حضرت زینب(س) با درایتی غیرقابل تکرار در تاریخ نهضت حسینی را زنده نگه داشت
کد خبر: 1470503
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶
مشاور نماینده ولی فقیه استان مرکزی در امور بانوان:

حضرت زینب(س) با درایتی غیرقابل تکرار در تاریخ نهضت حسینی را زنده نگه داشت

گروه اجتماعی: حضرت زینب(س) با وجود رخ دادن واقعه عاشورا با درایتی غیرقابل تکرار در طول تاریخ بشریت فرمودند «ما رأیت الاجمیلا» چراکه برای ایشان ماندگاری اسلام و نهضت حسینی بیش از هر مبحث دیگری قابل توجه بود.

اشرف جواهری، مشاور نماینده ولی فقیه استان مرکزی در امور بانوان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در رابطه با نقش حضرت زینب(س) در کربلا، گفت: آن حضرت از ابتدای کودکی انس و الفت عجیبی با سیدالشهدا(ع) داشتند و این مهم در امر ازدواج ایشان با وجود شرط ضمن عقد به وضوح ملموس است.

وی با بیان این مطلب که حضرت زینب(س) همواره همراز، همنشین و همکلام حضرت اباعبدالله(ع) بودند، اضافه کرد: حسین ابن علی(ع) همواره برخی از امور را به مدیریت خواهر بزگوار خویش انجام می دادند.

نقش اثرگذار حضرت زینب(س) پس از واقعه کربلا

جواهری به تشریح نقش پررنگ و اثرگذار حضرت زینب(س) پس از واقعه کربلا پرداخت و اضافه کرد: آن حضرت در عصر عاشورا به‌عنوان رهبر کاروان مدیریت آن را برعهده گرفته و رسالت اصلی خویش را آغاز کردند.

وی در بخشی از سخنان خویش به ضعف و بیماری سیدالساجدین(ع) نیز اشاره کرد و گفت: دشمن پس از جریان عاشورا چندین بار به قصد به شهادت رساندن ایشان هجوم آوردند؛ اما به اذن خدا منصرف شده و وجود بیماری و ضعف مفرط را دلیلی بر درگذشت ایشان قلمداد کردند.

حضرت زینب(س)؛ تکمیل‌کننده حرکت امام حسین(ع)

جواهری در ادامه یکی از رسالت‌های‌های خطیر حضرت زینب(س) پس از واقعه کربلا را نگهداری و مراقبت از امام سجاد(ع) عنوان کرد و افزود: ایشان با این عملکرد در واقع تکمیل‌کننده حرکت حسین ابن علی(ع) بودند.

وی همراهی اهل بیت(ع) با امام حسین(ع) را عاملی برای عدم سرپوش گذاردن یزید و یزیدیان بر جنایات خویش بیان کرد و گفت: با توجه به این مهم عاملان فتنه و ظالمان دوران نتوانسته جنایات و خیانت‌های خویش را وارونه جلوه دهند؛ چراکه حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در هر منطقه‌ای که می‌رسیدند از جنایت‌های آنان سخن گفته و با افشاگری آنان را رسوا می‌کردند؛ بنابراین حضرت زینب(س) با شجاعت و رشادت غیرقابل توصیف نگذاشت جنایت بنی‌امیه پنهان بماند.

جواهری در بخشی از سخنان خویش به برپایی نماز شب توسط حضرت زینب(س) در شب دهم محرم نیز اشاره و با بیان این مطلب که اقامه نماز اول وقت باید در رأس امور قرار گیرد، بر لزوم پیاده‌سازی آموزه‌های دینی و مقدسات اسلامی در جوامع اسلامی تأکید کرد.

وی در ادامه حضور بانوان جوان به همراه فرزندان شیرخوار آنان در همایش شیرخوارگان را گامی برای احیای شعائر دینی دانست و اضافه کرد: مادران با حضور در این همایش فرزندان خویش را از عنفوان نوزادی با اباعبدالله(ع) آشنا کرده و همین عامل زمینه پیشرفت روحی و روانی آنان را فراهم خواهد کرد.

جواهری به نقش بانوان در دوران دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت: مادران هر آنچه را که از لحاظ دینی و اعتقادی به آن پایبند بودن به فرزندان خویش منتقل کرده و این مهم را فتح بابی برای پیروزی‌های بی‌شمار رزمندگان هشت سال دفاع از ارزش‌های دین مبین اسلامی شده است.

وی با بیان این مطلب که برای رسیدن به قله‌های سعادت و ایمان نیازمند بصیرت و دانش عاشورایی هستیم، اضافه کرد: داشتن بصیرت و معرفت به هنگام انسان را از خطر لغزش و سقوط در امان نگه می‌دارد؛ چراکه برخی از دشمنان اهل عبادت و ایمان بودند؛ اما به دلیل این که از بصیرت و معرفت برخوردار نبودند اسیر هوای نفسانی شده و در منجلاب انحطاط افتادند.

بصیرت و معرفت؛ عاملی مهم در راستای توسعه فرهنگی دینی - ملی

جواهری بصیرت و معرفت را عامی مهم در راستای توسعه فرهنگ دینی - ملی نظام مقدس جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: انجام اقدامات فرهنگی و تجهیز تفکر و منش بانوان هزینه نبوده و در قالب امور سرمایه‌گذاری تعریف می‌شود.

وی ضمن اشاره به وجود جمال در قرآن کریم، اضافه کرد: حضرت زینب(س) با وجود رخ دادن واقعه عاشورا و به شهادت رسیدن بسیاری از خاندان نبوی و صحابه پاک امام حسین(ع) فرمودند؛ ما رأیت الاجمیلا؛ ازاین رو ایشان با درایتی غیرقابل تکرار در طول تاریخ بشریت این جمله با معنا را فرمودند؛ چراکه برای ایشان ماندگاری اسلام و نهضت حسینی بیش از هر مبحث دیگری قابل توجه بود.

مشاور نماینده ولی فقیه استان مرکزی در امور بانوان در پایان، حجاب، حیا و عفت را از مهم‌ترین نیازهای امروز جامعه زنان دانست و یادآور شد: زنان برای تعمیق باورهای دینی خویش و رسیدن به کمالات روحی بهتر است که خطبه‌های حضرت زینب (س) را سرلوحه خود قرار داده و از آن غفلت نکنند.

captcha