اهداف، آرمان‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان تبیین شود
کد خبر: 4008631
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴

اهداف، آرمان‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان تبیین شود

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با اشاره به جدایی راه حق و باطل از اول تاریخ بشریت، گفت: در ذهن جوانان سؤالات بسیاری از جنگ تحمیلی است که باید اهداف، آرمان‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس برای همه مردم به ویژه نسل نوجوان و جوان تبیین شود.

علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان، امروز 6 آبان‌ماه در اجلاسیه نهایی کنگره ملی 3535 شهید استان زنجان اظهار کرد: صاحبان اصلی انقلاب اسلامی و ولی‌نعمتان محرومان هستند، کسانی که این پیام را شنیدند، با اندیشه رفع محرومیت و بازسازی ویرانی‌ها برخاستند اما دشمن که نمی‌توانست پیشرفت نظام را ببیند از زمین، دریا و هوا حمله علیه ایران را آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه با حمله دشمن و آغاز جنگ تحمیلی دو راه وجود داشت، ابراز کرد: یک راه مربوط به تسلیم و خوشامدگویی به صدام بود اما اگر می‌خواستیم چنین کنیم انقلاب نمی‌کردیم و شهید نمی‌دادیم. راه دیگر مقابله و استقامت بود و این مسیر را 1400 سال قبل امام علی(ع) در جنگ صفین پیش پای ما گذاشت، بنابراین ملت به ندای رهبر کبیر انقلاب لبیک گفتند و از روز نخست همه نیروهای نظامی پای کار بودند اما مشخص شد این یک جنگ جهانی در مقابل ایران است و کشورهای حاشیه خلیج فارس و بیش از 40 کشور از رژیم بعثی حمایت می‌کردند و وجود اسیران از 17 کشور دنیا گواه این موضوع است.

امام جمعه زنجان به نقش جوانان این سرزمین در دفاع مقدس و فداکاری‌های آنان اشاره کرد و گفت: تیپ زنجان از روز اول در کنار چند لشکر مانند لشکر عاشورا و علی‌بن ابی طالب بود. این استقامت هزینه داشت، به‌طوریکه 188 هزار شهید در جنگ و 17 هزار شهید ترور تقدیم انقلاب شد. امام‌المسلمین فرمودند ذلت و کوتاه آمدن هم هزینه دارد اما هزینه تسلیم سنگین‌تر است.

وی با اشاره به اینکه در زمان آغاز جنگ تحمیلی جمعیت ایران 36 میلیون نفر بود و امروز به 80 میلیون نفر رسیده است، بیان کرد: این یعنی 48 میلیون نفر جنگ را ندیدند و آن را درک نکردند پس باید اهداف، آرمان‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس برای همه مردم به ویژه نسل نوجوان و جوان تبیین شود.

خاتمی با بیان اینکه عملکرد رزمندگان در آغاز و مسیر دفاع مقدس بر مبنای توصیه‌های مولای متقیان بود، ادامه داد: نتیجه این مکتب نیز در اقتدا به سخنان امیرمومنان علی(ع) نهفته است که در نهج‌البلاغه می‌فرماید: ما در زمان پیغمبر(ص) جنگ می‌کردیم ما از آن‌ها و آن‌ها از ما نفراتی را کشتند، برادری در این طرف جبهه بود و برادری در جبهه دیگر حضور داشت اما خداوند از ما صداقت دید و نصرتش را شامل حال ما کرد.

وی یادآور شد: در جنگ جهانی دوم ما تسلیم شدیم. سه دولت قدرتمند از سه طرف ایران را اشغال کردند. 9 میلیون کشته در اثر گرسنگی، بیماری و نبود دارو ثبت شد که حاصل اعلام بی‌طرفی ایران در جنگ جهانی بود و این موضوع نشان می‌دهد تسلیم دستاوردی ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم ابراز کرد: شهدا در این مسیر سرود توحید سر دادند. روایت است اگر از شهدا بپرسید که حاضر هستید به دنیا بازگردید؟ پاسخ می‌دهند: به شرطی حاضریم بازگردیم که دوباره با شهادت به قیامت برگردیم.

وی با اشاره به جدایی راه حق و باطل از اول تاریخ بشریت گفت: پیروزی جویندگان راه حق وعده الهی است و شاهد بودیم با مقاومت رزمندگان حتی یک وجب از خاک ایران به دست دشمن بعثی نیفتاد.

وی تأکید کرد: آنچه از این جلسات باید برداشت کنیم این است که شرف، قدرت و موفقیت امروز ما به برکت خون‌های شهیدان و رهبری‌های حکیمانه معمار کبیر انقلاب و امام‌المسلین آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای است. مقام معظم رهبری نقشه راه را برای ما ترسیم کردند و فرمودند در زندگینامه شهدا باید سعی کنیم خصویات اخلاقی آن‌ها را دریابیم. همچنین ایشان فرمودند ما از اول در جنگ بودیم اما هر بار که زندیگنامه شهدا را می‌خوانیم افق‌های جدیدی به روی ما باز می‌شود.

انتهای پیام
captcha