کد خبر: 4279904
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۳

معلم؛ وارث رسالت انبیا در مسیر هدایت انسان به سوی حیات طیبه

ابراهیمی گفت: معلملن وارث رسالت انبیا در مسیر هدایت انسان به سوی حیات طیبه و زندگی سعادتمندانه هستند.

معلم

سیدداود ابراهیمی، مدیر آموزش‌وپرورش ابهر، در مراسم زنگ‌سپاس معلم که امروز ۱۳ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ»، گفت: خداوند متعال در این آیه کارکرد و فلسفه بعثت را خواندن آیات الهی برای مردم، تزکیه آن‌ها و تعلیم حکمت و کتاب (قرآن) بر آن‌ها اعلام می‌کند و این‌ها همان نقش معلمی است.

وی با تاکید بر اینکه بزرگداشت هفته معلم، بزرگداشت یک شخص یا قشر خاص نیست، بلکه بزرگداشت فلسفه بعثت و مسیر هدایت انسان به سوی حیات طیبه است، افزود: این موضوع، هدف عالی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به شمار می‌آید.

ابراهیمی با توضیح اینکه آموزش خواندن و نوشتن، تعلیم، تزکیه و تربیت از نمادهای بارز معلمی و انتظارات جامعه از یک معلم است، تصریح کرد: در همین آیه قرآن کریم نیز به روشنی به این مفاهیم اشاره شده است.

وی در ادامه با اشاده به فرمایش امام راحل درباره معلمان، گفت: اینکه حضرت امام خمینی (ره) معلمی را شغل انبیا می‌نامند، ناظر بر همین نقش هدایتی معلم در مسیر تعالی انسان‌ها است.

ابراهیمی با اشاره به جایگاه والای تعلیم و تربیت در آموزه‌های دینی بیان کرد: در فرهنگ اسلامی، آموزش‌وپرورش نه صرفاً انتقال دانش، بلکه هدایت انسان به سوی کمال، معرفت و تقرب الهی است. 

مدیر آموزش ‌و پرورش ابهر با اشاره به اهمیت مشارکت همه‌جانبه مردم در نظام تعلیم و تربیت، نهضت توسعه عدالت آموزشی را یکی از راهبردهای کلیدی دولت دانست.

این مسئول با اشاره به زمینه‌ها و قالب‌های همکاری با آموزش‌ و پرورش، خاطرنشان کرد: مردم، متفکران، صاحب‌نظران و اقشار مختلف جامعه می‌توانند از طریق انجمن اولیا و مربیان، هیئت امنای مدارس، مجامع خیرین مدرسه‌ساز، شوراهای آموزش ‌و پرورش و فرهنگ عمومی و در قالب رویکرد محوری رئیس‌جمهور یعنی نهضت توسعه عدالت آموزشی و پرورشی، در این امر خطیر یاری‌گر آموزش‌ و پرورش باشند و در تربیت نسلی پویا، خلاق، امیدوار، متعهد و مؤمن نقش‌آفرینی کنند.

ابراهیمی با تشریح مبانی تربیت و اشاره به گستردگی آن، نگرش، رفتار و عملکرد تک‌تک آحاد جامعه، نهادها و گروه‌های اجتماعی را در امر تربیت مؤثر دانست و بر ضرورت همگرایی همه عناصر در این مسیر تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha