رویکرد مراکز مشاوره مبتنی بر آموزه‌های دینی و فرهنگ بومی باشد
کد خبر: 1402892
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱

رویکرد مراکز مشاوره مبتنی بر آموزه‌های دینی و فرهنگ بومی باشد

گروه اجتماعی: مسئول مرکز مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: مشاوره باید مبتنی بر آموزه‌های دینی، فرهنگ بومی و خودآگاهی باشد.


زهرا برادران، مسئول مرکز مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: مشاوران مراکز مشاوره تحت نظارت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره فعالیت می‌کنند و رویکرد این سازمان نیز مبتنی بر آموزه‌های دینی و بومی است.



وی بیان کرد: اغلب مشاوران آموزش‌های لازم را درباره ارائه مشاوره بومی و مبتنی بر آموزه‌های مذهبی را گذرانده‌اند و استفاده لازم از این حوزه با توجه به موقعیت مراجعان و به فراخور حال آنان انجام می‌شود.



مسئول مرکز مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: هرچند ممکن است برخی از مراکز مشاوره نیز رویکرد غیردینی داشته باشند که تعداد آنان اندک است و چنانچه برای مراجعان ایجاد مشکل کنند از طریق نظام روانشناسی با آنان برخورد می‌شود.



مشاور بینش لازم برای حل مسئله را به مراجع بدهد



برادران با اشاره به اینکه مشاور هیچ‌گاه در جلسه مشاوره توصیه یا نصیحتی ارائه نمی‌کند، عنوان کرد: مشاور مانند چراغی است که راه را برای برای مراجعان روشن می‌کند تا خودش بر اساس موقعیت زندگی و ویژگی‌های شخصیتی درباره مسئله خویش تصمیم بگیرد.



وی اظهار کرد: آنچه در جلسه مشاوره انجام می‌شود مبتنی بر نظریه‌های روانشناسی است که در کسب بینش به مراجع کمک می‌کند و اکثراًً این تکنیک‌ها ارتباط مستقیم به فرهنگ هیچ کشوری ندارند و استفاده درست از آنان می‌تواند روند مشاوره را به شکل مطلوب پیش ببرد.



مسئول مرکز مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود: بسیاری از تکنیک‌هایی که مشاوران ما استفاده می‌کنند نیز خاص فرهنگ ما و برخاسته از روایات و احادیث دینی و پیشینه فرهنگی ملی است.



برادران ادامه داد: اصلی‌ترین ویژگی مشاور رازداری و احترام به آزادی مراجعان است و هر مراجع جدای از نوع مشکل یا ویژگی‌های فردی به‌دلیل انسان بودن مورد احترام مشاور است و مراجعان باید اطمینان داشته باشند که آنچه در اتاق مشاوره بیان می‌کنند کاملاً محرمانه باقی خواهد ماند.



وی اظهار کرد: از ویژگی‌های دیگر یک مشاور خوب کمک به مراجعان برای شناخت بهتر خود است زیرا بسیاری از مراجعان آگاهی لازم از خویش را ندارند؛ بنابراین بدون توجه به امکانات و توانمندی‌های خود و تحت‌ تأثیر هیجانات کنترل نشده گاهی اقداماتی انجام می‌دهند که منجر به بروز آسیب می‌شود.



خودآگاهی، نقش مهمی در حل مشکلات دارد



مسئول مرکز مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود: اگر مشاور بتواند خودآگاهی لازم را در مراجعان بالا ببرد به او کمک می‌کند تا بینش لازم نسبت به مسئله پیدا کرده و به او در تصمیم‌گیری صحیح یاری داده است و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مراکز مشاوره توانسته‌اند سهم بسیار زیادی در حل و فصل بسیاری از مشکلات و پیشگیری از برخی ناهنجاری‌ها و بروز مشکلات فردی و اجتماعی داشته باشند.



برادران بیان کرد: مشکلات اجتماعی امروز بیشتر مربوط به آسیب‌های نوپدید مانند موبایل، ماهواره، اینترنت و مواد افیونی صنعتی است که به دلایل مختلف افراد با آن درگیر هستند و بر تمام شئونات زندگی آ‌ن‌ها تأثیرگذار بوده و منجر به ایجاد مشکلاتی در روابط فردی و بین فردی آن‌ها شده است.



وی یادآور شد: در حوزه مشکلات فردی باید بیشتر به کمرنگ شدن نقش خانواده در کنترل اجتماعی افراد، کاهش پایبندی به اعتقادات، حقوق و وظایف شهروندی، عدم داشتن اهداف صحیح در زندگی و برخوردهای احساسی و غیرمنطقی با مسائل و سبک زندگی ناسالم نام برد که اصلی‌‌ترین راه‌حل این مشکل فرهنگ‌سازی و آموزش است که باید تمامی نهادهای جامعه اعم از خانواده و ... در این مهم اهتمام ورزند.

captcha