هنر عاشورایی؛ هنری که به زمان و مکان محدود نیست
کد خبر: 4078217
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

هنر عاشورایی؛ هنری که به زمان و مکان محدود نیست

رئیس حوزه هنری استان زنجان گفت: هنر عاشورایی، هنر و سبک زندگی است که به زمان و مکان محدود نیست. کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا در همه شئون انسانی و به تبع آن در هنر عاشورایی جایگاه دارد.

هنر عاشورایی

به گزارش ایکنا از زنجان، امیر نعمتی، رئیس حوزه هنری استان زنجان، صبح امروز، ۲۴ مردادماه، در بازدید از خبرگزاری ایکنا به‌ مناسبت روز خبرنگار، با اشاره به هنر انقلاب و درباره زیست‌بوم استان زنجان و اهمیت آن، اظهار کرد: زیست‌بوم زنجان تنظیم شده و چشم‌انداز نقشه تحول استان نیز با عنوان زنجان پرچم‌دار هنر عاشورایی و روایت‌گری هنری و انقلابی از فرهنگ عاشورایی در زنجان تدوین شد.

وی تصریح کرد: در موضوع هنر انقلاب توجه به دغدغه‌مندی و مسئولیت‌پذیری هنر در مقابل بسیاری از مسائل و آرمان‌ها، اعتقادات، مطالبات و باورهای اعتقادی، ایمانی و درونی جامعه حائز اهمیت است. یکی از اقتضائات هنر انقلاب این است که مسائل و مضامین خود را از جامعه و از بطن مردم گرفته و آن را برای مردم و با همراهی مردم تبیین، ترویج و ارائه کند.

این مسئول با بیان اینکه در هنر انقلاب ما با سه مولفه مهم بوم‌گرایی، مردم‌محوری و مسئله‌مندی مواجه هستیم، افزود: در دوره تحولی و رویکرد جدید در حوزه هنری اقدام به تدوین نقشه تحولی حوزه هنری مبتنی بر زیست‌بوم استان شده‌ که نزدیک به ۹ ماه توسط کارگروه تحول استانی با همکاری کارگروه تحول ستادی زیست‌بوم و سند تحول با تحلیل و بررسی فرصت‌ها و تهدیدها، مسائل و چالش‌ها، ظرفیت‌ها و مزیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی اقتصادی استان در ابعاد مختلف بررسی شده‌ است.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر زیست‌بوم استان زنجان تنظیم شده و چشم‌انداز نقشه تحول استان نیز با عنوان زنجان پرچمدار هنر عاشورایی و روایت‌گری هنری و انقلابی از فرهنگ عاشورایی در زنجان تدوین و در هفته هنر انقلاب رونمایی شد، تصریح کرد: سند تحول حوزه هنری استان بر مبنای شش راهبرد اصلی مبتنی بر اسناد بالادستی و سند تحول معاونت راهبردی استان‌ها در عرصه‌های تربیت، تبیین، تقویت، قرارگاهی، تولید، توسعه مخاطب و سامان‌بخشی به سازمان با اهداف کمی و کیفی که نهایتاً منجر به اقدامات متعدد عملیاتی خواهد شد، تنظیم شده‌ است.

رئیس حوزه هنری استان زنجان ادامه داد: هنر عاشورایی، هنر و سبک زندگی است که به زمان و مکان محدود نیست. کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا در همه شئون انسانی و به تبع آن در هنر عاشورایی جایگاه دارد و حال شهر زنجان که از دیرباز به نام یک شهر مذهبی و شهر علاقه‌مندان و محبان اهل‌بیت (ع) و به تعبیری به دارالایمان شناخته شده و امروز مزین به نام پایتخت شور و شعور حسینی است، دارای ویژگی‌هایی است که عمده‌ترین آن را می‌توان به وجود حسینیه‌ها، مساجد، تکایا، شخصیت‌های بزرگ دینی و مذهبی و در راس آن اجتماع عظیم مردم در هشتم محرم و یوم‌العباس در حسینیه اعظم است.

نعمتی در ادامه با بیان اینکه در این راستا اولین سوگواره شعر آیینی خورشید ضمیران به‌ صورت ملی در زنجان برگزار خواهد شد. همچنین اقداماتی در حوزه تئاتر مساجد، مستند و شعر انجام خواهد شد.

وی همچنین به جایگاه رسانه در جامعه اشاره کرد و افزود: رسانه با ابزاری که در اختیار دارد می‌تواند نقش پررنگی در جهت‌دهی به جامعه ایجاد کند و باید با همه ظرفیت‌ها در یان حوزه وارد شد.

در ادامه این دیدار، رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان گفت: جهاددانشگاهی به‌ عنوان نهادی انقلابی به‌ عنوان بازوی سوم سازمان‌ها آماده همکاری است و در حوزه‌های مختلف می‌تواند کمک‌حال باشد.

کامران جعفری تصریح کرد: جهاددانشگاهی از دیرباز تا به امروز تلاش کرده است، جهادگونه و به معنای واقعی کلمه در راستای حل مشکلات کشور گام بردارد، این در حالی است که معتقدیم برای اینکه توسعه واقعی با ظرفیت‌های ارزشمندی که در جهاددانشگاهی است، رخ دهد، نیازمند حمایت بیش از پیش مسئولان هستیم.

انتهای پیام
captcha