دیجیتال‌‌سازی نسخه‌های خطی کتابخانه خاندان حسینی‌زنجانی
کد خبر: 4008447
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵

دیجیتال‌‌سازی نسخه‌های خطی کتابخانه خاندان حسینی‌زنجانی

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از دیجیتال‌‌سازی نسخه‌های خطی کتابخانه خاندان حسینی‌زنجانی خبر داد و گفت: در حال حاضر کار عکس‌برداری و دیجیتال‌سازی این منابع با نظارت کارشناسان مرکز نسخ خطی به اتمام رسیده است.

 کتابخانه خاندان حسینی‌ زنجانیبه گزارش ایکنا از زنجان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی، مرجع فقید شیعیان، ابوالفضل حسن‌آبادی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: طی بازدید از کتابخانه آیت‌الله حسینی‌زنجانی و پس از بررسی کتب خطی ایشان، ۳۷۱ نسخه کتب خطی در موضوعات فقه، حدیث، تفسیر، تجوید، اصول فقه، حکمت و کلام تجمیع و برای فرایند دیجیتال‌سازی آماده شد.

حسن‌آبادی مجموعه نسخ خطی آیت‌الله زنجانی را شامل ۳۷۱ نسخه خطی و چندین کتاب چاپ سربی و سنگی قدیمی و دارای نسخه‌های فوق‌العاده نفیس عنوان کرد که مربوط به دوره زمانی قرن ۸ تا ۱۳ است.

وی تصریح کرد: مجموعه کتب خطی ایشان با حضور کارشناسان مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به‌طور دقیق بررسی شد و مشخصات کتابشناسی و نسخه‌شناسی کتب مذکور از نظر نفاست، قدمت، مرمت و وجوه دیگر شناسایی و ثبت و نسخه‌ها به فوق‌العاده نفیس، نفیس و نسخ عادی تقسیم شد که در حال حاضر کار عکس‌برداری و دیجیتال‌سازی این منابع با نظارت کارشناسان مرکز نسخ خطی به اتمام رسیده است.

حسن‌آبادی، این منابع را به لحاظ قدمت مجموعه‌ای نفیسی دانست و کتاب «ایضاح مخالفة السنّة» تألیف علامه حلّی کتابت سده هشتم، «معراج الوصول» تألیف مجدالدین ایجی کتابت ۸۰۹ قمری، «ذکری الشیعه» تألیف شهید اول کتابت ۸۴۷ هجری قمری، «کنز العرفان» تألیف فاضل مقداد کتابت ۹۸۳ قمری با حواشی تصحیحی را از جمله نفایس موجود در آن عنوان کرد.

این مسئول همچنین منابع جملة العقائد الکافیة فی سلوک منهج الفرقة الامامیة از محمد بن علی غروی عاملی خط مؤلف در قرن دهم هجری، ترجمه خصال صدوق تألیف محمدصالح روغنی قزوینی خط مؤلف در قرن دوازدهم هجری را از جمله منابع این مجموعه عنوان کرد که به لحاظ خط مؤلّف و منحصربودن آن حائز اهمیت هستند.

وی برخی دیگر از آثار این مجموعه را به خاطر آرایه‌های هنری از نفاست و اهمیت برخوردار دانست و افزود: در این خصوص به کلیات سعدی در این مجموعه اشاره شده که دارای ۱۰ سرلوح مرصّع و مذهّب با جلد روغنی گل و بوته است.

انتهای پیام
captcha