تفسیر حدیث از طریق حوزه و دانشگاه وارد زندگی‌ مردم شود
کد خبر: 4152544
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
آیت‌الله العظمی حسینی‌زنجانی:

تفسیر حدیث از طریق حوزه و دانشگاه وارد زندگی‌ مردم شود

آیت‌الله العظمی حسینی‌زنجانی با توضیح اینکه در روایات مطالب فروانی در همه مسائل وجود دارد که می‌توان از آنها در حوزه‌های مختلف بهره برد، افزود: تفسیر حدیث و حدیث‌خوانی از طریق حوزه و دانشگاه باید وارد زندگی‌ها شود تا ببینیم ائمه اطهار چطور بر زندگی ما ناظر بودند.

آیت‌الله العظمی حسینی‌زنجانی

به گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله العظمی سیدمحمد حسینی‌زنجانی ظهر امروز ۱۳ تیر در مراسم جشن بزرگ عید غدیر خم «علی همیشه امیر» که با همکاری دانشگاه زنجان، جهاددانشگاهی استان زنجان و حوزه هنری استان در دانشگاه زنجان برگزار شد، با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) در رابطه با قرآن تفسیر و دیدگاه ویژه‌ای دارند که باید این دیدگاه‌های ویژه بررسی شود، اظهار کرد: نتیجه این بررسی‌ها این می‌شود که ما به الگوهای لازم برای زندگی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص)، ادامه داد: ایشان فرمودند: اگر مردم قرآن را به آن شکلی که نازل شده است بخوانند در این قرآن اختلافی پیدا نمی‌کنند که این امر نشان می‌دهد قرآن ترتیب نزولی دارد.

این عالم جهان تشییع با تاکید بر اینکه اگر قرآن را بررسی کنیم خواهیم دید که قرآن تعالیم بسیاری دارد، افزود: اولین سوره‌ای که در قرآن نازل شده سوره علق است که خداوند متعال در این سوره علت بدبختی بشر را بی‌نیاز دانستن خود از خداوند عنوان کرده است.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی با بیان اینکه مبارزه با شرک و شبهه یکی از دستورات اصلی قرآن است، گفت: اگر لابه‌لای احادیث ائمه اطهار(ع) دقت کنیم به این نتیجه می‌رسیم که در ما، دیدگاه ویژه نسبت به قرآن و فرمایشات پیامبر اکرم(ص) ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اجماع یکی از ادله اربعه اثبات احکام است، تاکید کرد: در استنباط احکام مسائلی وجود دارد که اگر ما با آن رویکرد نگاه کنیم بسیاری از احکام با مسائل امروز قابل انطباق است.

این مرجع عالیقدر با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ سال در زوایا و روایات اهل‌بیت(ع) زندگی کردم، اظهار کرد: اسلام دین کامل و جامعی است که در هر شرایطی جوابگوی مردم است.

آیت‌الله العظمی حسینی‌زنجانی با اشاره به حدیثی از پیامر اکرم(ص) که می‌فرمایند: من دو وزنه سنگین بین شما قرار داده‌ام که یکی کتاب خدا و دیگری اهل‌بیت(ع) است، تاکید کرد: اگر اهل‌بیت(ع) نباشد نمی‌توانیم دین را تفسیر کنیم.

وی با توضیح اینکه در روایات مطالب فروانی در همه مسائل وجود دارد که می‌توان از آنها در حوزه‌های مختلف بهره برد، افزود: تفسیر حدیث و حدیث‌خوانی از طریق حوزه و دانشگاه باید وارد زندگی‌ها شود تا ببینیم ائمه اطهار چطور بر زندگی ما ناظر بودند.

انتهای پیام
captcha