ترویج فرهنگ حجاب و عفاف نیازمند نگاه عمیق و عالمانه‌تر است
کد خبر: 4057028
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰

ترویج فرهنگ حجاب و عفاف نیازمند نگاه عمیق و عالمانه‌تر است

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت: برای اینکه بتوانیم فرهنگ عفاف و حجاب را ترویج دهیم به یک نگاه جدیدتر، دقیق‌تر، عمیق‌تر و عالمانه‌تر نیاز داریم.

عفاف و حجاب

به گزارش ایکنا از زنجان، حسین نجفی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان شامگاه گذشته، 24 اردیبهشت در جلسه هماهنگی نمایندگان حجاب و عفاف دستگاه‌های اجرایی استان زنجان با اشاره به تشکیل قرارگاه حجاب و تأثیر آن در ارتقای موضوع عفاف و حجاب، گفت: تا زمانی که ندانیم کجا ایستاده و درباره چه چیزی حرف می‌زنیم و چه کاری خواهیم‌ کرد، بخش‌نامه‌ها و ابلاغ‌ها کاری را شکل نخواهند داد. همانند ابلاغ‌هایی که انجام شده و بسیاری از آن امور بر زمین مانده و یا درگیر بروکراسی شده است به همین خاطر باید تغییر دیدگاه دهیم.

وی با بیان اینکه حجاب یک نشانه است، تصریح‌ کرد: در امر حجاب نیاز به این داریم که فعالان، رابطان و دغدغه‌مندان حجاب، فکر و طرح جدیدی ارائه دهند. برای اینکه بتوانیم عفاف و حجاب را ترویج دهیم، به یک نگاه جدیدتر، دقیق‌تر، عمیق‌تر و عالمانه‌تر نیاز داریم.

این مسئول با اشاره به اینکه حجاب زمانی معنا می‌یابد که یک نفر بتواند به راحتی در جامعه حاضر شود، افزود: وقتی بخواهیم جامعه خوبی داشته ‌باشیم، عفت معنا می‌یابد؛ حجاب می‌خواهد بگوید که من منم، من جسم نیستم، من کالای جنسی نیستم؛ حضور زن در جامعه نیاز به شرایط و بستری دارد که آن حجاب است و الزاماتی دارد که به یک خانم اجازه می‌دهد به‌ عنوان یک انسان به او نگاه شود و دنیای سرمایه‌داری برای فروش کالا از ظرفیت کودکان و بانوان استفاده می‌کند.

این مسئول با اشاره به اینکه نیازهای انسان در این جهان نیازهای مادی، غضب و ... است، خاطرنشان کرد: عفت، نفسانیت و نیازهای نفسانی را پیرو عقل می‌کند. عفت قرار است شهوت را به عقل مطیع کند. برای داشتن جامعه سالم و اینکه به هم کمتر آسیب بزنیم و زندگی خوبی داشته ‌باشیم، نیازمند عفت هستیم. انسان‌ها علایق مختلفی دارند و هر کسی چیزی می‌خواهد که بخشی از اقدامات توسط قانون حل می‌شود، ولی بخشی از قضایای درونی انسان، نیاز به توجه بیشتری دارد.

نجفی به معنای عام عفت اشاره کرد و یادآور شد: عفت یعنی مطیع کردن شهوت و نفسانیت به عقل. عفت انواع مختلفی دارد، همانند عفت در گفتار، عفت در رفتار، عفت در معاشرت با دیگران، عفت در پاکدامنی، عفت در نگاه و عفت در پوشش که در اینجا عفت در پوشش، حجاب می‌شود. فهم از حجاب یک امر صوری شده و روح حجاب که به ما یادآوری می‌کند که چه انسانی هستیم، از بین رفته ‌است.

وی ادامه داد: در آموزه‌های دینی ما خانواده اصل بوده و جایی است که زن و مرد جامعه را ساخته و نسل را تربیت می‌کنند. جایگاه مادر بالا است؛ با این حال زن می‌تواند در جامعه حاضر باشد ولی این حضور نحوه‌ای دارد. حد میانه‌ای که اسلام ایستاده، این است که زن در جامعه حاضر باشد ولی این بودن الزاماتی دارد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با بیان اینکه از آنجایی که خداوند قادر مطلق است، گفته‌های او عدل مطلق است و کسی که انسان را خلق کرده می‌داند که نیاز او چیست و او را برای چه خلق کرده و به کجا خواهد رسید، گفت: دین عادلانه‌ترین گفتاری است که انسان به او عمل کرده و سعادت‌مند می‌شود، به عبارتی دیگر دین اسلام در ارتباط بین دو دنیا معنا می‌یابد.

انتهای پیام
captcha