حشمتالله رستمی، مسئول دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان ایلام در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) شعبه ایلام، با بیان اینکه یکی از ارزشهای اخلاقی و عوامل رسیدن انسان به کمال، صبر و راضی بودن به قضای الهی است، گفت: با مروری کوتاه بر حوادثی که در طول تاریخ اتفاق افتاده میتوان گفت هیچ شخصی مانند حضرت زینب(س) شاهد هیچ جنایتی به بزرگی حادثه کربلا نبوده است.
مسئول دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی ایلام با بیان اینکه همه پیامبران و همه افراد برگزیده خداوند هر کدام به گونهای مورد امتحان و آزمایش الهی قرار گرفتهاند که برخی از آنها سختتر و برخی از آنها سادهتر بوده است، بیان کرد: حضرت زینب(س) به عنوان یک زن که دارای قدرت احساس و عاطفهای بیشتر از مردان است از آزمون بزرگ الهی واقعه کربلا سربلند و شکیبا بیرون آمد.
صبر 3 نوع است؛ صبر در هنگام مصیبت، صبر بر طاعت و صبر بر ترک گناه
این کارشناس مذهبی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که میفرمایند: «اَلصَّبرُ ثَلاثَةٌ: صَبرٌ عِندَ المُصیبَةِ، وَصَبرٌ عَلَى الطّاعَةِ وَ صَبرٌ عَنِ المَعصیَةِ؛ صبر 3 نوع است: صبر در هنگام مصیبت، صبر بر طاعت و صبر بر ترک گناه»، افزود: سراسر زندگی حضرت زینب کبری(س) توأم با صبر در این سه معقوله بوده است، به گونهای که ایشان هم در عبادت و هم در دوری از گناهان و هم در صبر بر مصیبت جانسوز واقعه کربلا آن چنان بردبار و شکیبا برخورد میکنند که هم نزدیکان وی و هم دشمنان خاندان پیامبر(ص) بسیار متعجب بودند.
توسل و توکل در صبر بر مصیبت، نقش مهمی دارد
وی با تبیین معنای صبر بر مصیبت بیان کرد: خداوند برای امتحان و پرورش مؤمن، وی را گاهی به کمبودهایی در زندگی دچار میکند، در این شرایط است که نقش توسل و توکل، خود را در زندگی به خوبی نشان میدهد و انسانهای مؤمن با بهرهگیری و یاری حق میکوشند تا مشکلات خویش را حل نمایند و بر پایه آموزههای وحیانی عمل کنند؛ یعنی وقتی برای انسان سختیها و گرفتاریها پیش میآید بیتابی نکند و خویشتندار باشد.
صبر بر طاعت در مسائل جهادی و انفاق بیشتر خودنمایی میکند
رستمی در تبیین و تشریح صبر بر طاعت گفت: یعنی انسان در برابر وسوسههای شیطانی مقاومت کند و اجازه ندهد تا وسوسههای ابلیس او را از انجام کارهای عبادی و نیک و صالح باز دارد، صبر بر طاعت به ویژه در مسائل جهادی و انفاق مال بیشتر خودنمایی میکند، زیرا انسان کمتر حاضر است تا از مال و جان خویش بگذرد، بنابراین با صبر در اطاعت خداوند، انسان میتواند گامهای بلندی را در خودسازی و تزکیه نفس از طریق انجام فرمانهای الهی و معصومین(ع) بردارد.
مبارزه با خواستههای نفسانی صبر بر ترک معصیت است
این مسئول با بیان اینکه صبر در برابر معصیت به معنای آن است که انسان در برابر وسوسههای انجام کارهای زشت و گناهان، خود را حفظ کند و اجازه ندهد تا گناهان لذتآور و مورد کشش نفس، وی را به سوی انجام آن بکشاند، افزود: مبارزه با خواستههای نفسانی و هواهای آن و مخالفت با وسوسههای گناه نیازمند صبر و شکیبایی است که به آن صبر معصیت اطلاق میشود، انسان باید در برابر این اشتیاق نفس به گناه، صبر و پایداری کند و از خود مقاومت نشان دهد.
صبر حضرت زینب(س)؛ عامل تبیین صحیح واقعه کربلا
مسئول دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان ایلام با بیان اینکه قطعاً واکنش صبورانه از ناحیه زنی که شدیدترین فجایع را در مقابل چشمان خود میبیند، کاری بس مشکل است و چنین صبری جز با مدد الهی و برخورداری از تربیت نبوی و تمسک به قرآن به دست نخواهد آمد، اظهار کرد: با وجود اینکه حضرت زینب(س) در صحنه نبرد شمشیر به دست نگرفت ولیکن رسالتی که آن حضرت با صبر خود و با پردهبرداری از اهداف شوم دستگاه غاصب وقت برداشت، کمتر از شهدای کربلا نبود.
وی گفت: شجاعت آن حضرت و بیان رسای ایشان تکمیل کننده قیام امام حسین(ع) است؛ اگر آن صبر و شجاعت در سفر اسیران به شام و سخنرانی ایشان نبود شاید تعابیر و تفاسیر در مورد واقعه کربلا به گونهای دیگر به گوش مردم میرسید.
این کارشناس مذهبی با اشاره به سوره نحل، آیه 127: «وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُکَ إِلاَّ بِاللّهِ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَلاَ تَکُ فِی ضَیْقٍ مِّمَّا یَمْکُرُونَ؛ صبر کن و صبر تو فقط برای خدا و به توفیق خدا باشد، و به خاطر(کارهای) آنها اندوهگین مباش و دلسرد مشو و از توطئههای آنها در تنگنا قرار مگیر»، بیان کرد: حضرت زینب(س) رهنمونها و آموزههای مکتبساز قرآن را سرلوحه زندگی قرار داد و بر تمامی مصیبتها صبر پیشه کرد و این راز ماندگاری مکتب عاشورا و نام بزرگ آن حضرت است.
رستمی در پایان خاطرنشان کرد: پاسداری از خون سیدالشهدا(ع) و دیگر شهدای کربلا با فریاد حقطلب و بیدارگونه حضرت زینب(س) رسوایی دستگاه ظلم و ستم را در پیداشت.