قدرت بیان و قوت منطق حضرت زینب(س) نشانه شخصیت متعالی ایشان است
کد خبر: 1383185
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴
عضو هیئت علمی دانشگاه قم:

قدرت بیان و قوت منطق حضرت زینب(س) نشانه شخصیت متعالی ایشان است

گروه اندیشه: عضو هیئت علمی دانشگاه قم سبک زندگی حضرت زینب(س) را الگویی همیشگی برای زنان جهان تا قیامت دانست و گفت: قدرت بیان و قوت منطق حضرت زینب(س) در ماجرای کربلا نشانه شخصیت غیرمعمول و متعالی آن حضرت دانسته‌اند.

طلعت حسنی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، با تبریک فرارسیدن سالروز میلاد با سعادت عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری(س) گفت: ما شخصیت ایشان را بیشتر در حادثه کربلا می‌شناسیم و نام ایشان تداعی‌کننده درد و رنج‌هایی است که در این واقعه برای اهل بیت(ع) پیش آمد در حالی که شخصیت اخلاقی و علمی آن حضرت بسیار فراتر از این بعد است.

وی با بیان تاریخچه‌ای از زندگانی متعالی حضرت زینب(س) افزود: حضرت زینب(س) دختر امام علی(ع) است که در سال ششم هجری در مدینه به دنیا آمد و دوران طفولیت را نزد جد بزرگوارشان گذراند و نخبه‌ترین و پاک‌ترین انسان‌ها از پیامبر(ص)، امام علی(ع) و بزرگان صحابه معلم ایشان بودند و همین امر باعث شکل‌گیری بنیه قوی اعتقادی و تربیتی در وجود مبارک آن حضرت شد.

حسنی گفت: ایشان در کودکی به مقامی رسید که نقش مادری برای برادران و همراهی علمی با پدر داشت و اگر از ایشان چهره‌ای برجسته  در واقعه کربلا را شاهدیم نتیجه نهادینه شدن تربیت دینی وی در دوره کودکی است.

قوت منطق و قدرت کلام حضرت زینب(س)

مدرس رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم چهار پسر و دو دختر را ثمره ازدواج ایشان با همسرشان عنوان کرد و ادامه داد: ازدواج هیچ وقت آن بانو را از انس با خانه پدری دور نکرد و ایشان همراه اعضای خانواده در ماجرای کربلا حاضر شدند که حتی نویسندگان منصف اهل سنت نیز به قدرت بیان و قوت منطق حضرت زینب(س) در ماجرای کربلا به خوبی اشاره کرده‌ و آن را نشانه شخصیت غیرمعمول و متعالی آن حضرت دانسته‌اند.

وی با بیان اینکه ابن عباس ایشان را عقیله بنی هاشم دانسته است، اظهار کرد: ایشان در مدینه جلسه علمی برای بانوان دایر کرده و محدثه لقب گرفته بودند و بسیاری از القاب حضرت زهرا (س) در وجود ایشان نمود داشت.

حسنی، ولایتمداری را ویژگی بارز آن حضرت برشمرد و گفت: در حالی که برخی از بزرگان اسلام نسبت به اصل حرکت امام حسین(ع) در تردید بودند و حتی قصد انصراف امام حسین(ع) از خروج از مدینه را داشتند اما ایشان بدون تردید حمایت کرد زیرا به مقام ولایت و امامت پی برده بود و می‌دانست امام دچار اشتباه و خطا نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تأکید کرد: ایشان در ماجرای کربلا با فرزندان خود در صحنه حاضر شد و همه آنها به شهادت رسیدند و بعد از ماجرای کربلا نیز ولایتمداری خود را در حمایت و پذیرش سخنان امام سجاد(ع) نشان دادند.

ولایتمداری؛ ویژگی بارز حضرت زنیب(س)

وی ادامه داد: سبک زندگی آن حضرت در رفتار با فرزندان، خویشاوندان و مخصوصا همسر و همچنین ولایتمداری آن بانو الگوی همیشگی برای زنان امروز و فردا تا قیامت است.

مدرس دانشگاه قم تأکید کرد: آن حضرت با پی‌ریزی بنیان محکم خانوادگی، آسایش و سلامت روح و روان را برای اعضای خانه خویش به ارمغان آورد و همین نوع تربیت سبب شد تا تمامی فرزندان آن حضرت در کربلا و در رکاب امام خود به درجه رفیع شهادت برسند.

captcha