صغری حسنی، يک كارشناس مسائل دينی در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه زنجان، با بيان اينكه اقامه قسط و عدل و ادای حقوق مردم يكی از عمدهترين اهداف دهگانه بعثت پيامبران است، افزود: خداوند متعال در قرآنكريم میفرمايد: «دلايل روشن در اختيار پيامبران خود قرار داديم به اضافه كتاب آسمانی و ميزان سنجش حق و باطل تا مردم قيام به عدالت كنند.»
وی متذكر شد: كاملترين و دقيقترين قوانين حقوقی و قضايی را بايد در مكتب اسلام و متون اسلامی جستوجو كرد كه ادای حقالناس يكی از اساسیترين اهداف اديان آسمانی است.
يك كارشناس مسائل دينی تصريح كرد: در دين مبين اسلام بيشترين توجه به حقالناس و حقوق بشر شده و حتی ادای حقالناس از حقالله مهمتر شمرده شده است. حضرت علی(ع) در اينباره میفرمايد: «خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده و كسی كه حقوق بندگانش را رعايت كند حقوق الهی را نيز رعايت خواهد كرد».
حسنی ابراز كرد: قرآن در آيات بسياری مؤمنان را دعوت به احترام به حقوق مردم كرده است. خداوند متعال در آيه 29 سوره مباركه نساء میفرمايد: «اموال يكديگر را از طريق نامشروع و غلط و باطل نخوريد.» همچنين در كتب روايی توجه فراوانی به حقالناس شده كه حضرت علی(ع) در كتاب گرانقدر نهجالبلاغه میفرمايد:«اما ظلمی كه بخشوده نمیشود ظلمی است كه بعضی از بندگان خدا بر بعضی ديگر میكنند.
وی با تأكيد بر اينكه طولانیترين آيه قرآن درباره حقالناس است، گفت: در حقالناس فرقی نمیكند كه حق كوچك باشد يا بزرگ، حتی يك دانه گندم هم حساب دارد و كسی نمیتواند آن را از بين ببرد.
اين كارشناس مسائل دينی در پايان يادآور شد: در بقعه نيز حقالناس جايگاه خاصی دارد و میتوان گفت كه در تمام ابواب فقه به نحوی از حقالناس، از طهارت تا ارث و ديات، سخن به ميان آمده است.