شیوایی و بلاغت، نفوذ سخن آمران به معروف و ناهیان از منکر را افزایش می‌دهد
کد خبر: 1471568
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
رئیس حوزه علمیه ولیعصر(عج) خرمدره:

شیوایی و بلاغت، نفوذ سخن آمران به معروف و ناهیان از منکر را افزایش می‌دهد

گروه اندیشه: یکی از عوامل مؤثر در نفوذ عمیق‌تر سخن آمر به معروف و ناهی از منکر در مخاطب، زیبایی ادبی، شیوایی و بلاغت سخن است و متأسفانه گاهی آمران به معروف و ناهیان از منکر از نقش ویژه فصاحت و بلاغت در اثربخشی بیشتر سخن، غفلت می‌کنند.

حجت‌الاسلام علی امینی، رئیس حوزه علمیه ولیعصر(عج) خرمدره در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با بیان این‌که امر به معروف و نهی از منکر فریضه الهی است که بر تارک تعالیم نورانی اسلام چون خورشیدی فروزان می‌درخشد، اظهار کرد: آیات و روایات متعددی اهمیت و لزوم اجرای این فریضه را در جوامع بشری تبیین نموده و یکی از عوامل قطعی هلاکت و نابودی جوامع را درطول تاریخ، ترک این سنت الهی بیان کرده است.
وی با اشاره به این‌که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به این فریضه الهی توجه خاصی شده است، عنوان کرد: در اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک وظیفه همگانی پرداخته شده است؛ بنابراین امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف شرعی و هم یک وظیفه قانونی است.
رئیس حوزه علمیه ولیعصر(عج) خرمدره تصریح کرد: آگاهی‌بخشی و بالا بردن سطح معرفت عمومی جامعه در خصوص اهمیت اجرای این فریضه ی الهی، یکی از عوامل مؤثر در تحقق این دستور الهی بوده و از جایگاه والایی برخوردار است، همچنان که خداوند متعال اجرای امر به معروف و نهی از منکر را از صفات مردان و زنان مؤمن،  موجب نزول رحمت الهی و عین اطاعت حق می‌داند.

تذکر لسانی به صورت دوستانه، اعتماد افراد را جلب می‌کند
حجت‌الاسلام امینی با تأکید بر این‌که یکی از مهمترین عوامل مؤثر در افزایش تأثیر تذکر و نفوذ عمیق‌تر سخن آمر به معروف و ناهی از منکر در مخاطب، زیبایی ادبی و شیوایی و بلاغت سخن است، افزود: متأسفانه گاهی آمران به معروف و ناهیان از منکر از نقش سحرانگیز و تأثیر معجزه‌گونه فصاحت و بلاغت دراثربخشی بیشتر سخن، غفلت می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که در بعضی مواقع تذکر دوستانه و خصوصی مؤثرتر از افشاگری در ملأعام و در حضور دیگران است، تصریح کرد: این‌گونه تذکر، عامل جلب اعتماد و ایجاد روحیه اطمینان و خوش‌بینی در تذکردهنده است، چراکه حفظ شخصیت و موقعیت افراد و آبروداری به تأثیر سخن بیشتر کمک می‌کند.
این کارشناس مسائل مذهبی با تأکید بر این‌که این فریضه الهی به عنوان مهمترین و ارزنده‌ترین پدیده اجتماعی، آثار و برکات اجتماعی و فردی بسیاری دارد، گفت: از مهم‌ترین این آثار می‌توان به اجرای احکام و فرایض الهی، تحق عدالت اجتماعی، نوسازی جامعه، تثبیت حکومت اسلامی، تحکیم امنیت اجتماعی، نزول خیر و برکت، تحقق مصلحت عمومی جامعه، طرد نااهلان و تحقق اخلاقی الهی در جامعه اشاره کرد.
رئیس حوزه علمیه ولیعصر(عج) خرمدره در پایان با بیان این‌که گسترش و تعمیق این فریضه الهی در حقیقت نیازمند یک عزم ملّی و همگانی است، خاطرنشان کرد: خداوند سبحان در آیه 17 سوره مبارکه لقمان می‌فرماید: «یا بُنَیَّ اَقِمِ الصَّلاةَ وَ أمرُ بِالمَعرُوفِ وَ انهَ عَنِ المُنکَرِ وَاصبِر عَلَی مَا أصَابَکَ اِنَّ ذَلِکَ مِن عَزمِ الاُمُورِ» و براساس این آیه، در راه اجرای این فریضه، باید سختی‌ها را تحمل و صبر پیشه کرد.

captcha