هویت و زبان امروز ما مدیون جان‌فشانی فردوسی است
کد خبر: 4057452
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
یک شاعر و منتقد ادبی:

هویت و زبان امروز ما مدیون جان‌فشانی فردوسی است

یک شاعر و منتقد ادبی گفت: به راحتی با شعر فردوسی می‌توانیم لباس آن دوره را تصور کنیم و حتی شاهنامه آرایش و پوشش پهلوانان آن دوره را نیز ذکر می‌کند، لذا هویت و زبان امروز ما مدیون جان‌فشانی فردوسی است.

زبان فارسی

به گزارش ایکنا از زنجان، سید عباس سجادی در شب شعر با بیان اینکه زبان فارسی و اهمیت به آن یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید تلاش کنیم در آن سهم داشته و چیزی به آن اضافه کنیم، اظهار کرد: زبان فارسی همانند پرچمی است که همه ما بر آن می‌بالیم و همواره باید تلاش کنیم ایرانی باشیم و ایرانی بمانیم و بعد زنجانی و آذربایجانی و ... باشیم. زبان رسمی ما فارسی و افتخار ما است.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به فرهنگ و ادبیات باعث عقب‌ماندگی ما در طول قرون گذشته شده است، در حالی که هیج نیازی به تقلید از دیگران نداریم، بلکه همه چیز در فرهنگ ما وجود دارد ولی ما فرهنگ خود را نمی‌شناسیم، افزود: منظومه‌های خوبی در فرهنگ محلی و اقوام ما وجود دارند ولی فراتر از قومیت و زبان خود نرفته‌اند، زیرا کاربرد و گستره آن زبان جهانی نیست و بسیاری از نقل‌های عاشقانه و حماسی وجود دارند که خیلی معروف نشده‌اند، چون ما نتوانستیم از این ظرفیت‌ها در زبان‌های رسمی استفاده کنیم.

این هنرمند با بیان اینکه انتخاب روز پاسداشت فردوسی بزرگ برای پاسداشت زبان فارسی انتخاب شایسته‌ای است و جایگاه او در نگه‌داشت زبان فارسی بر هیچ کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: جغرافیای فرهنگی ایران فراتر از آن چیزی است که امروز مشاهده می‌کنیم، گستره ادبیات فارسی از چین تا مرز اروپا است و زبان فارسی و فرهنگ فارسی محدود در جغرافیای مرزهای سیاسی نیست.

وی با بیان اینکه زبان فارسی و فرهنگ فارسی محدود در جغرافیای مرزهای سیاسی نیست، امروز ایران به عنوان کشور محور زبان فارسی جایگاه ویژه و وظیفه مهم‌تری برای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی دارد که البته شاعران حال نیز نیز‌نقش مهمی در این راستا دارند، گفت: ای کاش یک کارخانه یا پالایشگاه فرهنگی ایجاد می‌کردیم تا ادبیات و فرهنگ ما را درست مطالعه کرده، امروزی کرده و به ما درس گفتار دهد، همانند کسانی که اینکار را کرده و بهره برده‌اند و بسیاری از شخصیت‌های ما را به نفع خود مصادره کرده‌اند.

این شاعر و منتقد ادبی با بیان اینکه مولانا برای کسی است که او را بفهمد و فردوسی جهانی است و متعلق به کسی است که بتواند از او استفاده کند، اظهار کرد: همه متولیان فرهنگی وظیفه دارند از امیال شخصی و نگاه شخصی دست بردارند و تصور داشته باشند که برخی از شخصیت‌های ما فراشهری و فراکشوری هستند و باید با دیدگاه کلان‌تر به این شخصیت‌ها نگاه کرد تا بتوانند عرضه شوند.

انتهای پیام
captcha