تربیت دینی جوانان ‌محور اصلی فعالیت‌های ‌مساجد است
کد خبر: 1440916
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
حجت‌الاسلام ناصر:

تربیت دینی جوانان ‌محور اصلی فعالیت‌های ‌مساجد است

گروه اجتماعی: اصل کارکرد مسجد این است که تربیت دینی نوجوانان و جوانان در این مکان مقدس شکل گرفته و جوانان برای سبک زندگی اسلامی آماده شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ناصر، معاون تبلیغ و تهذیب مرکز مدیریت حوزه‎های علمیه برادران استان زنجان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با بیان این‌که مسجد از اولین بناهای عمومی اسلام است که از جایگاه معنوی بالایی برخوردار است، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) به‌طور معمول طوری رفتار می‎کردند که مسجد تنها به نماز محدود نمی‌شد و همه نهضت‎های سیاسی و اجتماعی در این کانون شکل ‌می‌گرفت.

وی با بیان این‌که در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز مسجد از نظر موقعیت مکانی از اساس‎ترین محورها‌ محسوب می‌شد، بیان کرد: برنامه‌ریزی برای آشوب‎های خیابانی برای براندازی نظام شاهنشاهی از جمله فعالیت‎هایی بود که در جریان پیروزی انقلاب اسلامی در این مکان مقدس انجام می‌شد.

معاون تبلیغ و تهذیب مرکز مدیریت حوزه‎های علمیه برادران استان زنجان ادامه داد: اصل کارکرد مسجد این است که تربیت دینی نوجوانان و جوانان در این مکان مقدس شکل گرفته و جوانان برای سبک زندگی اسلامی آماده شوند در حالی‌که متأسفانه با گذشت زمان مسجد در حاشیه قرار گرفته و متولیان به جای پرداختن به مسائل معنوی و محتوایی مسجد، به رقابت بر احداث مناره‎های مسجد با یکدیگر می‌پردازند.

وی با بیان این که متولیان مسجد نقش بارزی در جذب افراد به مساجد دارند، عنوان کرد: هیئت امنا باید به وظایف خود واقف بوده و با فرهنگ دینی و امروزی آشنا و اهل تعامل و حساب و کتاب باشند. باید طوری برنامه‎‌‌ریزی کنند تا مساجد در همه اوقات روز باز باشد.

این مسئول تأکید کرد: بهتر است در کنار مساجد، خانه عالم برای امام جماعت مسجد و خانه خادم برای خادم‎ها احداث شود تا آن‎ها به‌راحتی بتوانند با مردم در تعامل باشند؛ خادم نیزباید از ظرفیت علمی برخوردار باشد نه این‌که یک خادمی تعیین شود که فقط چون جا و مکان ندارد در مسجد مستقر شود.

حجت‎الاسلام ناصر در پایان با بیان این‌که مساجد باید به‌صورت سنتی خود حفظ و نگهداری شود، یادآور شد: به‌طور قطع امام عصر(عج) وقتی که ظهور می‎کند فرهنگ تجمل را در مساجد از بین برده و آن را به‌صورت سنتی اداره می‎کند.

captcha