حجت الاسلام والمسلمین لاکانی، مدیر حوزه های علمیه گیلان در گفتوگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با بیان اینکه امام محمد باقر(ع) مظهر علم، شکافنده علوم نبوی و احیاءکننده اسلام ناب محمدی در جامعه خفقان زمان خود بوده است، اظهار کرد: امام محمد باقر(ع) برای شناسایی علوم اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) نهضت علمی و فرهنگی تشیع را بنیانگذاری و با الگوگیری از امام سجاد(ع) با طاغوت مبارزه میکرد و با تربیت شاگردان برجسته و تبیین علوم و معارف اسلامی، نهضت علمی و فرهنگی تشیع را به خوبی بنیانگذاری کرد؛ در واقع این امام برزگوار با بنیانگذاری این نهضت به نیازهای فکری و معنوی مسلمانان پاسخ میداد تا نیازشان برطرف شود.
وی با بیان اینکه امام محمد باقر(ع) دریای دانش را شکافت و اسرار علوم را آشکارا ساخت، افزود: امام در زهد و فضل و تقوی و آشنایی با رموز قرآن و سنت و تفسیر و احکام شرع سرآمد همگان بود؛ در گفتار راستگوترین و در دیدار گشادهروترین و در بذل جان در راه خدا بخشندهترین و در اخلاق متواضعترین مردمان بود؛ از خوف خدا بسیار میگریست و هنگام مشکلات اهل بیت(ع) را جمع میکرد و با هم به ذکر و استغفار میپرداختند و قسمت عمده درآمد خود را در راه خدا انفاق میفرمود و خود مانند غلامانش در مزرعه کار میکرد.
مدیر حوزه های علمیه گیلان با بیان اینکه امام محمد باقر(ع) بر تمامی علوم تسلط عجیبی داشت، یادآور شد: در کلمات آن بزرگوار به قله های بلندی در تمدن اسلامی بر می خوریم که همه بر گرفته شده از سرچشمه زلال قرآن و معارف عظیم الهی است؛ لذا ائمه معصومین(ع) هر کدام سیاست اصلاحی ویژه ای داشتند و امام محمد باقر(ع) بعد از پدر بزرگوار خود با به کارگیری سیاست آموزشی پربار و تأثیرگذار خود ساختار فکری جامعه را با مبانی الهی عجین ساخت و تغییرات اساسی را ایجاد و نقشه اصلی اسلام را ترسیم کرد.
پاسخ دهی به شبهات با تدبیر و علم امام محمدباقر(ع)
حجت الاسلام لاکانی با بیان اینکه امام محمدباقر(ع) اسرار و رموز زندگی، اصول اسلامی، توحید، صفات خداوند و رازهای علوم را به مقتضای امامت و ولایت برای انسان های نیازمند علوم تبیین کرد، افزود: امام با استفاده از روش تقیه و پرهیز از برخورد جنگی با حکومت به تربیت شاگردان و انسان های فرهنگی پرداخت و دانشگاه شیعی را بنا نهاد، زیرا شبهات و ابهامات فراوانی در دوران امام محمد باقر(ع) فراگیر شده بود که با تدبیر و علم امام پاسخ داده می شد؛ امام(ع) دین تشیع را هدایت کرد تا از گرفتاری مردم به فرقه ها و نحله ها و ادیان منحرف و مختلف جلوگیری کند.
وی با اشاره به بعد سیاسی امام محمد باقر(ع)، بیان کرد: با بررسی سیره سیاسی امام محمد باقر(ع) مشاهده می شود که امام برای هدایت و رساندن جامعه به سعادت و کمال الهی بسیار سیاست مدارانه، دقیق و هوشمندانه شیوه های مبارزه را انتخاب کرد؛ این امام بزرگوار با استراتژی تحکیم سری بنیادهای تفکر شیعی، القای روح ظلم ستیزی و موضع گیری علیه ظالمان، حفظ وحدت و یکپارچگی امت، همیاری همه مسلمانان در مبارزه با دشمن مشترک، ترویج مکتب جهاد و شهادت و دعوت به پایمردی در راستای حق گام برداشت.
مدیر حوزه های علمیه گیلان با بیان اینکه امام محمدباقر(ع) راوی صادق جریان کربلا بود، ادامه داد: امام محمد باقر(ع) در یک حرکت منسجم و پیوسته با انقلاب فکری و فرهنگی و ایجاد نهضت علمی در حوزه تربیت نیروی فقیه و مجتهد حدیث شناس و مبرز در مسائل اسلامی عمل کرد؛ امام(ع) در برابر جریان فکری و انحرافی دوران با سیاست تربیت نیروی قوی توانست چهره منحرف افکار و عقاید مدعیان دروغین را به مردم معرفی کرده و گرد و غبار و زنگارهای فریب و نیرنگ را از دایره اهل بیت(ع) و اسلام ناب محمدی(ص) جدا کند.
حجت الاسلام لاکانی با تصریح بر اینکه امام محمدباقر(ع) به الگوی اخلاقی و تربیتی شیعه توجه ویژه ای داشت، متذکر شد: امام هدایتگر افکار و اخلاق و اعمال است و شیعه نیز در فکر پیروی عمل و رفتار است؛ پس آنکه شالوده اندیشه و عملش و خط سلوک و رفتارش را با خط ائمه منطبق نسازد، از صراط مستقین فاصله گرفته است؛ لذا امام محمدباقر(ع) همواره در اندیشه تربیت و اصلاح و تصحیح مشی و عمل و اخلاق پیروان خود بود، چرا که قوت و ضعف پیروان را به پای رهبران می نویسند و عیب و کمال هر جمع را به پیشوایشان منتسب می کنند.