آغاز حرکت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان در یوم‌العباس
کد خبر: 4076443
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱

آغاز حرکت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان در یوم‌العباس

حرکت دسته عزاداری مسجد حسینیه اعظم زنجان دقایقی پیش با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی از مقابل درب مسجد حسینیه اعظم به‌سمت امامزاده سیدابراهیم(ع) این شهر آغاز شد.

آغاز حرکت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان

به گزارش خبرگزاری ایکنا از زنجان، امروز شور دیگری در پایتخت شور و شعور حسینی برپاست، همه آمده‌اند تا بار دیگر در قالب گردهمایی بی‌نظیر، ارادت خود را به سرور وسالار شهیدان ابراز کرده و ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین(ع) را پاسخ دهند.

اینجا زنجان است، پایتخت شور و شعور حسینی نقطه‌ای از کره خاکی که اگر خوب گوش کنی، امروز ندای «یل یاتار، طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی» نه‌تنها از زبان مردمان این دیار بلکه از مردم اقصی‌نقاط کشور و حتی بسیاری از کشورهای خارجی که برای شرکت در این حرکت عظیم، به شهر زنجان آمده‌اند، در گوش طنین‌انداز می‌شود.

حرکت دسته عزاداری مسجد حسینیه اعظم زنجان، امروز، هشتم ماه محرم به یاد حضرت ابوالفضل(ع) و رشادت‌های ایشان در واقعه کربلا برگزار می‌شود. برای شکوه و معنویت بیشتر مراسم، هر ساله یک بیت به زبان ترکی به عنوان مطلع دسته در مقام حضرت ابوالفضل(ع) سروده می‌شود و امسال نیز ««ٱمِ بَنین اوغلونا من نوکرم / سایه‌نشینِ عَلَمِ حیدرم / لبیک ابوالفضل / لبیک ابوالفضل» به عنوان شاه‌بیت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان در محرم امسال انتخاب شده و در روز هشتم محرم در خیل عظیم عزاداران حسینی خوانده خواهد شد.

مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان از زمان‌های دور و با حضور علاقه‌مندان اباعبداالله‌الحسین(ع) در محل قدیمی این مسجد برگزار می‌شد و همه‌ساله این دسته در روز هشتم محرم با به صدا در آمدن نوای طبل یکی از خدام آغاز و به اطلاع مردم می‌رسید. پس از آغاز حرکت دسته، جمعیت با گذشتن از داخل بازار، مراسم عزاداری خود را برپا می‌کردند و دسته در مقابل حجره‌ها توقف می‌کرد، و بازاریان با اهدای گوسفند قربانی از صاحب مجلس طلب بر آورده شدن حاجات خود را طلب می‌کردند.

از دیگر جنبه‌های حائز اهمیت این مراسم، تعداد قربانی‌های ذبح شده است که حسینیه اعظم زنجان را به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا در مکه و نخستین قربانگاه در جهان تشیع مبدل ساخته است. این مراسم عزاداری در روز ۱۵ دی‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به‌عنوان دهمین مورد و از جنبه آئین‌ عزاداری به‌عنوان نخستین نمونه در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام
captcha