میراث فرهنگی ناملموس نیازمند پاسداری ملموس
کد خبر: 4055393
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳

میراث فرهنگی ناملموس نیازمند پاسداری ملموس

میراث فرهنگی ناملموس به تولیدات و فرآیندهای فرهنگی گفته می‌شود که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده است.

میراث فرهنگی

به گزارش ایکنا از زنجان، بخشی از دارایی‌های فرهنگی، محصولاتی ملموس مانند ساختمان‌ها یا کارهای هنری است، با این حال بخش‌های زیادی از فرهنگ به ‌شکل ناملموس است.

در عین حال که میراث فرهنگی ناملموس شکننده عامل مهمی در ابقای تنوع فرهنگی در مواجهه با رشد جهانی ‌شدن است، این میراث به اجتماعات محله‌ای مختلف در گفت‌وگو و تعامل فرهنگی، احترام متقابل مشترک به دیگر روش‌های زندگی، کمک شایانی می‌کند.

اهمیت میراث فرهنگی ناملموس فقط یک مانیفست فرهنگی به خودیِ خود نیست، بلکه مهم‌تر از آن گنجینه‌ای از دانش، مهارت و هنر است که از یک نسل به نسل دیگر منتقل شده‌ است. ارزش اجتماعی و اقتصادی انتقال دانش مربوط به گروه‌های اقلیت و برای گروه‌های اجتماعی بزرگ‌تر در یک مرز و بوم تلقی شده و برای توسعه قلمروها تا توسعه اشخاص از اهمیت به سزایی برخوردار است.

سلطانیه یکی از مناطق تاریخی استان زنجان به شمار رفته و نیازمند حفظ این میراث فرهنگی است، به طوری که رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سلطانیه در این راستا گفت: میراث فرهنگی ناملموس نیازمند پاسداری است.

پروانه عسگری با اشاره به اینکه در همین راستا کارگروه پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس شهری و روستایی در شهرستان سلطانیه تشکیل شده است، یادآور شد: این کارگروه به استناد تصویب‌نامه هیئت‌ وزیران با عنوان آیین‌نامه پاسداری از میراث ناملموس شهرها و روستاها و ماده ۵ تصویب‌نامه مذکور تشکیل شد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز میراث‌فرهنگی ناملموس را انتقال آن از نسلی به نسلی دیگر است، خاطرنشان کرد: بر اساس این آیین‌نامه، وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موظف است با همکاری دستگاه‌های عضو کارگروه ملی میراث‌فرهنگی ناملموس نسبت به برنامه‌ریزی، ارائه ساز کار اجرایی، تصویب الگوی مشارکت، نظارت، پایش و روزآمدسازی آن از طریق این کارگروه اقدام کند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سلطانیه همچنین اظهار کرد: دانش‌ها، مهارت‌ها و دیگر اجزای میراث‌فرهنگی ناملموس، به‌ طور شفاهی و از روی تقلید، همواره در حال انتقال‌اند و در این انتقال نیز تکامل و توسعه‌یافته و حیات دوباره پیدا می‌کنند.

انتهای پیام
captcha