حضور و نقش حضرت زینب(س) در نهضت کربلا منحصر به بعد از قیام نیست
کد خبر: 1470568
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
حجت‎الاسلام ایوبی:

حضور و نقش حضرت زینب(س) در نهضت کربلا منحصر به بعد از قیام نیست

گروی اجتماعی: کارشناس مذهبی در همایش رهروان زینبی در کاشمر گفت: حضور و نقش آن حضرت در نهضت کربلا منحصر به بعد از قیام نیست، بلکه ایشان از ابتدای راه حضوری فعال و تعیین کننده در انقلاب حسینی داشتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‎الاسلام مجید ایوبی، کارشناس مذهبی روز گذشته، 15 آبان ماه در اجتماع زینبیون در محل امامزاده سید حمزه(ع)  با بیان اینکه رسالت حضرت زینب انتقال پیام عاشوا به نسل آینده بود بر الگو گرفتن زنان از ادامه راه این بانوی بزرگ اسلام و دفاع از حریم اهل بیت، تاکید کرد و افزود:  حضرت زینب (س) پس از حادثه جانسوز عاشورا پیام رسای خویش را از دشت خونین کربلا برای مسلمانان ابلاغ نمود و آن را برای همیشه در تاریخ، زنده نگه داشت.

وی اظهار کرد: برهمه ما لازم است که سیره تبلیغی حضرت زینب و نقش ایشان را در مقولاتی چون، دفاع از اسلام اصیل و رسوا کردن اسلام دروغین اموی، آگاهی‌بخشی به جامعه اسلامی، استناد به رویدادها و حوادث تاریخی، پرده‌برداشتن از ظلم و ستم‌های امویان، احیای خاطره پیامبر و امام علی در اذهان مردم، امر به معروف و نهی از منکر و کوشش برای ایجاد اصلاح در امت پیامبر بشناسیم و درک کنیم.

ایوبی ابراز کرد: حضور و نقش آن حضرت در نهضت کربلا منحصر به بعد از قیام نیست، بلکه ایشان از ابتدای راه حضوری فعال و تعیین کننده در انقلاب حسینی داشتند.

وی ادامه داد: همیاری حضرت زینب(س) با حضرت امام حسین(ع) در انجام مسوولیت ها بزرگترین نقش آن حضرت، تا قبل از ظهر عاشوراست زیرا آن حضرت به عنوان امین امام، بخش وسیعی از مسوولیت ها و امور کاروان را بر عهده داشت، تا امام فرصت بیشتری برای آماده سازی قیام داشته باشد

ایوبی افزود: اصلی ترین وظیفه حضرت زینب (س) بعدازظهر عاشورا، متجلی می شود زیرا اگر نبود نه تنها انقلاب امام حسین(ع) دستخوش تحریف می شد، بلکه اسلام در معرض خطری جدی قرار می گرفت.

وی با اشاره به اینکه حضرت زینب برای همیشه عاشورا را در تاریخ زنده نگه داشت، گفت: حضرت زینب بهترین رسول حماسه حسینی بود.

حجت‎الاسلام ایوبی با بیان اینکه شهادت امام حسین و در مجموع حادثه کربلا و نهضت خواهرش زینب، یک مقوله واحد و یکسان هستند ونمی‌توان آثار و تاثیرات آنها را تفکیک کرد، ابراز کرد: رسالت حضرت زینب در واقع گفتگوی حضرت  امام حسین(ع) با نسل‌ها و تاریخ آینده است. زیرا اگر زینب پیام کربلا را به تاریخ نمی گفت؛ کربلا در تاریخ می‌ماند و کسانی که به این پیام نیازمندند از آن محروم می‌شدند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به رسالت دشوار و سنگین حضرت زینب(س) گفت: رسالت ایشان پیامی است به همه کسانی که در آستانه حسین سر خضوع و ایمان فرود می‌آورند که در برابر ظلم و ستم سکوت نکنند و به احیای ارزشهای اسلامی همت نمایند.

وی با تاکید براین که حضرت زینب(س) شیرزن دشت کربلا بود و با افشاگری خود یزید و یزیدیان را رسوا کرد، بیان کرد: دنیا امروز بیش از هر زمان دیگری تشنه افکار، اندیشه، راه و مکتب حسینی است.

ایوبی کوچک شمردن دشمن را از ویژگی‎های حضرت زینب(س) دانست و بیان کرد: حضرت زینب کبری(س) تحت تربیت پدر و مادرى همچون حضرت على(ع) و حضرت فاطمه(س) بود و با شایستگى و استعداد ذاتى که از آن بهره‏مند بود به مراتب عالى از فضایل و کمالات انسانى دست یافت.

وی در ادامه با بیان اینکه حضرت زینب با شجاعت و رسوا کردن قاتلان کربلا خون شهداء را زنده نگه داشت و برای همیشه ماندگار شد، گفت: کربلا درکربلا می ماند اگر زینب نبود.

وی با اعلام اینکه نام غرورانگیز حضرت زینب(س) بیش از هر چیز با قیام عاشورا و حماسه بزرگ کربلا عجین شده است تا آنجا که بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانش حماسه و قیام عاشورا را به نحو شایسته ای مدیریت و رهبری کرد، افزود: این بانوی فداکار اسلام چنان راه و سیره‌ای را به نمایش گذاشت که زنان عالم می ‌توانند با تبعیت از این مسیر راه سعادت را به خوبی طی کنند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه زینب(س) الگوی عبادت و بندگی است و ایشان در کربلا که مرکز عبادت و بندگی بود این مهم را به خوبی ایفا کرد، بیان کرد: حضرت زینب (س) در طول سفر کربلا، کوفه و شام نماز شب خود را ترک نکرد هرچند به خاطر تحمل مصائب مجبور بود نمازش را نشسته بخواند.

وی از حضرت زینب به عنوان قهرمان صبر نام برد و ادامه داد: ایشان در کمتر از یک روز شاهد شهادت بهترین عزیزان خود بود و با دیدن این همه داغ و مصیبت در روز عاشورا حتی یکبار هم شکوه نکرد.

captcha