حمایت‌های اجتماعی و اطلاعاتی تاثیر مثبتی بر هویت مادری دارد
کد خبر: 4143813
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴

حمایت‌های اجتماعی و اطلاعاتی تاثیر مثبتی بر هویت مادری دارد

معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: حمایت‌های اجتماعی و اطلاعاتی تاثیر مثبتی بر هویت مادری دارد بنابراین، آموزش همسران و خانواده در زمینه حمایت از مادران می‌تواند به تصویرسازی هویتی مادر کمک کرده و آن را ارتقاء دهد.

هویت مادری

سیده‌صفیه موسوی، معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در رابطه با ارتباط مادران با فرزندان خود، اظهار کرد: هیچ‌کس همانند مادر نمی‌تواند فرزند خود را به‌ خوبی بشناسد، چرا که فقط مادر از نزدیک مراحل تکامل رفتاری کودکش را مشاهده کرده و به خصوصیات و ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی فرزند خود شناخت کامل دارد.

وی با بیان اینکه مادر همیشه تلاش می‌کند فرزند خود را از لحاظ رفتاری به حد تکامل و رشد مناسب برساند، افزود: مادران با توجه دقیق به رفتار و گوش‌دادن به حرف‌ کودکان خود باصبر و حوصله می‌توانند به ‌خوبی بفهمند فرزندانشان چه چیزی را می‌خواهند انجام دهند و آن‌ها چه خواسته‌ها و نیازهایی دارند.

این مسئول با اشاره به اینکه مادر همواره تلاش می‌کند با فرزندانش ارتباط خوبی داشته باشد، به آن‌ها عشق بورزد و از آن‌ها مراقبت‌ کند، تصریح کرد: عشق ورزیدن به فرزند مهم‌ترین نقش مادر در تربیت او محسوب می‌شود، بنابراین در صورتی‌که شما با کودک‌تان مهربان بوده و در فعالیت‌های روزانه در کنار آن‌ها باشید، بچه‌ها نیز به‌صورت خودبه‌خودی یاد می‌گیرند که وقتی بزرگ شدند، با اطرافیان‌شان مهربان و رئوف باشند.

معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه رفتار یک مادر با فرزندان، نه تنها در دوران کودکی او بلکه در بزرگسالی هم، بر روی رشد و تکامل او اثر دائمی و مطلوبی خواهد داشت، گفت: امروزه جنبه‌های اقتصادی در ارزش و فواید فرزندآوری مهم نیست؛ بلکه آنچه اهمیت اصلی را دارد بعد عاطفی داشتن فرزند، رسیدن به تکامل در ابعاد مختلف و از همه مهمتر فرصت دادن به یک انسان دیگر برای درک عظمت این دنیای زیبا و خالق مهربان و بی‌بدیل آن بوده و این جز با عشق بی‌نظیر مادر به فرزندش ممکن نیست.

موسوی با بیان اینکه امکان دارد مادری برای زنان شاغل با چالش‌های متعددی همراه باشد، اظهار کرد: محیط اجتماعی و سیاستی مناسب، با رویکرد دوست‌دار و حامی خانواده، شرایط شغلی و زندگی و حمایت‌های عاطفی خانوادگی (به‌ویژه از طرف همسر) می‌تواند نقش مهمی در طبیعی‌ بودن گذار به مادری زنان شاغل ایفا کند.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی با هدف ارتقای جایگاه مادری در باور عمومی و تقویت هویت مادری، افزود: هیچ کس مخالف نقش‌‌آفرینی اجتماعی زنان نیست بلکه بارها در گفتمان و صحبت‌های مقام معظم رهبری نیز مشاهده کرد‌ه‌ایم که به آمار تحصیلات عالیه با نقش‌آفرینی‌های اجتماعی زنان در جامعه افتخار کرده‌اند. از طرفی تقویت هویت مادری در باور عمومی جامعه، سبب افزایش فرزندآوری و رشد جمعیت جوان جامعه خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه حمایت‌های اجتماعی باعث تقویت هویت مادری می‌شود، تصریح کرد: زمانی که زنان از جانب خانواده، همسر و جامعه مورد حمایت قرار گیرند، مادری را به عنوان مرحله‌ای منحصر به فرد از زندگی خود تلقی می‌کنند.

معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه تغییراتی که در حوزه مادری و خانواده ایجاد شده متناسب با ارزش‌های فرهنگی و سازگار با جامعه ایرانی بوده و مادری کردن همچنان اهمیت و ارزش خود را حفظ کرده است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که حمایت‌های اجتماعی و اطلاعاتی تاثیر مثبتی بر هویت مادری دارد، آموزش همسران و خانواده در زمینه حمایت از مادران نیز، می‌تواند به تصویرسازی هویتی مادر کمک کرده و آن را ارتقاء دهد؛ بنابراین ایفای نقش مادری و شغلی به طور همزمان نیازمند چتر حمایتی همه جانبه جامعه و نهادهای مرتبط است در این صورت هم سلامت نوزادان و کودکان تضمین می‌شود و هم دغدغه و نگرانی مادران از مادری کردن کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام
captcha