کسی که کتابخوان باشد نیازی به تخفیف ندارد
کد خبر: 4016057
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲

کسی که کتابخوان باشد نیازی به تخفیف ندارد

هر چند کتابفروشان زنجانی، طرح‌های تخفیف فصلی در قالب پرداخت یارانه به کتابفروشی‌ها را برای بهره‌مندی عادلانه مردم موثر می‌دانند، اما توصیه‌هایی هم دارند که می‌تواند موجب بهتر شدن آن شود.

طرح پائیزه کتاببه گزارش ایکنا از زنجان، طرح «پاییزه کتاب 1400» از روز شنبه هفته جاری، 29 آبان‌ماه همزمان با سراسر کشور، با مشارکت 11 کتابفروشی در استان زنجان هم آغاز شده است. در این دوره از طرح‌های حمایتی، کتابفروشی‌هایی از شهرهای زنجان و ابهر در استان مشارکت دارند.

علاقمندان به کتاب می‌توانند به مدت پنج روز به‌صورت حضوری به کتابفروشی‌های میزبان طرح در این سه شهرستان مراجعه و با ارائه کد ملی، کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی را با یارانه ٢٠ درصدی خریداری کنند. سقف مجاز خرید برای هر خریدار در طرح پاییزه کتاب امسال حداکثر ۳۰۰ هزار تومان است، از این رو یارانه خرید برای هر خریدار با تخفیف ۲۰ درصدی ۶۰ هزار تومان خواهد بود.

طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، کتابکده فرهنگ، پاتوق کتاب، کتابفروشی‌های مهدیس، شهر کتاب، منهاج، حوض نیلی، فرهنگان، باغ کتاب، پارسه کیدز، دانشمندان کوچک میزبان طرح پاییزه کتاب در شهر زنجان و کتابفروشی بهمن در ابهر مجری این طرح است.

اما با وجود گذشت چندین دوره از اجرای طرح پاییزه کتاب، کتابفروشی‌های سطح شهر نظرات متفاوتی درباره کم و کیف اجرای این طرح دارند.

لزوم انجام تبلیغات محیطی به هنگام اجرای طرح‌های فصلی

حسن جان‌محمدی مسئول بخش کتاب مرکز فرهنگی منهاج درباره کم و کیف اجرای این طرح در کتابفروشی متبوعش و استقبال ازسوی شهروندان، گفت: مرکز فرهنگی منهاج برای هفتمین بار است که در این طرح شرکت می‌کند و هر بار فروش بیشتر از دوره قبل بوده است.

وی، اطلاع‌رسانی را یکی از مهمترین فاکتورهای استقبال مردم در اجرای چنین طرح‌هایی اعلام کرد و گفت: چنانچه تبلیغات محیطی در سطح شهر کافی باشد، مردم هم استقبال بیشتری خواهند کرد.

مسئول بخش کتاب مرکز فرهنگی منهاج با بیان اینکه درصد فروش در زمان اجرای طرح‌های فصلی حداقل 50 درصد بیشتر از سایر مواقع است، افزود: اگر درصد تخفیف بیشتر باشد، استقبال بیشتر هم خواهد شد.

این فعال فرهنگی در ادامه یکی از ضعف‌های اجرای این طرح را ثبت نشدن برخی از کتاب‌های شاخص به ویژه کتاب‎های مذهبی در بانک کتاب عنوان کرد و افزود: علاوه بر این یکی از پیشنهادهای بنده این است که تخفیف در برخی از کتاب‌ها مثلا حوزه کودک بیشتر شود، چرا که درصد بالایی از مشتریان از این قشر هستند.

وی با اشاره به اینکه اجرای مستمر طرح موجب شده است که مردم مطالبه بیشتری در این باره داشته باشند، بیان کرد: هر فصل چند روز قبل از اجرای طرح شاهد مراجعه مردم برای آن هستیم.

استقبال خوب از طرح پاییزه کتاب 1400 در شرایط کرونایی

میعاد فرهانی، مسئول بخش کتاب «باغ کتاب زنجان» نیز که برای نخستین بار در این طرح حضور دارد، اظهار کرد: باغ کتاب زنجان چند ماه است که فعالیت خود را در حوزه فروش محصولات فرهنگی و کتاب آغاز کرده است و خوشبختانه خوب جاافتاده است.

وی با اشاره به اینکه به علت نوپا بودن کتابفروشی هنوز فرصت تبلیغ برای مشارکت در این طرح فصلی را نداشته‌ایم، افزود: با این حال در روز نخست اجرای طرح استقبال مردم قابل توجه بوده است.

مسئول بخش کتاب باغ کتاب زنجان با بیان اینکه اجرای چنین طرح‌های فصلی نیازمند تبلیغات محیطی است تا شهروندان اطلاع دقیقی از زمان و مکان و مجریان طرح داشته باشند، تصریح کرد: امیدواریم در فصول بعدی این نقیصه برطرف شود.

