حرکت جهادی برای نشر فرهنگ و معارف قرآن؛ مهم‌‌ترین رسالت فعالان قرآنی
کد خبر: 1380469
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸
آسترکی بیان کرد:

حرکت جهادی برای نشر فرهنگ و معارف قرآن؛ مهم‌‌ترین رسالت فعالان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر مؤسسه جامعة‌الثقلین اراک ‌با اشاره به اینکه مهم‌‌ترین رسالت فعالان قرآنی در ‌عرصه ترویج معارف قرآنی حرکت جهادی به سبک پیامبر(ص) است، گفت: آن حضرت سفرای قرآنی را به اقصی‌ نقاط کشور می‌فرستاد تا ‌دین خدا را با زبان قرآن ترویج دهند.

علی آسترکی، مدیر مؤسسه جامعة‌الثقلین اراک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: دهه چهارم انقلاب اسلامی ایران دهه پیشرفت عدالت نام گرفته است.

وی با بیان اینکه پیشرفت عدالت نیازمند تبیین زیرساخت‌های اولیه برای آشنایی آحاد مردم با قرآن کریم به‌عنوان میثاق مشترک همه مسلمین است، اظهار کرد: تحقق این امر در گرو این است که همه مسلمانان با مذاهب مختلف به ریسمان الهی که همان کلام وحی است چنگ بزنند و از این چشمه معرفت الهی بنوشند، بچشند.

تقریب مذاهب اسلامی

آسترکی ادامه داد: در صورت تحقق این امر علاوه بر اینکه در جهت تقریب مذاهب اسلامی گام‌های بزرگی در عرصه بین‌المللی برداشته‌ایم؛ بلکه با ارتقاء سطح فکری و بینشی جامعه مسلمین در ابعاد مختلف تثبیت رفاه عمومی را برای آن‌ها رقم زده‌ایم؛ لذا ترویج و نشر فرهنگ و معارف قرآن و مکمل آن‌ها معارف اهل بیت(ع) باید رویکرد دهه چهارم انقلاب باشد.

ضرورت حرکت جهادی

وی با اشاره به اینکه مهم‌‌ترین رسالت فعالان قرآنی در این عرصه حرکت جهادی به سبک پیغمبر گرامی اسلام(ص) است، اضافه کرد: آن حضرت سفرای قرآنی را به اقصی‌ نقاط کشور می‌فرستاد تا بروند و با مردم حرف بزنند و به تعبیری دین خدا را با زبان قرآن ترویج می‌دادند.

آسترکی یادآور شد: امروز نیز فعالان قرآنی باید همواره خود را در محضر خدا دیده و خود را در مقام سفرای پیغمبر(ص) بدانند و با روحیه جهادی نسبت به تبلیغ و ترویج معارف قرآنی همت گمارند.

وی مطرح کرد: بی‌شک دولت با ارائه خدمات و ایجاد زمینه‌های مناسب در توسعه و گسترش مؤسسات قرآنی نقش بی‌بدیلی دارد؛ ولی تکیه بر سازمان‌ها و نهادهای مردمی در این راستا از نتیجه بهتری برخوردار است.

اقدامات دولت در آماده‌سازی مؤسسات قرآنی

آسترکی عنوان کرد: دولت در آماده‌سازی و ارائه برنامه در‌خصوص فعالیت‌های مؤسسات قرآنی گام‌های خوبی برداشته و هنوز عرصه برای اقدامات بیشتر باز است.

مدیر مؤسسه جامعة‌الثقلین یادآور شد: از ارزش و اهمیت سازمان‌ها و نهادهای مردمی در ترویج معارف قرآنی نباید غافل شد؛ چراکه  گاهی یک مجموعه یا جلسه قرآنی مردم نهاد در ترویج فرهنگ قرآنی بسیار موفق‌تر از یک سازمان دولتی عمل می‌کند، علیرغم اینکه بودجه‌های کلانی را نیز در اختیار نداشته است.

وی با تقدیر از خدمات و فعالیت‌های مؤسسات قرآنی ـ مردمی فعال در استان مرکزی، گفت: با توجه به اینکه تعداد مؤسسات قرآنی ـ مردمی در این استان کم است؛ ولی همین تعداد اندک نیز در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم‌‌عرض تمامی نهاد‌ها و سازمان‌های قرآنی دولتی در امر ترویج و آموزش قرآن ایفای نقش کرده‌اند.

نقد منصفانه؛ وظیفه مهم اصحاب رسانه

آسترکی، نشر اخبار و فعالیت‌های قرآنی مردم نهاد را از مهم‌ترین وظایف اصحاب رسانه در دهه چهارم انقلاب دانست و افزود: در این راستا اصحاب رسانه باید حقیقت برنامه‌ها را مطرح و نقد منصفانه کنند و به‌طور حقیقی و متوازن فعالیت‌های قرآنی را به سمع و نظر مردم برسانند.

وی، تشویق و جریان‌سازی قرآنی را از دیگر رسالت‌های اصحاب رسانه در دهه چهارم انقلاب عنوان کرد و افزود: برخی مواقع یک پوستر و یک خبر قرآنی می‌تواند زمینه‌ساز جریان‌های بزرگی در کشور باشد و خیل عظیمی از افراد را به‌سمت کسب آموزه‌های قرآنی تشویق کند.

آسترکی، معرفی چهره‌های فعال و موفق قرآنی را نیز از وظایف مهم اصحاب رسانه در دهه چهارم انقلاب برشمرد و بیان کرد: چهره‌های قرآنی بومی بزرگ‌ترین سرمایه آن منطقه محسوب می‌شوند.

این مقام مسئول در پایان با تأکید بر اینکه رسانه‌ها در معرفی چهره‌های موفق قرآنی نباید فقط خود را محدود به معرفی برخی از انسان‌های سرشناس موجود در استان کنند، گفت: در کشور ما عمده ترتیل‌ها و قرائت‌های موجود در سایت‌ها و ویدئو کلوپ‌ها مربوط به قاریان کشورهای عربی است در حالی‌که در خود هر استان قاریانی وجود دارند که در عین جوانی جزء بهترین‌ها و موفق‌ترین‌ها هستند؛ لیکن معرفی این افراد به سایر افراد جامعه از رسالت‌های مهم اصحاب رسانه است.

captcha