قاچاق دارو در داروخانه‌های زنجان به کمتر از 0.5 درصد رسیده است
کد خبر: 4016106
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴

قاچاق دارو در داروخانه‌های زنجان به کمتر از 0.5 درصد رسیده است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: با راه‌اندازی سامانه «تیتک» و نظارت هوشمند بر تأمین و مصرف دارو، اکنون قاچاق دارو در داروخانه‌های زنجان به کمتر از 0.5 درصد رسیده است.

نشست خبری معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجانمریم نوبرانی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، 3 آذرماه در نشست خبری ضمن تأکید بر اهمیت غذا و دارو در حفظ سلامت فکری و جسمی اظهار کرد: این معاونت در دانشگاه علوم پزشکی، وظیفه نظارت بر تولید، نگهداری و عرضه کالاهای سلامت‌محور را برعهده دارد.

این مسئول به راه‌اندازی سامانه «تیتک» برای نظارت بر زنجیره تامین و مصرف دارو در داروخانه‌های استان زنجان از اواخر پارسال اشاره کرد و گفت: اکنون بالای ۹۰ درصد داروخانه‌ها در بخش‌های سرپایی و بستری از این سامانه استفاده می‌کنند که باعث نظارت هوشمند در عرضه دارو نیز شده است.

وی با یادآوری اینکه سامانه تیتک برای تسهیل فرآیند صدور مجوزهای بهداشتی و شناسه‌گذاری کالاها راه‌اندازی شد، ابراز کرد: یکی از طرح‌های خوب استان طرح ساماندهی کارگاه‌های غیرمجاز بومی مثل تولید پنیر و روغن زیتون است که این کارگاه‌ها با پیوستن به این طرح و رعایت ضوابط مجوزهای لازم را دریافت می‌کنند.

نوبرانی با اشاره به اینکه از 60 شرکت سراسری پخش دارو 33 شرکت سراسری و یک شرکت استانی در حال فعالیت هستند، بیان کرد: در حال حاضر 91 داروخانه به 126 داروخانه ارتقا پیدا کرده و علاوه بر افزایش دسترسی به داروخانه، بهبود کیفیت ارائه خدمات نیز مورد توجه بوده است. همچنین با نظارت‌های هوشمند میزان قاچاق در داروخانه‌ها به کمتر از 0.5 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه با وجود مشکلات همواره تامین به موقع داورهای کرونا مورد توجه بوده است، تصریح کرد:  با تأمین تجهیزات مورد نیاز و اقلام حفاظتی در مقابل بیماری کرونا و تعامل سازنده با واحدهای تولیدی سعی شد، کمترین کمبود در مراکز درمانی استان ایجاد شود و تضمین کیفیت هم مورد توجه بوده است.

علیرضا شغلی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: در شاخص مقالات، نسبت مقاله به هیئت علمی این دانشگاه از ۶ صدم به ۱.۴ صدم افزایش پیدا کرده که با توجه به دشواری و پیچیدگی یک مقاله، این شاخص بسیار کلیدی است.

وی در رابطه با تعداد مقالات انگلیسی که در نمایه‌های معتبر دنیا نمایه می‌شود، افزود: از ۴۸۱ مقاله در سال گذشته به ۲۶۵۶ مقاله رسیدیم. در واقع ۸۲ درصد مقالات دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان طی چند سال اخیر منتشر شده که در این خصوص نیز بیش از ۵ برابر رشد کرده‌ایم.

این مسئول با اشاره به درصد انتشار مقالات دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان در مجلات معتبر دنیا (شاخص Q۱)، افزود: علی‌رغم تحریم و محدودیت‌های موجود، این رقم از ۲۴ به ۱۲۶ رسیده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی استان در رابطه با مقالات بین‌المللی، تصریح کرد: مقالات بین‌المللی، مقالاتی است که با همکاری موسسات و دانشگاه‌های خارج از کشور و اساتید خارجی منتشر می‌شود که در این زمینه نیز از ۹ مقاله به ۱۱۸ مقاله افزایش یافته و شاخص رجوع به این مقالات که نشان‌دهنده کیفیت کارهای پژوهشی بوده، از ۱۹ به رقم ۶۱ رسیده است.

انتهای پیام
captcha