توسعه تفكر انتقادی در دانشگاه‌ها، عامل رشد خلاقيت است
کد خبر: 2590738
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۲

توسعه تفكر انتقادی در دانشگاه‌ها، عامل رشد خلاقيت است

گروه انديشه: همان‌گونه كه در نقشه جامع علمی كشور تأكيد شده كه دانشگاه‌ها بايد در تقويت روحيه آزادانديشی گام بردارند، اين فضاهای علمی بايد محل رشد استعدادهای جوانان و توسعه تفكر انتقادی باشد؛ چراكه در چنين فضايی، خلاقيت رشد می‌يابد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه زنجان، جعفر توفيقی، سرپرست وزارت علوم، ‌تحقيقات و فناوری ظهر روز گذشته، 25 شهريورماه در مراسم افتتاحيه پروژه‌های عمرانی دانشگاه زنجان، انسجام و همدلی در حوزه دانشگاهی استان زنجان را مطلوب عنوان كرد و گفت: اين همدلی كه میان مسئولان استان مشاهده می‌شود، باعث شده است كه امروز شاهد پيشرفت‌های چشم‌گيری در حوزه علمی باشيم كه اميدواريم با تداوم اين روند، توسعه دانشگاه زنجان با سرعت بيشتری انجام شود.
وی با اشاره به اين‌كه بخش عمده‌ای از اين توسعه به دليل پيشينه استان زنجان است، تصريح كرد: استان زنجان پيشينه‌ای غنی در حوزه‌های علمی و فرهنگی دارد كه همين امر سبب شده است كه امروز اين استان در حوزه علم و فرهنگ به دستاوردهای قابل توجهی دست يافته و ظرفيت تبديل به دانشگاهی تراز اول در مجامعه بين‌المللی را داشته باشد.
سرپرست وزارت علوم، ‌تحقيقات و فناوری با تأكيد بر اين‌كه استانداردهای كيفی اين دانشگاه قابل رقابت با دانشگاه‌های معتبر كشور است، اظهار كرد: بی‌ترديد اين ارزش بايد حفظ شود؛ از اين‌رو وظيفه ما در اين ميان تربيت آينده‌سازان اين مرز و بوم، با كيفيت مطلوب آموزشی بوده و به همين دليل معتقديم دانشگاه زنجان می‌تواند با تداوم پيشرفت‌هايی كه تا به امروز داشته است، به اين مهم دست يابد.
توفيقی با بيان اين‌كه زنجان اين ظرفيت را دارد كه به يك شهر دانشگاهی تبديل شود، عنوان كرد: دولت تدبير و اميد و فضای اعتدالی كه در كشور وجود دارد با استفاده از تجربه 35 سال دولت‌های گذشته، سعی بر اين دارد كه نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را برجسته‌تر كند و به‌طور طبيعی اگر همين فضا در عرصه دانشگاهی به اجرا گذاشته شود، به پيشرفت‌های چشم‌گيری دست خواهيم يافت.
وی با تأكيد بر اين‌كه بايد رفتارهای سياسی را در دانشگاه‌ها كنار گذاشته و مديريت علمی را در پيش بگيريم، تصريح كرد: گرايش سياسی در مديريت دانشگاه‌ها يك آفت است و باعث از هم‌گسيختگی جمع دانشگاهيان می‌شود و اين در حالی است كه فضای شور و نشاط در دانشگاه باعث می‌شود تا زمینه‌های توسعه علمی، به‌واسطه ايجاد انگيزه در دانشگاهيان فراهم شود كه تحقق اين موضوع نيز به رفتار مديران باز می‌گردد.
اين مقام مسئول با اشاره به اين‌كه فضای دانشگاه بايد برای بحث و تبادل نظر باز باشد، گفت: همان‌گونه كه در نقشه جامع علمی كشور تأكيد شده كه دانشگاه‌ها بايد در تقويت روحيه آزادانديشی گام بردارند، اين فضاهای علمی بايد محل رشد استعدادهای جوان و توسعه تفكر انتقادی باشد؛ چراكه در چنين فضايی، خلاقيت رشد می‌يابد.
سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوری اظهار كرد: مسئولان دانشگاهی بايد در قبال منابع دولتی و غيردولتی هزينه شده، پاسخ‌گوی مردم باشند و اين بدين معناست كه اگر فعاليت‌های پژوهشی در اين فضا انجام می‌شود، بايد در راستای رفع مشكلات مردم باشد و از همه مهم‌تر مردم نيز نبايد حس كنند كه با وجود چنين فعاليت‌هايی از سوی دانشگاه‌ها هنوز بار هيچ مشكلی از دوش آن‌ها برداشته نشده است؛ بنابراين بايد تلاش كنيم كه دانشگاهی مردمی داشته باشيم و مردم حضور ما را میان خودشان احساس كنند.
توفيقی دغدغه جدی امروز را بحث كيفيت آموزش دانست و اظهار كرد: اين نظام كارنامه بسيار درخشانی در حوزه علم و فناوری دارد كه بايد حفظ شود و اين در حالی است كه نبايد كيفيت را در اين حوزه فراموش كنيم. در حال حاضر ده‌ها پارك علم و فناوری، 140 مركز رشد، 3300 شركت دانش‌بنيان با اشتغال‌زايی نزديك به 30 هزار نفر در كشور فعال‌ هستند كه بايد تا پايان برنامه پنجم اين تعداد شركت به 20 هزار با اشتغال‌زايی 250 هزار فرصت شغلی برسد.
وی يكی از سياست‌های اين وزارتخانه را افزايش اختيارات دانشگاه‌ها دانست و خاطرنشان كرد: اتخاذ هر تصميمی اگر با مشاركت دانشگاهيان باشد، هم كيفيت بالايی دارد و هم تعهد بالايی برای اجرای آن وجود خواهد داشت كه در اين زمينه دانشگاه زنجان مستعد است كه گام‌های خوبی در اين زمينه بردارد.
در ادامه اين برنامه، محمد رئوفی‌نژاد، استاندار زنجان با اشاره به اين‌كه امروز وضعيت عمومی دانشگاه زنجان نسبت به پنج سال گذشته بسيار تغيير كرده است، گفت: خوشبختانه در اين زمينه كارهای زيادی صورت گرفته است كه يكی از اين اقدامات، صدور سند ماليكت زمين اين دانشگاه بعد از 35 سال است.
وی افزود: خوشبختانه امروز همه تعاملات و ظرفيت‌ها باعث شده است كه يكی از دغدغه‌های مهم دانشگاه زنجان در بحث خوابگاه دانشجويی مرتفع شده و امروز شاهد افتتاح چندين خوابگاه بانوان و آقایان در اين دانشگاه باشيم كه اين مهم فراتر از اقدامات آموزشی و پژوهشی دانشگاه زنجان بوده است.
محسن افشارچی، رئيس دانشگاه زنجان نيز در اين مراسم با بيان اين‌كه طرح‌های افتتاح شده امروز تا حدود زيادی مشكلات مربوط به فضای آموزشی اين دانشگاه را مرتفع خواهد كرد،‌ گفت: اين توفيق در حالی به‌دست آمد كه در مدت يك‌سال گذشته با مشكلات عديده مالی مواجه بوديم، اما خوشبختانه توانستيم طرح‌هايی را به مرحله بهره‌برداری برسانيم.
وی با يادآوری اين‌كه دانشگاه زنجان چهار سال پيش 10 ساختمان استيجاری برای خوابگاه دانشجويی در اختيار داشت، تصريح كرد: اين در حالی بود كه در سخت‌ترين شرايط برای دانشجويان خوابگاه اجاره می‌كرديم، اما امروز خوشبختانه به كمك خيران توانستيم ظرفيت خوابگاهی اين دانشگاه را از 1100 نفر به 1400 نفر در دو سال گذشته برسانيم.
افشارچی با تأكيد بر اين‌كه از اين به بعد در سطح شهر خوابگاه استيجاری نخواهيم داشت، تصريح كرد: بحث خوابگاه، ديگر معضل دانشگاه زنجان نيست و بعد از اين توان خود را در مسيرهای ديگری صرف خواهيم كرد.
رئيس دانشگاه زنجان در پايان با بيان اين‌كه خروجی اين دانشگاه از استانداردهای بالايی برخوردار است، خاطرنشان كرد: محوريت آموزشی خود را به محوريت پژوهشی تغيير خواهيم داد كه با تحقق اين مهم به توليد علم دست می‌يابيم و اين شاخص می‌تواند ما را به آينده اميدوارتر كند.
captcha