ایجاد رقبات یکی از راهکارهای کسب درآمد پایدار برای مساجد است
کد خبر: 4014361
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵

ایجاد رقبات یکی از راهکارهای کسب درآمد پایدار برای مساجد است

رئیس ستاد اقامه نماز استان زنجان ضمن تأکید بر تقویت زیرساخت‌های فرهنگی گفت: باید برای کسب درآمد پایدار برای موسسات و کانون‌های فرهنگی و مساجد فکری شود و ایجاد رقبات یکی از راهکارهای آن است.

علی یوسفی رئیس ستاد اقامه نماز زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، علی یوسفی، رئیس ستاد اقامه نماز استان زنجان، عصر امروز، 27 آبان‌ماه در دیدار جمهور با نخبگان، علما، خانواده‌های شهدا و ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم اظهار کرد: مسئله فرهنگ در دهه‌های اخیر به بهانه مشکلات اقتصادی به اولویت آخر مسئولان تبدیل شده که تبعات و آسیب‌های آن در جامعه مشهود است.

وی عدم تعلق سرزمینی را یکی از چالش‌های مهم حوزه فرهنگ دانست و گفت: جوانان امروز نسبت به هویت خود ناآگاه هستند و سعادت را در مهاجرت از استان و کشور می‌بینند. این روحیه در بسیاری از نخبگان نیز امتداد  یافته و بسیاری از آن‌ها در خارج از استان مشهور و موفق‌اند و تمایلی به بازگشت به زادگاه خود ندارند.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان علمای بنامی همچون ملا آخوند زنجانی را در خود پرورش داده است، عنوان کرد: این در حالی است که حتی یک بن بست هم در شهر به نام این عالم نیست و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت جوانان به گذشته خود ببالند.

این مسئول با بیان اینکه افراد مختلف زنجانی در علوم اسلامی و انسانی مطرح و برجسته هستند، ابراز کرد: تاسیس دانشگاه ملی تخصصی علوم انسانی با رویکردی که مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند، می‌تواند در تقویت بنیان‌های فرهنگی استان و کشور موثر باشد.

این فعال فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: حوزه‌های علمیه استان باتاریخ پرافتخار با وضعیت وخیم اقتصادی مواجه‌اند. شاهد هستیم حوزه علمیه به عنوان مکانی برای ارتباط با روحیه معنوی با اختصاصی زمین به حاشیه شهر رانده می‌شود و ساختمان‌های قدیمی آن در داخل شهر نیز فرسوده هستند.

یوسفی با تاکید بر اینکه شعار جهش تولید مختص تولیدات صنعتی نیست، تصریح کرد: باید برای اقتصاد فرهنگ فکری شود. با ایجاد رقباتی برای ایجاد درآمد پایدار برای موسسات، کانون‌های فرهنگی و مساجد فکری شود. زیرساخت‌های فرهنگی نیازمند تقویت هستند.

وی بیان کرد: موزه شهدای زنجان و مرکز توانبخشی ایثارگران 12 سال نیمه‌کاره مانده است که باید بودجه‌هایی برای تکمیل آن‌ها تزریق شود.

تزریق معنویت؛ نیاز جامعه امروز

رضوانه آرام‌نیا، فعال حوره زنان و خانواده نیز در این جلسه اظهار کرد: سرمنشا همه مشکلات مشترک بوده و به فقر فرهنگی و اجتماعی بوده و بیشترین آسیب‌ها دامن گیر زنان و مادران می‌شود. جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری به تزریق معنویت نیاز دارد.

 

وی افزود: روی آوردن زنان از سرناچاری به مشاغلی کم‌درآمد و طاقت‌فرسا علاوه بر مستهلک کردن روح و روان آنان به کرامت انسانی آنان نیز وارد می‌شود. بنا به گزارش یک مرکز فقط در یک بخش از حاشیه شهر زنجان 100 خانوار بد یا بی‌سرپرست در فاجعه‌آمیزترین حالت زندگی می‌کنند و زنان با حضور در برخی واحدهای تولیدی از روی ناچاری علاوه بر استثمار به عنوان نیروی کار ارزان، مورد سوءاستفاده‌های اخلاقی قرار می‌گیرد.

این فعال حوزه زنان و خانواده ادامه داد: در شهرستان‌های استان زنجان مانند ایجرود، ماهنشان و خدابنده علاوه بر مشکلات یاد شده کودک‌همسری آزاردهنده‌ای در حال نهادینه شدن است که عمدتا ناشی از فقر فرهنگی و اقتصادی است. همچنین گله‌مندی دیگر بانوان فرهیخته استان، نگاه مدرسالارانه مدیران تصمیم‌گیرنده در عرصه‌های مخالف مدیریتی است و توجه به بانوان فقط به بحث‌های انتخاباتی محدود شده است.

آرام نیا با اشاره به تجمیع نظرات بانوان استان، ابراز کرد: آنچه که بتواند در کوتاه مدت التیام‌بخش مشکلات بانوان باشد، تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های قانونی در خصوص حفظ کرامت انسانی زنان بر اساس فرمایشات رهبری با عنوان پیوست‌های اجرایی، ایجاد مرکز خیریه ‌ای با حضور صاحبنظران، دانشگاهیان، حوزویان و سایر موارد در راستای بازتولید فرهنگ و ایجاد شهرک صنعتی برای بانوان و یا واحدهای تولیدی برای بانوان با شرایط ویژه، است.

انتهای پیام
captcha