموزش بیش از هر چیز در بین همکاران و مراکز شبانه‌روزی مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: در حال حاضر مراکز زیر پوشش این نهاد قرنطینه هستند، افراد جدید پذیرش نمی‌شوند، ملاقات‌ها منع و مرخصی‌ها لغو شده و برای افراد مشکوک نقاهتگاه در نظر گرفتیم. 1100 نفر در مراکز سالمندان، بیماران روانی مزمن، معتادان کمپ‌ها و مراکز ایتام نگهداری می‌شوند که تا کنون مورد مشکوکی از ابتلا به بیماری کرونا مشاهده نشده است و این مراکز ضدعفونی می‌شود.

وی با اشاه به اینکه 679 نفر از خدمات مراکز توانبخشی استفاده می‌کنند، ابراز کرد: برای هر نفر مبلغ 530 هزار تومان برای تهیه اقلام بهداشتی به حساب مراکز واریز شده، 250 هزار تومان برای برای معلولان شدید و ضایعه نخاعی و 5 میلیون و 700 هزار تومان برای هر کمپ تعلق گرفته و 250 پک بهداشتی به معتادان کارتن‌خواب واگذار شده اشت.

محمدی با اشاره به اینکه بسته‌های حمایتی، بهداشت و آموزشی به کودکان کار ارائه شده است، تصریح کرد: گروه‌های سلامت روان آموزش‌های لازم را در حوزه‌های استحفاظی برای مردم ارائه دادند و خط تلفن 1480 که قبلا از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر فعالیت می‌کرد با افزایش نیرو، ساعات کار خود را برای مشاوره به مردم از 8 صبح تا 12 شب افزایش داده است.

وی با بیان اینکه مردم برای کاهش استرس ناشی از کروناویروس و سایر مسائل خانوادگی می‌توانند با شماره 1480 تماس بگیرند، بیان کرد: در مدت یکی دو ماه گذشته 1500 تماس با این مرکز داشتیم که 200 مورد در ارتباط با کرونا ویروس بود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از راه‌اندازی سامانه پیشگیری از آسیب‌های روانی ــ اجتماعی ناشی از بحران کووید 19 خبر داد و گفت: افراد می‌توانند با مراجعه به آدرس http://corona.behzisti.ir  و پاسخ به سئوالات یک خودارزیابی انجام دهند و ضمن غربالگری سیستمی، از مشاوره‌های مربوط بهره‌مند شوند.

وی به فعالیت‌های گروه‌های همیار زنان برای کمک به حوزه سلامت و تولید ماسک، گان و کلاه جراحی اشاره کرد و افزود: با فعالیت این افراد 20 هزار قلم کالای بهداشتی، تهیه و توزیع شد. با کمک خیران به مبلغ 2.5 میلیارد ریال اقلام بهداشتی در اختیار مددجویان قرار گرفت.

محمدی با بیان اینکه امسال مستمری مددجویان 20 درصد افزایش می‌یابد، تصریح کرد:در حال حاضر یک میلیارد تومان در اختیار میز خدمت قرار گرفته تا به کسانی که از کسب و کارهای کوچک ناشی از تعطیلی‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا متضرر شدند، تعلق گیرد و وام‌های بلاعوض نیز در اختیار افراد آسیب‌دیده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha