خطبه حضرت زینب(س) در نهایت عظمت به یزیدیان القا شد
کد خبر: 1345245
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵
حجت‌الاسلام دهقانی:

خطبه حضرت زینب(س) در نهایت عظمت به یزیدیان القا شد

گروه اجتماعی: مدرس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک با تأکید بر اینکه حضرت زینب(س) خطابه را در نهایت عظمت قرائت و مفاهیم ناب آن را به یزیدیان القا کردند، اظهار کرد: دشمنان در توصیف ایشان معترف‌ند که ‌مانند یک زن با‌حیا و شجاع سخن گفته و از حقانیت اسلام و قیام حسینی دفاع کردند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام دهقانی، مدرس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک 30 آذر در جمع کارکنان سپاه ناحیه این شهرستان که در حسینیه این نهاد برگزار شد، ضمن تسلیت و تعزیت فرارسیدن اربعین حسینی، در‌خصوص شخصیت والای حضرت زینب(س)، گفت: این بزرگ بانوی اسلام از نقش بسیار ارزنده‌ای در واقعه کربلا برخوردار بودند و در ماندگاری این واقعه مهم تاریخ اسلام نقش بسزایی را ایفا کردند.



وی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) اولین بار برای شهدای نینوا مجلس عزاداری به پای کرده و یاد و خاطره این عزیزان را زنده نگه داشتند، اضافه کرد: این بانوی وارسته پس از شهادت برادر بزگوارشان و یاران باوفای ایشان هرگز آرام و قرار نداشتند و در ماندگاری نهضت حسینی و اشاعه این فرهنگ از هیچ تلاشی غفلت نکردند.



حجت‌الاسلام دهقانی در ادامه به خطابه آن حضرت در دروازه کوفه نیز اشاره کرد و افزود: دختر مولاعلی(ع) با قرائت خطبه‌ای غراء اوج عزت و اقتدار ائمه(ع) را به کوفیان به اثبات رسانده و اجازه تعرض به خاندان نبوی را ندادند.



وی با تأکید براینکه حضرت زینب(س) خطابه را در نهایت عظمت قرائت و مفاهیم ناب آن را به یزیدیان القا کردند، خاطرنشان کرد: دشمنان در توصیف این بانوی اسلام معترف بودند که ایشان مانند یک زن با حیا که شجاعت پدرش را با آن تلفیق کرده بود سخن گفته و از حقانیت اسلام و قیام حسینی دفاع کرد.



حجت‌الاسلام دهقانی اضافه کرد: با خطابه زینب(س) گویی سخنان علی(ع) از لسان مبارک ایشان بیان می‌شد و اوج قدرت پدر و برادران ایشان را به رخ دیگران می‌کشید.



وی در ادامه به تشریح روایتی در خصوص مردم کوفه ضمن شنیدن خطبه حضرت زینب(س) پرداخت و تصریح کرد: در روایات آمده است که وقتی سخنان ارزشمند این بانوی اسلام تمام شد مردم همه انگشت به دهان گرفته و می‌گزیدند.



حجت‌الاسلام دهقانی خاطرنشان کرد: زینب(س) نمونه بانویی کامل و عفیفه است که اسلام می‌پسندند؛ چراکه حیا، عفت، پاکدامنی، اقتدار و نجابت را به معنای واقعی کلمه تعریف کرده و آن را به‌عنوان یک امر ارزشی به دیگران توصیه فرمودند.



وی زینب(س) را الگوى ایثار و ازخودگذشتگى، شهامت و شجاعت دانست و در تشریح معنای ایثار، ابراز کرد: ایثار در قالب ترجیح دادن افراد برخویش تعریف می‌شود و این مهم از سجایای اخلاقی محسوب می شود که در وجود بابرکت حضرت زینب(س) به‌خوبی مسجل شده و خودنمایی می‌کند.



مدرس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در پایان، به نقش بانوان ایران اسلامی در دوران هشت سال دفاع مقدس، به دختران جوان پاک دامنی و پیشه کردن عفت و حجاب را توصیه کرد و گفت: بانوان جوان باید در تمامی زمینه‌ها از حضرت زینب(س) و مادر بزرگوار ایشان الگو گرفته و از مسیر اسلام و قرآن گمراه نشوند.

captcha