امام خمینی(ره) فرهنگ شهادت‌طلبی را در کشور احیا‌ کرد
کد خبر: 1414501
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
وزیر اطلاعات:

امام خمینی(ره) فرهنگ شهادت‌طلبی را در کشور احیا‌ کرد

گروه سیاسی:‌ امام خمینی(ره) فرهنگ شهادت‌طلبی را دوباره در کشور احیا‌ کرد و با این اقدام، زمینه برای حرکت انقلابی مردم در کشور آماده شد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حجت‎الاسلام والمسلمین سید‌محمود علوی، وزیر اطلاعات روز گذشته، 15 خرداد در مراسم بزرگداشت قیام 15 خرداد در حوزه علمیه همدان اظهار کرد: 15 خرداد‌ را که امام راحل برای همیشه عزای عمومی اعلام کردند، یک عنوان تشریفاتی برای این روز نیست، معنی این نام‌گذاری آن است که علاقه‌مندان این نظام  برای تداوم آن، در چنین روزی دور هم جمع شوند و مروری داشته باشند به همه عواملی که باعث پیروزی نقلاب اسلامی شد.

وی حرکت انقلاب ایران را به دو مرحله زیربنا و روبنا تقسیم کرد و افزود: حرکت امام خمینی(ره) در سال‎های 40 تا 43 و در نهایت تبعید ایشان به ترکیه، پی و شالوده انقلاب ایشان بود، استحکام یک انقلاب هم به استحکام پی آن است که شهدای 15 خرداد، این پی را با خون خود بنا کردند و مرحله دوم در سال‎های 56 و 57، همان روبنایی است که در مجموع اساس پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تشکیل داد.

حجت‎الاسلام علوی اظهار کرد: ویژگی انقلاب امام(ره) این است که یک حرکت استثنایی است. هر چند انقلاب امام خمینی(ره) مانند دیگر انقلاب‎های دنیا از مسیر پر‌فراز و نشیب قربانی دادن‎ها، زخمی شدن‎ها و تبعیدها گذشت؛ ولی حرکت و انقلاب امام خمینی(ره) ‌بین سایر انقلاب‎های دنیا نمونه ندارد، چراکه انقلاب اسلامی ایران در هر دو مرحله، از نقطه یأس و ناامیدی شروع شده است.

امام(ره) از پیروزی قیام 15 خرداد در راه خدا مطمئن بود

وی با اشاره به ساختار سایر انقلاب‎های دنیا گفت: رهبران سایر انقلاب‎ها‌ ‌اگر احتمال موفقیت‎شان کم بود، ریسک نمی‎کردند و دست به قیام نمی‎زدند. در حرکت امام خمینی(ره) این محاسبات نبود و امام(ره) مطمئن بودند که اگر در راه خدا قیام کنند، حتماً پیروز می‎شوند. در شرایطی که تمامی تحلیل‎گران سیاسی زمینه را برای قیام مناسب نمی‎دیدند، امام(ره) دست به قیام زدند.

وزیر اطلاعات با اشاره به دوران حیات آیت‎الله بروجردی، اظهار کرد: شاه تا زمانی‌که آیت‎الله بروجردی در قید حیات بود جرأت اجرای طرح اصلاحات آمریکایی را نداشت، اما بعد از رحلت آیت‎الله بروجردی دست به اجرای این طرح زد.

حجت‎الاسلام علوی عدم حضور و ظهور یک رهبر واحد برای زمینه‎سازی قیام در ایران را از دشورای‎های راه دانست و گفت: در این شرایط آغاز یک حرکت و انقلاب فراگیر مردمی دور از ذهن بود و شاه نیز از این شرایط مطلع بود.

وی با اشاره به دانشگاه‎ها، بازار و حوزه‎های علمیه به‌عنوان زمینه‎های بروز انقلاب مردمی اظهار کرد: دانشگاه‎ها می‎توانستند در زمینه شروع قیام برای انقلاب نقش مؤثری داشته باشند، ولی محیط دانشگاه طوری بود که مبارزات مبنای اسلامی نداشت و عموماً مبارزات با انگیزه‎های ضد‌امپریالیستی بود.

امام(ره) جای خالی رهبری واحد را با تشکیل شورایی از علما پر کرد

وی افزود: امام خمینی(ره) جای خالی رهبری واحد را با تشکیل شورایی از علما در تمام کشور پر کرد و با ایراد سخنرانی‎هایی پر‌شور در دانشگاه‎ها و حوزه‎های علمیه، توانست جمع عظیمی از دانشجویان و طلاب را برای مبارزات انقلاب اسلامی آماده کند، به‌نحوی‌که در جمع طلاب آنها را به این مطلب مهم آگاه کردند که ما مأمور به تکلیف هستیم و نه نتیجه و باید در شرایطی که اسلام در خطر است، دست به قیام بزنیم.

حجت‎الاسلام علوی آماده نبودن شرایط داخلی کشور و همچنین عدم همراهی ابرقدرت‎های غرب و شرق با انقلاب را از دیگر شرایط روزهای آغاز انقلاب امام خمینی(ره) دانست و اظهار کرد: دنیا به دو بلوک شرق وغرب تقسیم شده بود و هر انقلابی در آن زمان باید به یکی از این قدرت‎ها وابسته بود و همه اینها در حالی بود که امام(ره) در آغاز قیام دست رد به سینه این دو قدرت زد و اجازه دخالت در انقلاب را به آنها نداد.

وزیر اطلاعات ابراز کرد: امام(ره)  قدرت شاه را در داخل ایران تضعیف و به‌طور مستقیم شاه ایران را خطاب قرار داد و با پشتوانه مردمی‎ای که در اختیار داشت، ابهت رژیم شاه را زیر سؤال برده و مورد حمله قرار داد که این امر از ویژگی‎های رهبری انقلاب ایران بود.

وی بیان کرد: حمله ساواک به مدرسه فیضیه قم از عوامل قیام شد و امام(ره) با سخنرانی تاریخی خود در مدرسه فیضیه قم، ترس و اضطراب را از وجود مردم بیرون کردند، به‌طوری‌که با دست خالی در برابر دشمن مسلح، ایستاده و مقاومت کردند.

امام خمینی(ره) اعتقادی به مبارزه نظامی نداشتند

وی با اشاره به دستگیری امام(ره) بعد از سخنرانی مدرسه فیضیه، اظهار کرد: فردای روز دستگیری امام(ره)، مردم قم و اصفهان و تبریز خبردار شدند و مردم ورامین، کفن پوش به حمایت از ایشان به‌سمت تهران حرکت کردند. رژیم شاه در این شرایط دست به اسلحه برده و در 15 خرداد 42 بسیاری از مردم را به شهادت رساند. امام(ره) اعتقادی به مبارزه نظامی نداشت، چراکه نیروهای نظامی و ارتش را از خود مردم می‎دانستند.

وی در پایان اضافه کرد: 25 سال از رحلت امام خمینی(ره) می‎گذرد و در طول این سال‎ها که مقام معظم رهبری در جایگاه رهبری حضور دارند، ما مدیون صلابت ایشان هستیم. هر زمان هم که احساس شده این نظام و انقلاب از مسیر اصلی خود در حال انحراف است، مقام معظم رهبری با قدرت ورود پیدا کرده اند و از انحراف جلوگیری کرده‎اند.

captcha