تدوین برنامه حوزه جمعیت در زنجان
کد خبر: 4016076
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲

تدوین برنامه حوزه جمعیت در زنجان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با روند کاهشی رشد جمعیت مواجه هستیم، گفت: برنامه حوزه جمعیت استان طراحی و تدوین شده است.

محمدرضا صائینی معاون علوم پزشکی زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، محمدرضا صائینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، 3 آذرماه در نشست خبری اظهار کرد: با بیش از 650 واحد ارائه خدمت در مناطق شهری و روستایی نفوذ خوبی در جمعیت استان داریم. در حوزه روستایی با استقرار نظام پزشک خانواده قدم بزرگی در استان برداشتیم و مرکزی نداریم که خالی از پزشک باشد.

وی بیان کرد: به ازای هر 15 هزار نفر جمعیت یک دندانپزشک در مناطق روستایی مستقر است و خدمات رایگان ارائه می‌شود. برای همه مردم استان پرونده الکترونیک تشکیل شده و رهگیری بیماران در دوران کرونا نیز از این طریق انجام گرفته است. انجام تست قند و چربی خون برای حدود 60 هزار نفر جمعیت سهمیه در نظر گرفته شده بود اما تعداد بیشتری در استان زیر پوشش قرار گرفتند.

این مسئول با تأکید بر اینکه علاوه بر پیشگیری از بیماری‌های واگیردار باید موضوع بیماری‌های غیرواگیر نیز مورد توجه قرار گیرد، ابراز کرد: بسیاری از مردم در دوران شیوع کرونا کم تحرک و دچار چاقی شدند، برخی از مراجعه به پزشک برای کنترل وضعیت جسمی خودداری کردند و این موضوع حوزه سلامت را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان از طراحی یک برنامه در حوزه جمعیت خبر داد و گفت: موضوع جمعیت به نقش حاکمیت برمی‌گردد و در این بین حوزه سلامت نیز در کنار سایر دستگاه‌های متولی، نقشی را برعهده دارد. در سال‌های اخیر از لحاظ رشد جمعیت کاهش فاحش داشتیم که باید برنامه‌ریزی و اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

وی به انجام آزمایشات وسیع و رهگیری بیماران کرونایی اشاره کرد و افزود: این طرح به شکل پایلوت در استان اجرا و الگوی کشور شد. روزانه 3500 آزمایش PDR انجام دادیم که  200 هزار تومان هزینه کیت و 350 هزار تومان هزینه انجام تست در مراکز خصوصی است که این کار در مراکز دولتی رایگان انجام شده است.

علیرضا آرمانی‌کیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در این جلسه ابراز کرد: 2096 تخت بیمارستانی در استان داریم که 265 آن تخت ویژه است. در دوران کرونا 40 درصد به حجم تخت‌های ویژه اضافه شد که هزینه بالایی دربرداشت، این بخش 2.5 برابر تخت‌های عادی نیاز به نیرو دارد. در سال گذشته بیش از 501 هزار نفر به بیمارستان مراجعه و بیش از 30 هزار نفر عمل جراحی انجام دادند.

وی یادآور شد: در شرایطی که اوایل کرونا یک بیمارستان‌هراسی رواج یافته بود و مردم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا از حضور در بیمارستان‌ها خودداری می‌کردند، کادر درمان ایثارگرانه لباس رزم به تن کردند و در خط مقدم مبارزه با این ویرس حاضر شدند. علاوه بر بستری‌های مرسوم، 6000 نفر بستری موقت داشتیم که دستگاه‌های اکسیژن در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت و در منازل و چک می‌شدند و در مقاطعی نیز به بیمارستان مراجعه می‌کردند.

انتهای پیام
captcha