رقابت سم مهلکی در فضای کار دینی و قرآنی است
کد خبر: 1446740
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور:

رقابت سم مهلکی در فضای کار دینی و قرآنی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: در فضای کار دینی و قرآنی رقابت سم مهلکی است؛ چراکه در ذات رقابت حسادت است و اگر کنترل نشود به انحراف کشیده می‌شود و باید رفاقت جایگزین آن بشود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام کوششی، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد کشور پنجشنبه، 13 شهریور در بیستمین گردهمایی مسئولان و مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن روستایی استان مرکزی، گفت: در شش ماهه نخست سال جاری اقدامات اساسی در اتحادیه‌های مراکز قرآنی کشور اتفاق افتاده که امید است خرجی سریع و مطلوبی را برای مؤسسات داشته باشد.

وی با بیان اینکه تعیین سند راهبردی و چشم‌انداز آن در راستای انجام برنامه‌های قرآنی اثرگذار و تعامل شایسته با دستگاه‌های حاکمیتی از جمله این اقدامات است، اظهار کرد: اعتقاد بر این است که در نظام جمهوری اسلامی ایران همه دستگاه‌های حاکمیتی نسبت به قرآن مسئول هستند؛ لذا ارتقای آموزه‌های قرآنی باید فراتر از محدودیت به یک مجموعه خاص پیش برود.

حجت‌الاسلام کوششی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های مختلف از جمله طرح قرآنی 1448 از جمله فعالیت‌های اتحادیه‌های مراکز قرآنی کشور است، بیان کرد: استان مرکزی در اجرای این طرح پیشتاز بود و به سبب استقبال زیاد مخاطبان سهمیه مازاد درخواست کرد.

وی با بیان اینکه تلاش جهت تعیین ردیف اعتباری مستقل برای حمایت از مؤسسات قرآنی از بودجه‌های دولتی و تنظیم سند جامع فعالیت‌های قرآنی در کلانشهرها نیز از اقدامات اتحادیه‌های مراکز قرآنی کشوردر سال جاری است، عنوان کرد: تمام دغدغه اتحادیه این است که برنامه‌ها را به‌گونه‌ای به جلو ببریم که علاوه بر علمی بودن پاسخگوی نیازهای دستگاه‌های مختلف نیز باشد.

حجت‌الاسلام کوششی بیان کرد: به‌منظور دستیابی به توفیقات بیشتر در حوزه فعالیت‌های قرآنی باید برخی از مباحثی که به‌عنوان آسیب در این حوزه تلقی می‌شود، برطرف شود.

وی بحث رقابت را از جمله این آسیب‌ها برشمرد و اضافه کرد: در فضای کار دینی و قرآنی رقابت سم مهلکی است؛ چراکه در ذات رقابت حسادت است و اگر کنترل نشود به انحراف کشیده می شود و روح قرآن با این مسئله هم‌خوانی ندارد.

حجت‌الاسلام کوششی مطرح کرد: در کار قرآنی رفاقت مهم است؛ لذا اگر خواسته باشیم فعالیت‌های قرآنی در حوزه فرهنگ دینی تأثیرگذار باشد باید ضمن حمایت یکدیگر از رقابت پرهیز کنیم؛ چراکه در غیر اینصورت کار بیهوده است.

وی با اشاره به اینکه معطوف شدن فقط به آموزش‌های قرآنی از دیگر آسیب‌ها در حوزه فعالیت‌های قرآنی است، اظهار کرد: طرح‌های بسیاری در حوزه آموزش تبلیغ و ترویج قرآن وجود دارد و کار قرآنی فقط به معنای آموزش روخوانی و روان‌خوانی و تربیت حافظ و قاری نیست.

حجت‌الاسلام کوششی گفت: در این راستا باید نیازسنجی‌ها براساس ذائقه مردم انجام شود، به‌عنوان مثال امروز بحث محیط زیست یکی از چالش‌هاست و چه زیباست که در این خصوص و از منظر قرآن برنامه‌ای غنی صورت گیرد.

وی تأکید کرد: بحث آموزش قرآن همواره باید باشد ولی کافی نیست و باید نیازها و ذائقه مردم را با آموزه‌های قرآنی تلفیق کرده تا مشکلات جامعه حل شود.

حجت‌الاسلام کوششی ایجاد جاذبه‌های قرآنی را نیز یادآور شد و اضافه کرد: هر کس که در این خصوص برنامه و طرح نوینی داشته باشد اتحادیه مراکز قرآنی از آن حمایت خواهد کرد.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه مؤسسات قرآنی باید توانمندی و قدرت خود را نشان دهند، یادآور شد: اگر بخواهید در مجموعه استان کار خوب قرآنی انجام شود و مردم شما را بپذیرند باید فضای جامعه را آکنده از اقدامات مطلوب قرآنی کرده و آن را منعکس کنیم؛ چراکه در این صورت مردم و مسئولان متوجه فعالیت‌های شما شده و خود به‌دنبال شما می‌آیند و از شما حمایت می‌کنند.

captcha