وی در ارتباط با فروش کتاب در سایر مواقع نیز گفت: خوشبختانه باغ کتاب روند صعودی در فروش کتاب دارد و با وجود حاکم بودن شرایط کرونایی استقبال خوب بوده است. در این مرکز همه نوع کتاب به غیر از درسی و کمک درسی وجود دارد.

 کسی که کتابخوان باشد، نیازی به تخفیف ندارد

حمیدرضا نیتی، یکی از فعالان حوزه فرهنگ و آموزش زنجان ابراز کرد: اجرای طرح‌های تخفیفی برای محصول فرهنگی کتاب، در واقع به معنای ذلیل کردن آن محصول است. گذاشتن عنوان تخفیف برای کالایی همچون کتاب گویی به منزله پایین آوردن شأن آن است. درست است که مردم هم استقبال خوبی از اجرای این طرح دارند و مطالبات بالا است، اما اجرای این طرح‌ها به صلاح نیست.

وی با اشاره به سابقه فعالیت خود در حوزه فرهنگ گفت: کسی که کتابخوان باشد، نیازی به طرح تخفیفی ندارد و قطعا کالای مورد نیاز خود را تهیه خواهد کرد، از طرفی مردم باید عادت کنند که کالاهای فرهنگی را به ارزش واقعی آن بخرند.

این فعال حوزه فرهنگ و آموزش افزود: کارخانجات خودروسازی هم طرح فصلی و هفتگی فروش دارند، ولی مگر تخفیف می‌دهند که ما به کتاب تخفیف می‌دهیم.

وی با اشاره به افزایش چند برابری قیمت خودرو و مسکن گفت: قیمت کتاب در مقایسه با این کالاها افزایش چندانی نداشته است، اما رغبتی برای خرید بدون تخفیف آن هم وجود ندارد، در حالی که باید کتاب یک کالا در سبد خرید باشد.

نیتی ادامه داد: البته با تمام انتقاداتی که به طرح دارم، استقبال خوبی از اجرای طرح‌های فصلی وجود دارد و مردم نیز خواهان استمرار آن هستند.

کم بودن یارانه کتاب ایراد برگزاری طرح‌های تخفیفی

جواد فرجیان، مسئول کتابفروشی «شهر کتاب زنجان» نیز ضمن مطلوب ارزیابی کردن اجرای طرح‌های فصلی کتاب یادآور شد: 30 یا 40 درصد از خریداران کتاب منتظر اجرای چنین طرحی هستند و قبل از آغاز طرح زمان آن را جویا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در روز نخست اجرای طرح علاوه بر مراجعه حضور چندین نفر هم به صورت تلفنی خواستار ارائه کتاب‌های مورد نظر خود بودند، بیان کرد: در مجموع استقبال مردم زنجان از اجرای طرح‌های فصلی بالا است.

مسئول کتابفروشی شهر کتاب زنجان با اشاره به اینکه درصد فروش انواع کتاب در طرح‎های این چنینی بستگی به فصل اجرای آن دارد، تصریح کرد: برای مثال در این بازه زمانی که دانشگاه‌ها باز است، بیشترین تقاضا در این حوزه است.

وی ادامه داد: البته نمی‌توان درصد دقیقی از فروش در انواع مختلف کتاب ارائه کرد، شاید بهتر است بگوییم مشتریان این طرح کتابخوان‌ها هستند، اما درصد جزئی در فروش کتاب تفاوت داریم.

 وی یکی از ایرادات و نواقص این طرح را اختصاص یارانه کم عنوان کرد و گفت: هر فصلی که این طرح اجرا می‌شود ما نگران تمام شدن یارانه هستیم و به نظرم بهتر است که این مبلغ را افزایش دهند.

فرجیان با اشاره به اینکه کمبود یارانه موجب شده که کتابفروشی‌ها در این طرح دست به عصا حرکت کنند، افزود: البته یارانه هر کتابفروش متفاوت است اما در کل پاسخگوی نیازها نیست.

وی یکی دیگر از موضوعات تاثیرگذار در موفقیت این طرح را تبلیغات محیطی عنوان کرد و گفت: به عقیده بنده دستگاه‌های متولی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید اهتمام بیشتری در تبلیغات شهری داشته باشند؛ چرا که در این صورت قطعا مشارکت هم بیشتر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در طرح «پائیزه کتاب 1400» خریداران کتاب می‌توانند طی ۵ روز اجرای طرح (از ۲۹ آبان تا ۳ آذرماه) با بیشینه خرید ۳۰۰ هزار تومانی برای هر خریدار، کتاب‌های خود را خریداری کنند.

علاقمندان می‌توانند برای آگاهی بیشتر و دریافت لیست کتابفروشی‌های شرکت‌کننده در این طرح به سامانه خانه کتاب به نشانی ketab.ir مراجعه کنند.

منبع خبرگزاری ایبنا، نمایندگی زنجان

انتهای پیام
captcha