آموزش مهارت‌های زندگی اولین واکسن ایمن‌سازی فرزندان در برابر خطرات
کد خبر: 4057151
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸

آموزش مهارت‌های زندگی اولین واکسن ایمن‌سازی فرزندان در برابر خطرات

کارشناس حوزه خانواده گفت: آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان اولین واکسن ایمن‌سازی وی در برابر خطرات اجتماعی است و خانواده، مدرسه و جامعه مثلث تربیتی هستند.

موسوی فاضل خراسانی

به گزارش ایکنا از زنجان، کارگاه آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فرهنگی و خانواده (با بهره‌گیری از سبک زندگی اسلامی) ویژه افراد متاهل با مشارکت موسسه فرهنگی و قرآنی بعثت آب‌بر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام مهدی منصوری امام جمعه طارم، گفت: تقویت زیرساخت‌های مبارزه با آسیب‌های اجتماعی اعم از افزایش مهارت‌های زندگی، ایجاد نشاط و شادابی، گسترش امکانات تفریحی و ... در هر جامعه می‌توانددر جهت بهبود اوضاع جامعه و وضعیت فرهنگی و اجتماعی مفید و موثر واقع شود.

وی افزود: اکثر افراد تصور می‌کنند با یک بار مصرف مواد‌مخدر هرگز معتاد نمی‌شوند و متأسفانه این باور غلط در جامعه رواج یافته است، در حالی که مصرف مواد‌مخدر برای بار اول موجب آشنایی فرد با مواد مخدر و ایجاد نشاط کاذب در شخص شده که مرحله اول گرایش فرد به اعتیاد است. مرحله شک و تردید، شک و مقاومت و اعتیاد کامل، مراحل بعدی گرایش به سمت مواد مخدر است.

وی آموزش در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آسیب شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی، راهکارهای حفظ وتحکیم بنیان خانواده و ترویج سبک زندگی اسلامی را از اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی دانست .

در ادامه حجت‌الاسلام سید ابوالفضل موسوی‌فاضل‌خراسانی، با بیان اینکه یکی از آسیب‌های اجتماعی مهم در خانواده‌ها استفاده کودکان و نوجوانان بدون آموزش‌های لازم از تکنولوژی‌های جدید است، افزود: گاهی اوقات دیده می‌شود که والدین تبلت یا گوشی هوشمند اختصاصی برای فرزند خود تهیه می‌کنند و این در حالی است که به کارآیی این وسیله حتی آگاهی ندارند، چنین رویه خطرناکی نه‌ تنها ممکن است آسیب‌های جدی جسمانی و روانی برای کودک و نوجوان در پی داشته باشد، بلکه ممکن است بنیان خانواده را نیز به چالش بکشد.

وی ریشه‌یابی برای شناخت دلائل بروز این آسیب‌ها در اجتماع را برای مصون ماندن از خطرات و آسیب‌های احتمالی، امری ضروری دانست و اظهار کرد: خانواده‌ای که تعاملات گسترده و منظم با اعضای خود و دیگران داشته باشد، خلأ عاطفی و روانی نخواهد داشت و هر میزان که همبستگی اعضای خانواده افزایش یابد تمایل به حضور منفردانه در فضای مجازی کاهش خواهد یافت.

این کارشناس حوزه خانواده خاطرنشان کرد: آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان اولین واکسن ایمن‌سازی اجتماع در برابر خطرات اجتماعی است و خانواده، مدرسه و جامعه مثلث تربیتی هستند و با تعامل این سه نهاد اجتماعی که دائما از همدیگر در حال تاثیرپذیری و تاثیر‌گذاری می‌باشند، می‌توان از زمینه‌های بروز و گسترش انواع آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد.

موسوی‌فاضل‌خراسانی ادامه داد: خشونت و گسترش انواع آن در بین افراد جامعه، مخاطره‌آمیزترین نوع آسیب اجتماعی است و بداخلاقی، کردار ناپسند و عمل مجرمانه فرد خاطی در این زمینه موجب بروز این شیوه مذموم در ارتباطات فردی و اجتماعی است. 

وی یادآور شد: زمانی می‌توان گفت فرد معتاد به اینترنت شده است که دارای علائم خستگی زودرس، تنهایی، افسردگی و غیره باشد. روش‌های درمان این نوع اعتیاد نیز، رفتاردرمانی شناختی و تقویت درمانی انگیزش است.

وی تصریح کرد: اعتیاد به فضای مجازی در وهله اول بررفتار فرد تاثیر‌گذار بوده و در مرحله بعدی عملکرد فرد در زمینه‌های مختلف تحصیلی و ارتباطات وی قابل مشاهده است.

انتهای پیام
captcha